Primátor: Nemám pocit, že by som čelil nejakej masívnej kritike
Pred dvoma rokmi novozvolený primátor Košíc Jaroslav Polaček preberal od svojho predchodcu Martina Petruška insígnie prvého muža mesta. S jeho nástupom sa po dvanástich rokoch vlády Smeru-SD v meste spájali veľké nádeje Košičanov na zmenu spôsobu vedenia mesta. Ako sa mu to darí? Opýtali sme sa J. Polačeka. Primátor na otázky odpovedal mailom.
Ako sa zmenil váš život od momentu, keď ste sa stali primátorom Košíc? V čom pociťujete najväčšie zmeny v pozitívnom aj negatívnom zmysle?
Niekdajší prezident a primátor Rudolf Schuster mi povedal, že ak budem robiť veci poctivo, nebudem mať čas na to, aby som si to užíval. Čo sa týka tých negatív, tak v súčasnosti je snáď každý epidemiológom, virológom alebo futbalovým trénerom, ale aj kritikom všetkého, čo sa deje v našom meste. Mrzí ma, že sa často odmieta aj kvalitne urobená robota ľudí z magistrátu, ktorým naozaj záleží na tom, aby sa zlepšoval život v meste.
Čo považujete za najväčší úspech a naopak za najväčší neúspech pri doterajšom výkone funkcie prvého mesta Košíc?
Úspechom je, že aj napriek ťažkej dobe dokáže mesto veľmi dobre fungovať. Šetríme milióny eur na verejných obstarávaniach a stransparentnení procesov riadenia. Pravidlá už platia pre všetkých a v súťažiach vyhrávajú tí najlepší. Aj vďaka tomu, že pri nich dokážeme šetriť finančné zdroje, môžeme namiesto pôvodných 120 kilometrov chodníkov čistiť vyše 3,5-násobné množstvo. Niektoré veci, ktoré sa mi zatiaľ nepodarili, sú vo vývoji a verím, že sa mi ich podarí presadiť v ďalšom období.
Podstatnú časť doterajšieho funkčného obdobia ste absolvovali počas koronakrízy. Od poslancov a verejnosti sa na vás neraz zniesla vlna kritiky napríklad pre distribúciu letákov s balíčkami pre dôchodcov, či otvorenou podporou niektorých prevádzok na vašom Facebooku. Riešili by ste dnes niektoré rozhodnutia inak?
Stojím si za všetkými rozhodnutiami, ktoré som ja i mesto pod mojim vedením urobilo na jar počas prvej vlny koronakrízy. Z môjho pohľadu je najpodstatnejšie, že Košice zvládli prvú vlnu pandémie najlepšie zo všetkých krajských miest na Slovensku. Podobne je to aj teraz pri druhej vlne, kde sme počas celoplošného testovania počúvali zo všetkých strán počúvali pochvalu za nápad vytvoriť na košickom letisku najväčšie drive-in odberné miesto na Slovensku.
Ako chcete v situácii, keď po odchode viacerých poslancov z klubov Fungujúce Košice a KAN už nemáte podporu ani polovice zastupiteľstva, presadzovať svoje návrhy?
Všetky zásadné veci z pohľadu života v meste sme vždy zvládli a prešli aj zastupiteľstvom. S každým poslancom sa dokážem dohodnúť na zmysluplných veciach. Do našich návrhov sa vždy snažíme zapracovať ich konštruktívne pripomienky, o ktorých sme presvedčení, že pomôžu zlepšiť život v meste a sú v súlade s našim volebným programom.
Viacerí poslanci vám vyčítajú, že si neviete nájsť čas na to, aby ste s nimi komunikovali o riešení problémov mesta a z toho vznikajú konflikty pri rokovaní zastupiteľstva. Prečo to aj po kritike z ich strany ďalej pokračuje?
