Predaj podielu v KOSIT-e dobre zvážte, odporúčajú mestu analytici
Spoločnosť KOSIT, ktorá má v Košiciach na základe zmluvy s mestom Košice monopol na zber a likvidáciu komunálneho odpadu, včera predstavila strategický plán investícií do roku 2021. Výdavky na ne majú dosiahnuť vyše 51 miliónov eur.
Smerovať budú najmä do modernizácie staršej z dvoch spaľovacích liniek odpadu, ktorá bolo uvedená do prevádzky v roku 1992, či do rekonštrukcie budovy spaľovne v Kokšov – Bakši. Významnou položkou má byť aj obnova vozového parku.
Spoločnosť neplánuje len obnovu súčasných zariadení, ale aj viaceré rozvojové projekty. Najväčšie výdavky predpokladá projekt zlepšenie triedenia zhodnotiteľných zložiek odpadu, inštalácia druhej turbíny na výrobu elektriny či výstavba skleníkov na pestovanie plodín vykurovaných teplom zo spaľovne.
Generálny riaditeľ KOSIT-u Marián Christenko tvrdí, že investície sú nevyhnutné pre zvýšenie kvality služieb, na predĺženie životnosti spaľovne a zlepšenie efektivity prevádzok získaním nových zdrojov.
Opotrebovaná technológia
„Každá technológia má prirodzenú mieru opotrebovania. Je potrebné investovať do zvozovej technicky, ktorá starne vo výkone, do techniky v spaľovni, pretože tá sa tiež pravidelnou prevádzkou opotrebuváva. Tiež musíme pracovať na tom, aby sa spoločnosť rozvíjala napríklad tak, že teplo zo spaľovne premeníme na ekonomickú veličinu,” povedal.
KOSIT má dvoch akcionárov. Wood Waste Management vlastní 66 percent akcií, Mesto Košice 34– percentný podiel.
Väčšinový akcionár chce investície financovať zo ziskov podniku, z bankových úverov a v prípade schválenia projektu štátom aj z eurofondov. Predpokladá ale tiež, že akcionári budú musieť naliať do podniku nové vlastné zdroje navýšením základného imania.
Wood imanie zvýši
Christenko potvrdil, že Wood Waste Managment s navýšením základného imania o asi osem a pol milióna0 eur v najbližších troch rokoch nebude mať problém. Na Mesto Košice podľa jeho podielu pripadá suma takmer 4,5 milióna eur.
Samospráva už zvažuje, že by pre nedostatok financií imanie nenavýšila a svoj podiel v KOSIT-e by ponúkla na predaj. Začiatkom septembra mestskí poslanci schválili, že uznesenie, podľa ktorého im má primátor Richard Raši (Smer) predložiť analýzu o možnostiach mesta spolufinancovať investície, alebo „vyhodnotiť zníženie alebo ukončenie“ jeho majetkovej účasti v KOSIT-e.
Predkupné právo
V druhom prípade by si na akcie mesta mohol uplatniť predkupné právo väčšinový akcionár. Christenko včera nepovedal, či by tak Wood Waste Management urobil s tým, že otázku treba položiť skupine Wood Company, do ktorej firma patrí.
Podľa ekonomických odborníkov, ktorých oslovil denník košice: dnes, by ale samospráva mala predaj podielu dobre zvážiť. Analytik spoločnosti Finlord Boris Tomčiak hovorí, že situáciu okolo dlhodobo ziskovej spoločnosti treba vnímať okom investora.
Výnosný podnik
„Ročne vygeneruje akcionárom ziskovosť asi štyri percentá. Ak sú Košice schopné generovať na iných investíciach výnosnosť štyri percentá, tak môžu svoj podiel odpredať,“ povedal. Riešením by podľa neho bolo aj to, že investície by sa rozložili na dlhšie časového obdobie, v ktorom by ich mesto vládalo spolufinancovať. „Ekonomický rozmach na
Slovensku je silný, takže aj príjmy mesta budú rásť,“ hovorí.
