Prečo vrtuľníky stále lietajú nad Košicami aj v noci?
Najprv žiadali mesto, potom sa obrátili na advokáta. Nápravy sa však zatiaľ nedočkali. Ľudia v Košiciach a okolí naďalej trpia hlukom helikoptér, ktoré lietajú nad ich obydliami vlastne kedykoľvek. Či je víkend alebo hlboká noc.
Súkromná spoločnosť Slovak Training Academy (STA), ktorá na košickom letisku vykonáva letecký výcvik pilotov na vrtuľníkoch, síce tvrdí, že od augusta lety obmedzili a upravili letové koridory, obyvatelia to však nepocítili.
Naši čitatelia nám pravidelne posielajú e-maily. „STA sľubovala, že odkloní cvičné lety mimo obytných zón. No lietajú deň čo deň, krúžia nad domami a robia neskutočný hluk,“ napísal do redakcie pán Peter. „Prelietavajú nad obytnými zónami, kde môžu lietať len záchranárske vrtuľníky. Počas korony sľúbil pán primátor riešiť tento hluk…“ konštatuje napríklad pani Katarína.
[ad][/ad]Neúspešná námestníčka
Mesto v auguste informovalo, že námestníčka Lucia Gurbaľová sa stretla s vedením Letiska Košice, zástupcami STA a spoločnosťou Heli company, aby sa v záujme Košičanov podarilo vyriešiť nočné prelety vrtuľníkov. Táto téma bola aj súčasťou jej kampane v doplňujúcich voľbách starostu (3. októbra) mestskej časti Poľov. Stretnutie so spomínanými zástupcami (11. augusta) označila za úspešné: „Verím, že zníženie počtu cvičných letov a úpravu letových trás budú pozitívne vnímať obyvatelia všetkých dotknutých mestských častí a obcí.“
Gurbaľová vo voľbách prehrala a ako úspech nemožno vnímať ani jej angažovanie v téme vrtuľníky. Košičania to tak nepociťujú a dnes to priznáva už aj viceprimátorka:
„Vzhľadom na to, že po augustovom spoločnom stretnutí neevidujem zo strany STA sľúbené zmeny a doposiaľ sme nedostali odpovede na niektoré naše otázky, podávame na príslušný štátny orgán žiadosť o sprístupnenie informácií o aktuálnej podobe letových trás na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám.“
Dodala, že mesto už iniciovalo oficiálne stretnutie s STA.
Zaujímavé je, že mesto ani samotná Gurbaľová nám nikdy nevedeli konkretizovať – pritom sme sa opakovane pýtali – čo vlastne s STA dohodla.
Na túto otázku sa pokúšal získať odpoveď aj mestský poslanec Miroslav Špak (nezaradený), ktorý si chcel vyžiadať zápisnicu z tohto stretnutia.
„Výstupom osobného stretnutia bola ústna dohoda zúčastnených strán, v ktorej sa prítomní zaviazali k súčinnosti pri riešení problému. Vzhľadom na túto skutočnosť, že zo stretnutia nebola vyhotovená zápisnica ani iný písomný záznam, vami požadované informácie nie je možné sprístupniť, nakoľko mesto Košice takéto písomnosti nemá k dispozícii z dôvodu ich neexistencie,“ uviedol poslancovi v odpovedi riaditeľ magistrátu Marcel Čop.
STA však hovorí, že zmenila trasy vrtuľníkov a s pilotmi sa snaží lietať čo najvyššie tak, aby obyvateľov Košíc a okolia zaťažovali hlukom čo najmenej.
„Naši piloti však musia rešpektovať príkazy riadenia letovej prevádzky, a tak sa môže stať, že veža letiska náš vrtuľník čas od času z dôvodu bezpečnosti navedie bližšie k obytnej zóne. Za takéto ojedinelé prípady sa samozrejme obyvateľom ospravedlňujeme,“ uviedol hovorca STA Dušan Tokarčík.
Od mesta aj STA sme chceli vedieť, či predmetom dohody bol aj časový limit. Trebárs, že vrtuľníky budú lietať len do 23. hodiny, aby nerušili nočný kľud. Dodržiavanie letových koridorov si ľudia skontrolujú ťažšie ako dohodnutý čas. Odpoveď sme nedostali.
