Protesty občanov nepomohli, výstavba parkoviska sa začala
Ľudia z Ludmanskej a Palárikovej ulice už mesiace bojujú proti chystanému parkovisku, ktoré má stáť na mieste zelene medzi blokmi. Napriek tomu sa výstavba v stredu (24. 10.) už naostro začala.
Denník KOŠICE:DNES o vývoji kauzy svojich čitateľov viackrát informoval. Obyvatelia spomínaných blokov sa o prípravách na výstavbu parkoviska dozvedeli len náhodou. Jasne dali najavo, že nechcú prísť o kúsok zelene, ktorý im ešte pod oknami zostal. Viackrát už začatiu stavby v priebehu posledných mesiacov zabránili. Stavebné povolenie s pomocou právnikov aktivistu Henricha Burdigu napadli žalobou na súde. Trvajú totiž na tom, že neprizvaním za účastníkov staveného konania boli porušené ich práva. Požiadali aj o vydanie neodkladného opatrenia, ktorým by súd zastavil stavbu do rozhodnutia o žalobe.
Nepoznali projekt
V stredu si na stavbu nastúpili ťažké mechanizmy. Spílili stromy, stavenisko ohradili a hneď začali aj výkopové zemné práce. Na stavbu prišiel aj investor. „So zástupcami obyvateľov som sa stretol 17. septembra na pôde úradu mestskej časti Košice – Juh. Bol tam aj pán Burdiga. Zrejme až tam spoznali projekt. O žiadnu zeleň neprídu,“ vysvetľuje podnikateľ.
Podľa jeho slov totiž bude tvoriť podložie parkoviska takzvaný ekoraster, teda umelohmotné tvárnice, cez ktoré bude prerastať tráva. Namiesto ôsmich ihličnanov, ktoré pri stavbe vyrúbu, nasadia 10 nových listnatých stromov. „Na stretnutí som ponúkol obyvateľom blokov, že na nich za jedno euro prevediem ďalší pozemok, ktorý vlastním pozdĺž takmer celej zadnej strany bloku na Ludmanskej, kde môžu mať zeleň alebo záhradky. Dohodli sa, že na ponuku odpovedia do troch týždňov, ale neozvali sa,“ tvrdí investor.
[ad][/ad]Právoplatnosť povolenia
Investor nám povedal, že pozemok kúpil v roku 2015 od bývalého majiteľa, ktorý už začal vybavovať všetky náležitosti práve na stavbu parkoviska. „Ja som v tom pokračoval a v marci 2017 som mal právoplatné stavebné povolenie. Nezačal som však stavať hneď, pretože som sa ocitol v zložitej rodinnej situácii. Keď sa to vyriešilo, rozhodol som sa, že predsa len budem stavať,“ priblížil nám genézu stavby.
V septembri pri prvom pokuse stavbu začať poukázali obyvatelia bloku na článok v stavebnom povolení, podľa ktorého mala byť stavba už ukončená do konca apríla tohto roku. „Rozhodujúci je však článok, ktorý hovorí, že stavebné povolenie je platné dva roky od začatia právoplatnosti,“ myslí si podnikateľ.
[ad2][/ad2]Aktivista Henrich Burdiga a jeho právnici trvajú na tom, že stavebné povolenie je neplatné. Stavebník do stanoveného termínu totiž nepožiadal o jeho predĺženie. „Preto naňho podávame trestné oznámenie za neoprávnené uskutočňovanie stavby. Okrem toho je tu aj ďalšia záležitosť. Investor sa nevie preukázať povolením na výrub na základe výrubového konania, čo je v intraviláne mesta potrebné,“ povedal nám H. Burdiga. Investor tvrdí, že disponuje súhlasnými stanoviskami od všetkých potrebných organizácií, vrátane Správy mestskej zelene, takže všetky podmienky spĺňa. „Petícia podaná na magistrát a aj stanovisko po spomínanom stretnutí, ktoré zaslali na úrad mestskej časti, jasne hovoria, že stovky ľudí z okolia parkovisko vôbec nechcú. O žiadosti o neodkladné opatrenie na súde ešte rozhodnuté nebolo. Termín však čoskoro vyprší. Asi aj preto sa so začatím stavby tak ponáhľajú,“ hovorí Burdiga.
Odporúčané články
Knižnica pre mládež mesta Košice v novembri spustila komunitný projekt Rozmanitosť ľudskosti 2024. Cieľom je podporiť a povzbudiť k čítaniu aj deti s poruchami učenia či čítania.
Koncom augusta schválili poslanci mestského zastupiteľstva poskytnutie dotácií v celkovej výške 50 000 eur pre občianske združenia (OZ), ktoré zabezpečujú starostlivosť o nechcené túlavé a týrané spoločenské zvieratá, ich veterinárne ošetrenie ako aj ďalšie činnosti smerujúce k adopčnému procesu.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pokračujú v modernizácii železničnej infraštruktúry na Východnom Slovensku, pričom čerpajú finančné prostriedky z viacerých zdrojov, vrátane Programu Slovensko, Nástroja na prepájanie Európy (CEF), Plánu obnovy a odolnosti a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Tieto investície sa zameriavajú na modernizáciu tratí, železničných uzlov, elektrifikáciu a výstavbu prestupných terminálov.