Azda ani nie je deň, keď by som neprijal niektorého poslanca zastupiteľstva alebo s nimi inak nekomunikoval. Majú aj vyčlenené termíny, keď za mnou môžu prísť individuálne alebo aj viacerí naraz. Všetci si uvedomujeme, že len vzájomnou spoluprácou sa nám podarí priniesť Košičanom tie najlepšie riešenia. Obyvatelia musia cítiť, že sa Košice menia k lepšiemu. Intenzívnejšia komunikácia medzi mnou, ďalšími členmi vedenia mesta a poslancami tomu určite pomôže.
Pokračovanie článku je na ďalšej strane
[break][/break]V kampani ste dookola opakovali, že vyženiete EEI z Košíc. Nevnímate ako nesplnený sľub, že sa to doteraz nestalo? Kedy sa v Košiciach skončí dvojvládie, keď parkovné vyberá aj EEI, aj mesto?
Aj naďalej považujem za správne rozhodnutie, že sme začiatkom minulého roka prebrali parkovací systém v meste a podnikli viaceré kroky, aby mohol začať fungovať. Z môjho pohľadu je najdôležitejšie, že parkovanie patrí Košičanom a väčšina výnosov z neho nejde do vreciek bratislavskej firmy, ale zostanú v našom meste a použijú sa do rozvoja dopravnej infraštruktúry v Košiciach. Politicky sme splnili to, čo sme pred voľbami sľúbili Košičanom a teraz už len čakáme na to ako rozhodnú súdy v spore s predchádzajúcim prevádzkovateľom parkovacieho systému.
O tom, že ideme správnou cestou, nás presvedčil aj medzitýmny rozsudok Okresného súdu Košice I, ktorý ešte v októbri 2019 rozhodol o neplatnosti zmluvy medzi mestom a spoločnosťou EEI. Bohužiaľ, krajský súd zrušil toto rozhodnutie pre údajné pochybenia prvostupňového súdu. Keďže s právnym názorom odvolacieho súdu sme sa nestotožnili, podali sme vo veci ústavnú sťažnosť, o ktorej dosiaľ nerozhodli. Urobili sme všetko pre to, aby sme parkovanie vrátili do rúk Košičanom, či už vlastnými rozhodnutiami v duchu VZN o parkovaní, alebo právnou cestou. To sa prejavilo aj zvýšením príjmov najmä v roku 2019, ktoré do rozpočtu mesta prinieslo vyzbierané parkovné. Všetky príjmy sú vrátane poplatkov, ktoré platí spoločnosť EEI mestu.
Mesto má pod kontrolou hlavne príjmy cez SMS parking, cez webovú aplikáciu (QR kódy) a 39 vlastných parkomatov, ktoré sme nainštalovali v máji roku 2019. Naopak spoločnosť EEI má príjmy z prevádzky 123 parkovacích automatov v centre mesta a rezidentských zónach a zo šiestich závorových parkovísk. Dovolím si tvrdiť, že systémovo a technicky sme nastavení na to, že ak by EEI vrátili mestu aj zostávajúc časť parkovacieho systému, vedeli by sme si ho v spolupráci s Mestskou políciou vo veľmi krátkom čase začať prevádzkovať plne vo vlastnej réžii.
Ako som už spomínal, chceme ďalej rozvíjať parkovací systém, pripravujeme nákup ďalších parkomatov a označili by sme aj niekoľko ďalších parkovacích miest.
Uznávam, že súčasná situácia sa z pohľadu obyvateľov mesta môže javiť ako neštandardná a aj ja osobne som očakával rýchlejšie rozhodovanie súdov. Urobili sme však všetky možné kroky, ktoré sa v tejto záležitosti dali urobiť. Bojujeme všetkými dostupnými právnymi prostriedkami. Musíme však brať na zreteľ aj rozhodnutia súdov, hoci sme presvedčení, že právo je na našej strane a súdy v dohľadnej dobe rozhodnú o neplatnosti celej zmluvy medzi mesto a EEI z roku 2012. Ideme však správnym smerom a musíme byť trpezliví.