[ad2][/ad2]Pokračovanie článku je na ďalšej strane.
[break][/break]Predžalobná výzva
Košická advokátska kancelária Čollák & partneri ponúkla pomoc ľuďom, ktorých trápi hluk helikoptér. „Táto letecká činnosť má vplyv na verejné zdravie a základné ľudské práva ako právo na súkromie, právo na pokojný a nerušený výkon vlastníckeho práva a mnohé ďalšie. Zastupujeme približne 600 klientov,“ hovorí advokát Jaroslav Čollák.
Spoločnosti STA poslal predžalobnú výzvu, v ktorej žiada, aby upustila od aktuálneho spôsobu leteckého výcviku „Žiadali sme ich, aby prestali vykonávať svoju činnosť a predovšetkým nelietali po 22. hodine. Tak isto sme žiadali relevantné štátne orgány o zodpovedanie otázok súvisiacich so zriadením, činnosťou a rozsahom povolení činnosti subjektov vykonávajúcich letecký výcvik na letisku Košice,“ hovorí advokát.
Myslí si, že zriadenie leteckej akadémie musel relevantný orgán povoliť, určiť podmienky, preveriť hlukové dopady, dopady na verejné zdravie, na životné prostredie a pod.
„Ak sa to neudialo, je to priestor na ďalšie otázky. Argumentácia, že štátne orgány v rámci svojej kompetencie nevedia robiť nič voči pôvodcovi hluku, je v modernej spoločnosti v roku 2020 neakceptovateľná.“
Podľa Čolláka sa mesto Košice od tohto problému občanov sa takmer absolútne dištancuje: „Stretnutia iniciované viceprimátorkou nemajú žiadne konkrétne výstupy. Košičan ťažko uverí slovám o odkláňaní letov a úprave trás a snahe spoločnosti vyhovieť sťažnostiam občanov, ak deň čo deň a večer čo večer vnímajú cyklický a opakovaný hluk, v tme navyše prezentovaný blikajúcou helikoptérou.“
[ad][/ad]Veľké vrtuľníky sú všade inde zakázané
Jaroslav Čollák hovorí, že v krajinách Európskej únie dokumenty sledujúce a chrániace životné prostredie a verejné zdravie (u nás proces EIA) zakazujú ešte aj krúživé cvičné lietanie akýchkoľvek helikoptér nad územím letiska.
„Na Slovensku však počúvame – zamlčujúc niektoré fakty o hlukovom štandarde života – že ničím neobmedzené lietanie 24 hodín 7 dní v týždni, cez sviatky, víkendy, v noci nie je možné obmedziť a je úplne v poriadku. Treba si uvedomiť, že len cvičné krúženie nad letiskom Košice s helikoptérami s hmotnosťou 4,6 tony zasahuje niekoľko mestských častí a niekoľko priľahlých obcí. Z medializovaných informácií je známe, že ide o druhé najväčšie súkromné výcvikové stredisko na svete, po USA, a ako jediné v Európe poskytuje školenia na strojoch Blackhawk. Skutočne je iba v Košiciach možné takýto výcvik vykonávať bez obmedzení?“ pýta sa advokát a upozorňuje, že Slovenská republika je žalovaná Európskou Komisiou za absenciu hlukových máp a opatrení voči environmentálnemu hluku.
Namiesto komunikácie protiútok
Na prežalobnú výzvu nedostal J. Čollák od STA to, čo požadoval. „Práve naopak, subjekty zodpovedné za vykonávanú leteckú činnosť zvolili opačný prístup, a to podanie návrhu na vydanie neodkladného opatrenia cestou právneho zástupcu voči aktivitám našej advokátskej kancelárie, voči konateľovi našej kancelárie ako fyzickej osobe, a sťažnosť na postup advokáta voči týmto spoločnostiam podanú na Slovenskú advokátsku komoru.“
Cvičné lety STA sa v poslednom období rozšírili. Podľa záznamu z aplikácie Fligh tradar lietajú aj nad Popradom a Vysokými či Nízkymi Tatrami. Postupnosť ďalších právnych krokov zatiaľ Čollák nechce bližšie konkretizovať.
