Prístup k pitnej vode získa ďalších 40 obcí na východe Slovenska
Ohlásená investícia viac ako 58 miliónov eur do modernizácie úpravne vody Stakčín predstavuje zásadný prínos v dlhodobom zabezpečení vysokého štandardu v zásobovaní východného Slovenska pitnou vodou z nádrže Starina. K presadeniu projektu modernizácie do praxe dopomohol svojou aktivitou aj Klub akcionárov Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti, a.s. (VVS), ktorý v súčasnosti združuje 72% akcionárov VVS a zastupuje záujmy týchto miest a obcí pri rozhodovaní o kľúčových aktivitách a rozvoji Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti.
Úpravňa vody Stakčín funguje od roku 1984 a patrí medzi najväčšie na Slovensku. Vďaka investícii sa k pitnej vode z kľúčovej nádrže Starina dostanú obyvatelia ďalších 40 obcí z desiatich okresov Prešovského a Košického kraja, čím sa počet odberateľov zvýši zo 660 na takmer 900-tisíc obyvateľov. Financovanie je zabezpečené kombináciou nenávratného finančného príspevku z fondov Európskej únie vo výške 49,4 milióna eur, štátneho rozpočtu (viac ako 4 milióny eur) a spolufinancovania zo strany VVS (4,6 milióna eur).
„Rekonštrukcia neprináša len výmenu potrubí, ale aj novú elektroinštaláciu a modernizovaný systém riadenia. Modernizujeme aj riadenie úpravne, aby bola pripravená na budúce výzvy pri kvalite surovej vody,” povedal predseda správnej rady Klubu akcionárov VVS a predseda dozornej rady VVS Stanislav Hreha.
Pri dodávke vody až k obyvateľom je dôležité financovanie obnovy zastaraných sietí a technológií nielen v rámci hlavných vetiev infraštruktúry, ale aj v samotných mestách a obciach. Zastaraný stav totiž vedie nielen k častejším haváriám, ale môže vyústiť aj do zdravotných rizík a ohroziť bezpečnosť, čo je pri vodárenstve ako verejnej službe zásadný problém. Rovnaký problém sa týka aj odkanalizovania. Aj preto sa Miroslav Kráľ, predseda Kancelárie vodárenského ombudsmana, zasadzuje za definovanie obecného vodárenského štandardu pri dodávke pitnej vody a odvádzaní a čistení odpadových vôd a jeho zavádzanie do praxe.
„Snažíme sa robiť všetko pre modernizáciu vodárenskej infraštruktúry, vyžaduje si to však zásadné financie. Pri tomto projekte sme využili zdroje z precenenia majetku VVS, avšak pre ďalšie projekty budú potrebné financie od štátu, Európskej únie a z ďalších zdrojov,“ dodal Stanislav Hreha.
Časť vodárenskej infraštruktúry vlastnia priamo obce, ktoré na financovanie prevádzky a obnovy nemajú personálne kapacity ani dostatok financií. Aby dokázali dlhodobo zabezpečiť pitnú vodu a odkanalizovanie v zmysle obecného vodárenského štandardu, ktorý zodpovedá 21. storočiu, môžu sa dohodnúť s vodárenskou spoločnosťou na odkúpení tejto infraštruktúry. Týmto krokom bude môcť vodárenská spoločnosť investovať do obnovy sietí na území obce, čo doteraz nebolo možné.
„Ak však hovoríme o nových vodovodoch a kanalizácii, tieto investície vodárenské spoločnosti nedokážu robiť z vlastných zdrojov. Tú sú nevyhnutne potrebné investície zo strany štátu. Tieto zámery však vedia obce a mestá podporiť úzkou spoluprácou pri príprave a realizácii nových projektov,“ hovorí Stanislav Hreha.
(TS)
Odporúčané články
V sobotu 29. novembra sa pri Dolnej bráne v Košiciach konal protest proti progresivizmu. Zvolávateľmi boli Alexander Riabov a Andrej Palko, na pódiu vystúpil spevák Marián Greksa či košický komunálny poslanec Michal Djordjevič. Cez telemost sa spojili aj s biskupom Schneiderom z Kazachstanu. Podľa organizátorov prišlo 3000 až 3500 ľudí. Cieľom občianskeho protestu bolo poukázať na škodlivosť ideológie progresivizmu v spoločnosti, rodine a poukázať na jeho dopad na ľudské práva.
Toto sú najdôležitejšie informácie, ktoré vám prinášame za uplynulý týždeň v Košiciach. Od dvoch nehôd mestskej hromadnej dopravy po protest proti progresivizmu. Náš súhrn vám ponúka prehľad kľúčových momentov, ktoré sa udiali za uplynulých sedem dní v metropole východu.
V polovici novembra sme uverejnili článok s prehľadom dostupnosti rôznych druhov zariadení pre seniorov v rámci Košíc. Košický samosprávny kraj zriaďuje dve špecializované zariadenia pre seniorov. Do redakcie sa nám ozvala čitateľka, ktorú nepríjemne prekvapila informácia od zamestanca jedného z týchto zariadení. Jej príbuzného neprijímu, pretože od KSK dostali informáciu, že klientov nemôžu prijímať. Adresovali sme preto otázky na KSK, prečo je to tak a dokedy bude tento stav trvať.