.
Medzi vašimi úlohami bolo aj zriadenie Správy komunikácií mesta Košice. Zatiaľ sa tak nestalo a zrušená bola aj verejná súťaž na veľké opravy ciest. Nevnímate to ako svoje zlyhanie?
Zriadenie Správy komunikácií mesta sa v týchto dňoch finalizuje a chceme ho začiatkom roka 2021 predložiť poslancom na rokovanie mestského zastupiteľstva. Okrem opravy ciest a chodníkov i plánovania nových komunikácií bude riešiť aj 24-hodinový dispečing alebo prevádzku autovrakoviska. Musím sa však ohradiť voči tomu, že neustále odvolávania sa neúspešných firiem a rôzne protichodné výroky orgánov, ktoré riešia verejné obstarávanie na Slovensku, sú mojim zlyhaním a dôvodom preto, že ÚVO už 15 mesiacov rieši toto verejné obstarávanie.
Toto je problém a zlyhanie štátnych organizácií v Bratislave zastrešujúcich verejné obstarávanie, ktoré nám znemožňujú vyhlásiť výsledky. Nie je to len problém nášho mesta, že zopár firiem dokáže blokovať verejné obstarávanie. Súčasná situácia je taká, že bez množstva námietok nevieme vyhodnotiť pôvodnú súťaž, nemôžeme ju zrušiť a ani vyhlásiť novú. Napriek tomu sme našli mechanizmus, aby sme mohli stavať nové cesty, rekonštruovať komunikácie, chodníky, mosty a opravovať výtlky ako sme si predtým zaumienili. Robíme, čo sa dá, v súťažiach dokážeme priemerne ušetriť 20-25 percent predpokladanej sumy, no mali sme aj prípady, že to bola vyše polovica.
[ad][/ad]Verejné osvetlenie v Košiciach spravuje DPMK. Pôvodne dočasné riešenie trvá už roky a Košičania vyjadrujú nespokojnosť s častými poruchami. Prečo ešte nebola vyhlásená verejná súťaž na správu verejného osvetlenia?
V súčasnosti finalizujeme materiál riešiaci ďalšiu podobu prevádzkovania verejného osvetlenia v meste, nastavenie minimálneho štandardu vrátane nových smart riešení. Dokument z roku 2017 je už pre zastarané technologické riešenia neaktuálny. Najlepšiu alternatívu aj s harmonogramom opatrení chceme predložiť na jednom z najbližších rokovaní zastupiteľstva.
Pred voľbami ste sa viackrát vyjadrili, že sa pričiníte o návrat trolejbusov do mestskej hromadnej dopravy v Košiciach. Prečo trolejbusy stále po Košiciach nejazdia?
Návrat trolejbusov považujem za dobrý nápad, preto sme testovali aj využitie hybridného trolejbusu na sídliskách, kde nie je trolejové vedenie. Určite sa tomu budeme venovať a veríme, že ak sa nám podarí zmeniť dopravnú stratégiu, bude možné na rozvoj trolejbusovej dopravy čerpať aj eurofondy. Aj EÚ už vyhlásila, že neplánuje podporovať nákup autobusov na naftový pohon, preto chceme rozvíjať všetky ekologické formy dopravy. Budeme však potrebovať stanovisko od orgánu Európskej komisie Jaspers, ktorý nám musí dať súhlas na zmenu koncepcie dopravy v meste. Tá sa menila za prechádzajúceho vedenia v súvislosti s Modernizáciou električkových tratí, pričom sa vtedy rozhodlo o zastavení trolejbusovej dopravy.
Pokračovanie článku je na ďalšej strane
[break][/break]V priebehu posledného roka zamestnával vedenie mesta i zastupiteľský zbor váš spor s vedením DPMK. Ani po niekoľkých pokusoch sa vám nepodarilo dosiahnuť odvolanie riaditeľa Padyšáka. Nevnímate to ako svoju prehru?