„Špecifické kauzy s celospoločenským aspektom Slovensko už zažilo, hovoríme napr. o pezinskej skládke, ťažbe uránu v Košiciach, ťažbe dreva v národných parkoch a pod. Zastupovanie v tejto veci bez nároku na odmenu je našim prispením k realizácii ústavného práva na právne zastúpenie a výkonu advokátskeho poslania z dôvodu závažnosti tejto kauzy pre jednotlivých občanov, ako aj pre celú spoločnosť,“ dodal advokát.
Hovorca STA D. Tokarčík uviedol, že sa ich spoločnosť ohradila voči viacerým nepravdivým tvrdeniam spomínanej advokátskej kancelárie, ktoré poškodzujú ich dobre meno. „Vzhľadom na neukončené súdne konanie sa však k tejto veci bližšie vyjadrovať nebudeme. Sme presvedčení, že počet sťažností dlhodobo klesá, a to aj vďaka opatreniam, ktoré sme prijali. Zároveň musíme zdôrazniť, že naša spoločnosť neporušuje platnú Európsku leteckú legislatívu ani zákony Slovenskej republiky.“
[ad2][/ad2]Pokračovanie článku je na ďalšej strane.
[break][/break]Milan Kamenický zo spoločnosti Euroakustik vyhotovil pre STA hlukovú štúdiu v marci 2019, ktorú máme k dispozícii. Uvádza sa v nej, že spoločnosť STA v súčasnosti realizuje praktický výcvik pomocou dvoch typov vrtuľníkov – Schweizer H-269C a MD 500.
„Je možné konštatovať, že v území s funkciou bývania… pri štandardnej prevádzke týchto vrtuľníkov nedochádza k prekračovaniu prípustných hodnôt určujúcich veličín pre hodnotenie hluku z leteckej prevádzky vo vonkajšom prostredí daných platnou legislatívou.“
V štúdii sa tiež uvádza, že výsledky a hodnotenie uvedené v správe je možné použiť na plánovanie a organizáciu lietania a výcviku pri využívaní dvoch vyššie spomenutých vrtuľníkov tak, aby sa pri ich prevádzkovaní na Letisku Košice neprekračovali prípustné hodnoty hluku.
Hoci prvý Blackhawk (z celkovo deviatich, ktoré sú na Slovensku) dorazil do košickej STA 19. októbra 2017, v hlukovej štúdii z minulého roka sa o nich nič nehovorí.
„Hluková štúdia je interným dokumentom našej spoločnosti. Certifikovaná spoločnosť nám ju vypracovala na základe našej iniciatívy a na naše náklady. Kedykoľvek ju však vieme poskytnúť oprávneným úradom na ich vyžiadanie. V súčasnosti pripravujeme novú aktualizovanú hlukovú štúdiu, ktorá posúdi aj hlukové zaťaženie vami spomínaných vrtuľníkov Blackhawk UH-60 A,“ povedal nám hovorca STA Dušan Tokarčík.
Kto vydal spoločnosti súhlas, aby mohla lietať na vrtuľníkoch Blackhawk z košického letiska, však Dopravný úrad informáciu nemá. „Je otázne, či ho potrebujú, nakoľko v intenciách Ústavy SR každý môže konať, čo nie je zákonom zakázané, a nikoho nemožno nútiť, aby konal niečo, čo zákon neukladá,“ uviedla hovorkyňa E. Oravcová.
Paradoxne preto vyznieva list starostom a obyvateľom dotknutých obcí od STA z apríla 2019, v ktorom sa hovorí, že vrtuľníky a lietadlá používané pri výcviku majú medzinárodne platné a overené hlukové certifikáty a hluk nimi spôsobovaný neprekračuje prípustné normy.
„Je a bude našou snahou aj tento hluk minimalizovať a v tomto smere vykonáme všetky potrebné organizačné opatrenia. Počas letových dní rozdeľujeme činnosť vrtuľníkov do rôznych priestorov vzdialených od letiska a odlety a prílety z priestorov sú trasované tak, aby sa nelietalo priamo nad obydliami. Zásadne sa vyhýbame obývaným oblastiam, dodržujeme predpis o lietaní,“ uviedli v liste.
