Rašiho referendum môže naraziť na starostov v zastupiteľstve
Väčšinová zhoda mestského zastupiteľstva, ktorá je podmienkou celomestského referenda o novom usporiadaní mestských častí, môže byť problém. V poslaneckom zbore totiž sedí deväť košických starostov.
Pri hlasovaní o vyhlásení referenda, a tiež o tom, ako budú vyzerať jeho otázky k rušeniu mestských častí, tak budú v zjavnom konflikte záujmov. Okrem nich v zastupiteľstve sedí aj päť bývalých starostov.
Výhrady starostov ukázala rozprava na ostatnom rokovaní zastupiteľstva k analýze o prevádzkových výdavkoch 22 mestských častí a úsporách, ktoré by priniesli rôzne modely zníženia ich počtu. Materiál predložil primátor Richard Raši (Smer).
Zmysel samosprávy
Hlavám mestských častí prekáža, že sa podľa nich zdôrazňuje len ekonomické hľadisko. „Zamerať sa iba na peniaze je dokonalé nepochopenie úlohy a zmyslu samosprávy po 25 rokoch jej fungovania,“ myslí si starosta KVP Alfonz Halenár (nezávislý).
Podľa neho vedenie mesta neponúka odpoveď na zásadnú otázku, ako sa zmení servis pre občanov, ktorý im dnes poskytujú mestské časti. Podobne uvažuje starosta Starého Mesta Ľubomír Grega (nezávislý).
Viac kompetencií aj daní
Grega hovoril o nutnosti „občianskeho hľadiska“ namiesto ekonomického a volá po zmene, ktorá by príjmy z miestnych daní a kompetencie vrátila mestským častiam.
V posilnení kompetencií vidí východisko aj starosta Sídliska Ťahanovce Cyril Betuš (nezávislý). Podľa neho mestské časti treba zachovať kvôli bežným veciam, ako starostlivosť o zeleň alebo opravy výtlkov. „Tie by si robila mestská časť vtedy, keď by to potrebovala. Strategické veci nech rieši mesto“.
Podielové dane
Jasno má vo veci jeho predchodca v starostovskej funkcii Emil Petrvalský z poslaneckého klubu Šport do Košíc. „Ak chceme ušetriť, vieme ušetriť aj inak. Ale my ideme strmhlav jedným smerom. Podľa mňa rušíme obyvateľom mestských častí demokraciu,“ povedal.
Starosta Severu Marián Gaj za vážnejší problém ako počet mestských častí považuje spôsob, ako im mesto „nespravodlivo“ prerozdeľuje podielové dane. „Táto debata nebude mať žiadny záver,“ povedal o podobe referendovej otázky.
Primátor na starostov v zastupiteľstve reagoval, že ak si myslia, že občania majú rovnaký názor ako oni, možno budú prekvapení.
„Preto je referendum dôležité,“ uviedol. Pre nadpolovičnú účasť potrebnú na platnosť by sa referendum podľa neho malo konať v marci súčasne s parlamentnými voľbami. Vo výsledku referenda očakáva „silný mandát“ pre poslancov Národnej rady na zmenu zákona o meste Košice. Tvrdí, že prijateľný je pre neho akýkoľvek variant usporiadania mestských častí, ktorý zníži ich počet aspoň o polovicu.
Na mestské referendum treba rátať s celkovými nákladmi 117-tisíc eur, odhaduje materiál ekonomického oddelenia magistrátu.
Koľko by sa mohlo ročne ušetriť ( v mil. eur)
Košice majú 22 mestských častí, podľa analýzy magistrátu by nasledujúce modely priniesli vyčíslené úspory:
- Nula mestských častí (MČ) a 19 úradovní mesta 4,6 -Štyri MČ a 15 úradovní 2,8 - Päť MČ a 14 úradovní 2,6 - Pätnásť MČ a 4 úradovne 1,9 - Osem MČ a 12 úradovní 1,1
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Prezident Peter Pellegrini nepodpíše zákon, ktorým sa transformuje Úrad na ochranu oznamovateľov na Úrad na ochranu obetí trestných činov a oznamovateľov protispoločenskej činnosti ani po prelomení jeho veta parlamentom. Ako uviedol v zverejnenom videu, dôvody, ktoré uviedol pri vetovaní zákona trvajú aj naďalej. Zákon však v prípade prelomenia veta hlavy štátu platí aj bez jej podpisu.
Vodárenský systém Starina-Košice vstupuje vďaka najnovšej investícii v hodnote takmer 60 miliónov eur do rozhodujúcej etapy modernizácie. Úpravňa vody v Stakčíne, ktorá od roku 1984 drží chrbticu zásobovania veľkej časti východného Slovenska, prejde rozsiahlymi technologickými zásahmi. Dosiahne sa nielen dlhodobé zabezpečenie kvality dodávanej vody, ale zabezpečí sa aj istota dodávok tak, aby sa na vodu zo Stariny mohlo dlhodobo spoliehať ďalších približne štyridsať obcí v desiatich okresoch východného Slovenska.
Polícia vyzýva motoristov, aby mysleli na prezutie zimných pneumatík včas, a takisto, aby mysleli na ďalšie povinnosti, ktoré by mali splniť pred jazdou počas zimného obdobia. Za nesplnenie týchto povinností hrozí vodičom mastná pokuta!