Ako primátor som chcel, aby riaditeľom DPMK bol človek, ktorý úspešne vyšiel z transparentného výberového konania. Poslanci ale do člena podniku presadili povereného riaditeľa. Vyjadril som svoje pochybnosti o tomto riaditeľovi a po kontrole v dopravnom podniku, ktorá našla pochybenia, som posunul zistené informácie polícii. Poslanci napriek tomu presadzovali uznesenie, ktoré ho malo pretlačiť aj do čela predstavenstva, čo som odmietol podpísať. Toto moje veto nakoniec neprelomili. V tejto veci som uspel. Zároveň som sa rozhodol, že sa budem pravidelne zúčastňovať na rokovaní Predstavenstva DPMK a dbať na presadzovanie verejného záujmu. Cieľom je, aby sa mohlo zmierniť napätie a zlepšila sa vzájomná komunikácia v prospech cestujúcich i zamestnancov DPMK.
Pretláčali ste aj odvolanie šéfa K13 pretláčal, nepodarilo sa mu to. Nemyslíte si, že ste v tom postupoval nesprávne? Alebo chcú poslanci udržať vo funkciách nehodných ľudí? Ak áno, tak prečo?
V správe hlavného kontrolóra sa nachádzali viaceré pochybenia vrátane neplnenia si svojich pracovných povinností a mojou povinnosťou bolo podať takýto návrh.
Avizovali ste vyriešenie asanačnej služby a karantény pre odchytené zvieratá na jar 2019. Stále to nie je definitívne vyriešené. Prečo?
Je to pre nás prioritná otázka, na ktorej vyriešení už dlho intenzívne pracujeme. Objekt novej karanténnej stanice má už podpísané svoje kolaudačné rozhodnutie. Po skončení kolaudácie a získaní všetkých oprávnení a povolení chceme podpísať s predstaviteľmi nového prevádzkovateľa zmluvu, aby sme dali do súladu so zákonom to, čo sa v meste dlhé roky zanedbávalo. Predpokladám, že začiatkom roka už budeme môcť o tom bližšie informovať verejnosť.
Vo volebnom programe ste mali aj začiatok výstavby aquaparku v Košiciach. Je už vybraté aspoň miesto, kde by mal stáť? Aké kroky ste v tom už podnikli?
Hovoril som o aquaparku, ktorý bude dostupný hromadnou dopravou, čo sa aj deje. V spolupráci s KSK sa pripravujeme na jeho výstavbu v Čižaticiach. Zároveň mojou prioritou je v spolupráci s vedením ministerstva hospodárstva, TEKO a ďalšími kompetentnými naštartovanie nezvratného procesu, ktorým sa do Košíc bude môcť dostať geotermálne teplo z Ďurkova. Som veľmi rád, že aj na základe nášho nedávneho rokovania so šéfom štátnej spoločnosti MH Manažment môžem povedať, že sme na dobrej ceste. Súhlasím, že je hanba, aby sa Košičania museli chodiť kúpať do Prešova alebo do Maďarska, no to sa už čoskoro zmení. Poslanci Starého Mesta už schválili prevod Mestskej krytej plavárne mestu. Máme schválené financie na jej komplexnú rekonštrukciu. Po prepojení „čéhačka“ a Mestskej krytej plavárne vznikne športovo-relaxačný komplex s celoročným využitím.
Po zrušenej mládežníckej olympiáde EYOF ste mali investovať 10 miliónov eur do výstavby a obnovy športových zariadení v Košiciach. Čo a v akej výške investícií sa doteraz zrealizovalo?