[ad][/ad]
Čudná hluková štúdia – vynechali Blackhawky
Dopravný úrad SR neeviduje STA ako prevádzkovateľa vrtuľníkov, ním je spoločnosť Heli Company (STA je v nej jedným z dvoch spoločníkov). Táto spoločnosť podľa hovorkyne Dopravného úradu Evy Oravcovej nemá obmedzenie na vykonávanie letov, teda môže vykonávať lety 24 hodín denne.
„Vo vzťahu k nočnému lietaniu sa môžu občania obrátiť na oblastného hygienika a, samozrejme, na samotnú spoločnosť Heli Company.“ Hygienik by riešil len prípadné prekročenie limitov hluku, občania však nechcú žiadne lietanie vrtuľníkov v noci.
Pre leteckú dopravu sú vo vyhláške ministerstva zdravotníctva prípustné hodnoty hluku vo vonkajšom prostredí (v okolí letísk) 60 decibelov (dB) cez deň a večer, a 50 dB v noci. Pre porovnanie výrobcovia vysávačov uvádzajú, že tieto domáce spotrebiče spôsobujú hluk 60 až 80 decibelov.
Z centrálneho registra zmlúv vyplýva, že Heli Company disponuje oprávneniami na výcvik pilotov ozbrojených síl na leteckej základni v Prešove. V zmluve je presne stanovené, že výcvik pilotov bude vykonávaný v pracovných dňoch od 6.00 do 23.00 h., posledný vzlet môže byť vykonaný najneskôr o 22.00 h. Platí to výslovne pre študentov Akadémie ozbrojených síl generála Milana Rastislava Štefánika v L. Mikuláši.
Dopravného úradu sme sa pýtali, kto vydal Heli Company povolenie na lietanie v Košiciach bez obmedzení (tu realizujú výcvik hlavne pilotov z Afganistanu, ale aj
študentov Leteckej fakulty TUKE). Tiež nás zaujímalo,či úrad môže dodatočne obmedziť nočné lety (trebárs podobne ako v Prešove), keďže najmä na ne sú sťažnosti
občanov
„Dopravný úrad nemôže stanovovať povinnosti subjektom v civilnom letectve nad rámec svojich kompetencií, teda ani zakazovať lietanie v časoch, v ktorých to povoľujú podmienky využívania vzdušného priestoru SR a jednotlivých letísk,“ odpísala nám E. Oravcová.
Podľa názoru advokáta Jaroslava Čolláka však nie je pravda, že Dopravný úrad SR, ktorý povolenia na organizácie letového výcviku vydal, nemôže túto činnosť obmedziť. „Vo všetkých ním vydaných povoleniach sa uvádza, že ho tento úrad môže tak ako vydať, tak aj obmedziť, nahradiť, pozastaviť či od neho odstúpiť alebo ho zrušiť.“
[ad2][/ad2] [article-list slug=’zla-sprava-vrtulniky-nad-kosicami-mozu-lietat-aj-v-noci,hlucne-vrtulniky-mesto-sta-sa-dohodli-na-com-nevedno,hlucne-vrtulniky-do-konca-augusta-lietaju-po-starom’][/article-list]Odporúčané články
Mestská časť Košice-Západ hostila nezabudnuteľné podujatie pod názvom Halloween na Terase, ktoré prilákalo mladších aj starších obyvateľov Terasy. Miestom osláv sa stal areál okolo Átrium klubu v Zuzkinom parku, kde sa návštevníci tešili z pestrého programu, pripraveného práve na počesť jedného z najobľúbenejších sviatkov roka.
Kampaňou Napíš list – Poteš srdce košická knižnica piatykrát inšpirovala k prejavom pozornosti a úcty voči staršej generácii. Listy boli odovzdané adresátom v troch seniorských zariadeniach.
Dopravný podnik mesta Košice upozorňuje obyvateľov na plánované nočné údržbové práce na električkovej trati, ktoré môžu spôsobiť dočasné zvýšenie hlučnosti v oblasti.