Rezort obrany sa snaží o znižovanie environmentálnej záťaže a o budovanie zelenších ozbrojených síl
Klimatická zmena nie je len ekologickým, ale aj bezpečnostným problémom a tzv. „násobiteľom hrozieb“. Okrem sťaženia podmienok, v ktorých budú operovať ozbrojené sily, má aj potenciál vyvolať konflikty o základné zdroje ako voda alebo orná pôda. Plánované investície do obrany členov NATO by preto mali zohľadniť aj dopady na životné prostredie. Informoval o tom na svojej sociálnej sieti Analytický útvar Ministerstva obrany SR.
„Na analytickom útvare sme zozbierali „best practice“ pre oblasť zelených opatrení v obrane, ktoré zavádzajú viaceré štáty EÚ a NATO. Tento ´zásobník´ opatrení môže byť odrazovým mostíkom aj pre slovenský rezort obrany, ktorý už dnes vyvíja viaceré aktivity na znižovanie environmentálnej záťaže a budovanie zelenších ozbrojených síl,” uviedol Analytický útvar MO SR.
V zásobníku možností zavádzania zelených opatrení v obrane sa nachádzajú riešenia v oblasti mobility, logistiky a infraštruktúry. V zmysle mobility Analytický ústav MO SR uvádza, že „podľa štatistík Ministerstva obrany USA tvorila prevádzka lietadiel, plavidiel a pozemných vozidiel až 60 percent celkových emisií rezortu . Alternatívou sú elektrický alebo hybridný pohon, vodík, či biopalivo.”
V rámci logistiky vidí rezort obrany potenciál v možnosti prepravy zásob dronmi. „Výhodou takejto prepravy je nízka cena, absencia pohonného systému a možnosť výroby z dostupných materiálov, ako je drevo a papier. Materské lietadlo sa zároveň môže držať v bezpečnej vzdialenosti, klesá tak riziko jeho zostrelenia a zároveň sa šetrí palivo. Podľa informácií výrobcov dokážu väčšie modely preniesť náklad o hmotnosti 700 kg na vzdialenosť 110 km, s presnosťou dopadu zhruba 15 m,” uvádza MO SR. Ďalšími možnosťami sú doplnenie zásobovania metódou 3D tlače priamo v mieste operácie, či optimalizovanie presunov, čo by zefektívnilo vedenie operácií.
V zmysle infraštruktúry MO SR uvádza, že bežná prevádzka budov a vojenských objektov tiež poskytuje výrazný priestor na znižovanie emisií uhlíka a zvýšenie energetickej efektívnosti. „Riešenia sú v tomto prípade bežne dostupné, pričom ich jedinou nevýhodou môže byť vysoká počiatočná investícia. Príkladom je zvyšovanie energetickej efektivity zateplením, výmena zastaraného vybavenia (kotle a bojlery na pevné a fosílne palivo), lokálna výroba elektrickej energie (solárne panely, veterné turbíny) alebo inteligentné kontrolné systémy,” vysvetlilo MO SR.
Zdroj: SITA, ta, kv
Odporúčané články
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), a.s. informuje cestujúcu verejnosť o mimoriadnej výluke električkovej dopravy na rýchlodráhe v úseku Pereš – Vstupný areál U.S.Steel z dôvodu nevyhnutného orezu stromov.
Do redakcie sa nám ozvalo viacero čitateľov, ktorí sa sťažovali na dezolátny stav chodníka približne od Šafárikovej triedy po budovu Pošty na Humenskej ulici. “Táto rozsiahla plocha plná chodníkov a zelene, ktorú denne využívajú doslova stovky ľudí, je v dezolátnom stave už roky. Myslím, že o danom stave vie každý obyvateľ Terasy,” uvádza v mailovej komunikácii jeden z čitateľov, pán Rolko. Pýtali sme sa preto starostu MČ Západ Marcela Vrchotu, či o stave chodníka vie a kedy sa chystá jeho rekonštrukcia.
Toto sú najdôležitejšie informácie, ktoré vám prinášame za uplynulý týždeň v Košiciach. Od dvoch nehôd mestskej hromadnej dopravy po protest proti progresivizmu. Náš súhrn vám ponúka prehľad kľúčových momentov, ktoré sa udiali za uplynulých sedem dní v metropole východu.