Nezávislý posudok
Mesto by podľa neho malo požadovať od vedenia KOSIT-u podrobne rozpracované projekty s prínosmi i nákladmi. Tiež by si malo zrátať, či všetky investície sú naozaj nevyhnutné, ako to tvrdí väčšinový akcionár. „Projekty by mali byť posúdené nezávislou skupinou odborníkov. Táto prax sa bežne využíva v západnej Európe či USA. Košice musia pristupovať k svojim investíciám zodpovedne a nesmú sa nechať zahnať do kúta od svojich partnerov,“ vysvetľuje Tomčiak.
Podobné odporúčanie pre mesto má aj analytik Michal Mišun z poradenskej spoločnosti Redbaenk. „Najprv by si mesto malo nechat vypracovať nezávislý posudok, až potom sa na základe toho rozhodnúť,“ povedal.
Christenko na to reagoval, že k zostavovaniu investičného plánu si prizvali znalcov z viacerých, najmä českých renomovaných spoločností. „Všetky tieto výstupy sú k dispozícii obom akcionárom. My sme príprave venovali veľa energie a výsledok je dobre uchopiteľný,“
O možnom rozložení investície na viac rokov povedal, že podľa neho je stav zariadení podniku taký, že ich treba ešte viac urýchliť.
Ako riešia odpad iné slovenské mestá
Spolunažívanie súkromnej a mestskej firmy je v odpadovom biznise na Slovensku bežné. Príkladom môže byť trebárs Prešov. Výnimočný nie je ani odpad plne v súkromných rukách.
Odvoz a likvidácia odpadu sa realizuje na Slovensku dvoma spôsobmi – spaľovaním a skládkovaním. Náročnejšia forma spracovania je spaľovanie, realizuje sa iba v Košiciach a Bratislave. Kým košický KOSIT väčšinovo ovláda súkromník, prevádzkovateľ bratislavskej spaľovne, akciovka Odvoz a likvidácia odpadu, patrí stopercentne mestu Bratislava.
V ostatných mestách, kde odpad odvážajú na skládky, realizuje odpadový biznis väčšinou viac spoločností. Niektoré z nich sú mestské, niektoré súkromné. Spolunažívanie súkromníka a mestského podniku je aj v neďalekom Prešove.
Zber odpadu tam zabezpečuje mestský podnik Technické služby mesta Prešov, jeho spracovanie súkromná spoločnosť Ozón Hanušovce.
Iná situácia je napríklad v Banskej Bystrici, kde sa odpadu venuje päť rôznych súkromných firiem. Tri z nich zabezpečujú zber a triedenie, ďalšia skládku a piata nakladanie s nebezpečným odpadom. Jediná a kompletne súkromná firma rieši odpad v Žiline. „Ku kvalite poskytovaných služieb nemáme pripomienky, zatiaľ sa nevyskytli ani sťažnosti zo strany obyvateľstva,“ zhodnotil prácu súkromnej firmy primátor Žiliny Igor Choma. Naopak, plne v réžii mesta je odpad napríklad v Humennom.
(SUL, ROK)
Foto: Veronika Janušková, vš
Odporúčané články
Cestujúci na východnom Slovensku by mali počítať s obmedzeniami v železničnej osobnej doprave medzi Prešovom a Kysakom aj medzi Košicami a Moldavou nad Bodvou. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) z dôvodov výlukových prác na infraštruktúre zabezpečila za dotknuté vlaky náhradnú autobusovú dopravu. Na úseku pri Košiciach nejdu ani rýchliky jazdiace z Košíc do Zvolena a opačne, čiastočne medzi Košicami a Novými Zámkami.
V piatok 12. apríla približne o 20:30 hod. na križovatke ulíc Trieda KVP – Wuppertálska v Košiciach došlo k vážnej dopravnej nehode. Informovala o tom hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru Jana Mésarová.
Začiatok mája prinesie do Košíc zmeny v MHD. Ako informuje Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) zmeny v cestovných poriadkoch sa dotknú viacerých nosných liniek.