Raši tvrdí, že parkovanie by malo ostať len v rukách EEI
Najhorúcejší košický problém posledných mesiacov, teda parkovanie po novom, bolo témou dnešnej časti série debát v televízii KOŠICE:DNES. Kým v utorok boli respondentmi podobnej debaty aktivisti bojujúci proti súčasnému modelu spravovania parkovísk súkromnou firmou, dnes dostali slovo jej zástancovia.
Zástupcami mesta boli primátor Richard Raši, jeho námestník Martin Petruško, riaditeľ magistrátu Pavol Lazúr a za parkovaciu firmu EEI prišiel jej výkonný riaditeľ Ján Tomanovič. Otázky im kládol šéfredaktor denníka KOŠICE:DNES Dušan Károlyi a telefonujúci občania.
Nie je zástancom spoločného podniku
Primátor Raši v debate jasne prezentoval svoj názor, že parkovanie v meste by malo ostať v rukách súkromnej spoločnosti EEI. „Máme na stole dáta, ako vyzeralo parkovanie, keď ho spravovala Správa majetku mesta Košice. Ročný príjem z parkovného bol 300 tisíc eur, od roku 2012 je 516 tisíc eur. Investície do parkovania neboli žiadne, teraz máme zmluvu na 2 milióny eur. Bez akýchkoľvek nákladov dostane mesto polovicu príjmu z parkovného,” zdôvodňoval primátor.

Podľa vlastných slov nie je ani zástancom spoločného podniku mesta a EEI, ktorý navrhol mestský poslanec Miroslav Špak. „Zastupiteľstvo ma nezaviazalo zriadiť spoločný podnik. Zatiaľ sa vypracúvajú analýzy toho, čo by spoločný podnik pre mesto znamenal – nielen príjmy, ale aj náklady z neho vyplývajúce. Môj názor je, že systém tu dnes máme, vylepšujme ho a bude ideálny pre všetkých Košičanov,” vyhlásil primátor.
Spochybnil relevantnosť podpisov
Pri otázkach moderátora na to, či by jeho názor zmenila masa 17 tisíc ľudí podpísaných v petícii za zmenu koncepcie parkovania v Košiciach, primátor reagoval tak, že tieto podpisy spochybnil. „Len z toho, čo som mal možnosť pozrieť si v médiách a na internete, som zbadal podpisy ľudí, ktorí nie sú Košičania. Zatiaľ neviem, koľko Košičanov ju podpísalo. Som toho názoru, že o parkovaní v Košiciach by mali rozhodovať len Košičania,” prízvukoval primátor a zopakoval, že podľa neho je najlepší systém, ktorý tu existuje a ten treba vylepšovať.
Výstavba nových miest sa zrýchli
Riaditeľ EEI Tomanovič odpovedal na otázky, či avizované korekcie cien budú mať vplyv na ekonomiku firmy, keďže na začiatku tvrdili, že vychádzajú z presných kalkulácií a teraz proti nim neprotestovali. „Plánovali sme do Košíc investovať peniaze aj nad rámec zmluvy. Hovorili sme o úmysle postaviť parkovací dom pri Gesku s investíciou 800 tisíc eur. Po korekciách a znížení cien to už nebude možné,” odpovedal Tomanovič.

Zapotil sa aj pri otázkach o počte doteraz vybudovaných nových parkovacích miest, o čo sa veľmi intenzívne a ostro zaujímal aj primátor. Zaujímalo ho kedy, kde a ako budú nové miesta postavené. „Zatiaľ ich je vybudovaných asi 47, celkovo ich je v harmonograme 730. Zaviazali sme sa aj k tomu, že vybudujeme ďalšie nad rámec zmluvy, celkovo do 900 miest. Po získaní stavebných povolení ich bude budovať jedna nadnárodná firma, s ktorou už rokujeme. Zatiaľ nepoviem, ktorá. Bude ich budovať naraz a nie po častiach, ako doteraz a výstavba sa podstatne zrýchli. Sú však aj miesta, o ktorých veľmi intenzívne rokujeme s príslušnými inštitúciami a ešte sme sa nedohodli, lebo to nie je jednoduché,” zdôvodňoval Tomanovič. Primátor hneď sľúbil, že mesto v tomto poskytne firme maximálnu súčinnosť. Bližšie informácie o tom, čo odznelo v dnešnej televíznej debate sa dočítate v najbližšom printovom vydaní denníka KOŠICE:DNES.

Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Okrúhle číslo pol milióna vybavených cestujúcich sa na letisku Košice v roku 2023 podarilo dosiahnuť koncom septembra. Vlani to bolo 25. augusta a v tomto roku sa to podarilo ešte o niečo skôr, už 14. augusta. Košické letisko tak potvrdzuje kontinuálny trend výrazného nárastu dopytu po leteckej preprave. Za prvých sedem mesiacov roka vybavilo o 13 % cestujúcich viac ako za rovnaké obdobie minulého roka. Júl 2025 bol najsilnejším mesiacom v histórii letiska s vyše 132-tisíc vybavenými cestujúcimi.
O zmene nebezpečnej križovatky pri amfiteátri na Festivalovom námestí sa hovorí už dlhé roky. Obyvatelia Košíc si môžu všimnúť obrovské žeriavy na stavbe polyfunkčného objektu, zmenu dopravy je badať na časti Starej spišskej cesty. Práce na zmene križovatky mali podľa magistrátu začať v septembri tohto roka. Prevažnú časť má budovať developer. Mesto sa finančne bude podieľať na prestavbe križovatky spolu s investorom CTR.
Vláda SR na svojom stredajšom zasadnutí s pripomienkami schválila návrh Akčného plánu zvýšenia bezpečnosti železničnej dopravy na Slovensku, ktorý na rokovanie predložil minister dopravy. Súčasťou uznesenia je séria úloh súvisiacich s prípravou a realizáciou projektov európskeho vlakového zabezpečovacieho systému ETCS a s povoľovaním modernizačných stavieb financovaných z Programu Slovensko a európskeho nástroja CEF.