Po mojom nástupe do funkcie sa začala reálne stavať Košická futbalová aréna, ktorú sme tento rok skolaudovali. Minulý týždeň sme s partnermi podpísali memorandum o výstavbe mládežníckej futbalovej akadémie FC Košice. V tomto roku sme otvárali atletický ovál na ZŠ Družicová za takmer 200-tisíc eur, multifunkčné ihrisko pri ZŠ Masarykova za 45-tisíc eur. Takisto sme opravili palubovky na ZŠ Novomeského a ZŠ Lechkého dokopy za 150-tisíc eur. Máme vybavené úvery, sú spracované viaceré projektové dokumentácie a začiatkom budúceho roka predstúpime pred poslancov s Plánom reštartu športovej infraštruktúry pozostávajúcom z 15 investícií vrátane rekonštrukcie Angels arény, nafukovacej atletickej haly pri ZŠ L. Novomeského, klziska v Mestskom parku a ďalších.
Sám ste v minulosti kritizovali príliš vysoký počet mestských častí v Košiciach. Ich redukciu sa vám zatiaľ nepodarilo presadiť. Aké reálne možnosti na to vidíte a v akom časovom horizonte?
Myslím, že každý Košičan bude súhlasiť s tým, že by sa počet mestských častí mal znížiť. Je to dôležitá téma, ktorou sa už zaoberajú aj viaceré ministerstvá. Predpokladám, že vzniknú pracovné skupiny, do ktorých budem prizvaný ako primátor mesta a budú v nich aj zástupcovia jednotlivých mestských častí.
Museli ste čeliť kritike pre spôsob využívania reprezentačného fondu primátora mesta. Nakoniec ste sa vy aj vaši námestníci ospravedlnili a boli prijaté nové smernice na využívanie reprefondu. Myslíte si, že je to dostatočné vyvodenie zodpovednosti za takéto zlyhanie?
K žiadnemu zlyhaniu nedošlo, hovoríme o sume 3600 eur z reprefondu, na využitie ktorých mal hlavný kontrolór iný názor ako naše finančné oddelenie. V tejto súvislosti nebolo začaté žiadne konanie. Aby do budúcnosti nevznikali podobné spory, dal som namiesto zdedenej smernice vypracovať novú, ktorú som aj uviedol do života.
Baví vás vaša práca aj vtedy, keď musíte čeliť masívnej kritike za svoje kroky od poslancov aj od verejnosti?
Táto práca ma baví, lebo ju robím pre Košičanov. Nemám pocit, že by som čelil nejakej masívnej kritike. Skôr by som hovoril o účelovej kritike niektorých poslancov, na ktorú si už v verejnosť v meste mohla urobiť svoj názor. Ľudia ma nezvolili na to, aby som si tu zakrýval oči pred tým, keď si niekto na úkor mesta chce pretláčať svoje záujmy.
Foto: archív Veronika Janušková
Odporúčané články
Univerzitná nemocnica Louisa Pasteura (UNLP) Košice ponúka tehotným ženám a ich partnerom možnosť absolvovať psychofyzickú prípravu na pôrod. Tento špecifický vzdelávací program je navrhnutý tak, aby budúcim rodičom pomohol osvojiť si vedomosti, zručnosti a návyky potrebné na bezpečné rodičovstvo. Program zahŕňa aj aktivity, ktoré podporujú zníženie stresu, úzkosti a napätia pred pôrodom.
V Univerzitnej nemocnici L. Pasteura (UNLP) v Košiciach podalo k dnešnému dňu výpoveď 263 lekárov. Podľa informácií, ktoré poskytla Ladislava Šustová, vedúca Komunikačného odboru UNLP, sa výpovede týkajú výlučne lekárov a žiadne z nich neboli podané zo strany zdravotných sestier.
Mesto Košice sa na jar premení na farebnú kvetinovú oázu vďaka jedinečným tulipánom z Holandska. Holandské veľvyslanectvo na Slovensku opäť darovalo mestu špeciálnu odrodu tulipánov nesúcu meno “Slovensko”, ktorú vyšľachtila holandská kráľovská rodina.