Rezort školstva zverejnil periodické hodnotenie vedy a tvorivých výstupov vysokých škôl
Rezort školstva zverejnil periodické hodnotenie vedy a tvorivých výstupov slovenských vysokých škôl a Slovenskej akadémie vied (SAV). Periodické hodnotenie vedy a tvorivých výstupov bolo realizované v 28 oblastiach a vykonávalo ho 165 hodnotiteľov z devätnástich štátov. Hodnotitelia pochádzali zo 66 univerzít.
Podaných bolo 308 žiadostí, pričom 253 pripadalo na vysoké školy a 55 bolo od SAV. Zo 7 700 hodnotených výstupov pochádzalo takmer 1 400 od SAV a ostatných viac ako 6 300 od vysokých škôl. Celkovo bolo hodnotených viac ako 10-tisíc zamestnancov. Na tlačovej besede to uviedol poverený minister školstva SR Ján Horecký. Hodnotenie sa na Slovensku konalo po prvýkrát. „Tieto výstupy nám ukazujú skutočnú kvalitu našej vedy a vedeckých pracovísk,” povedal Horecký. Doplnil, že dlhé desaťročia boli veda a výskum na Slovensku podfinancované. Podotkol, že napriek nepriaznivým výsledkom dokážu produkovať excelentné výsledky.
Štátny tajomník rezortu školstva Michal Fedák povedal, že hodnotenie sa od predošlých líšilo tým, že sa nehľadelo len na kvantitatívne ukazovatele. Poukázal na to, že 114 z 308 žiadateľov vykazovalo svetové výsledky a viac ako dvoch tretín žiadateľov vykazovalo medzinárodne porovnateľné výsledky. Fedák uviedol, že proces hodnotenia sa realizoval od mája, keď rezort zverejnil výzvu. Hodnotenie sa realizovalo od septembra do decembra a malo by sa konať raz za šesť rokov s tým, že v budúcnosti by sa malo rozšíriť napríklad aj na hodnotenie spoločenského dopadu či výskumného prostredia. Finančné prostriedky na hodnotenie pochádzali z Plánu obnovy a odolnosti SR. Informácie by mali byť dostupné aj pre verejnosť, v pláne je spustenie webstránky, ktorá by mohla pomôcť napríklad mladým ľuďom chystajúcim sa na vysokoškolské štúdium, no užitočná by mohla byť napríklad aj pre zahraničných vedeckých pracovníkov.
Riaditeľ odboru vzdelávania, inovácií a verejných financií zo sekcie plánu obnovy na Úrade vlády SR Peter Goliaš uviedol, že v prípade hodnotenia možno takmer úplne vylúčiť konflikt záujmov, keďže len dvaja hodnotitelia sú zo Slovenska a dvaja z Čiech. Získané hodnotenie je podľa neho skutočne objektívne. Goliaš povedal, že Plán obnovy ráta s pravidelným hodnotením vysokých škôl a výskumných inštitúcií. Na výsledky hodnotenia by malo nadväzovať aj ich financovanie. Z tohto dôvodu bude podľa Goliaša potrebné nastaviť metodiku rozpisu dotácií pre vysoké školy takým spôsobom, aby školy a výskumné inštitúcie, kde jestvuje potenciál rozvoja, pocítili už v roku 2024, že z kvality dodaných výsledkov môžu benefitovať. Aktuálne hodnotenie zachytáva obdobie posledných šiestich rokov. V budúcnosti by malo byť hodnotené aj prostredie, v ktorom výskumníci pôsobia, a aké sú spoločenské dopady ich práce. Dodal, že by bolo vhodné, keby na tieto výsledky nadviazalo aj financovanie, čo by mohlo napomôcť rozvoju vedy a inovácií. Zároveň by sa mohol eliminovať odliv talentov zo Slovenska, prípadne by to mohlo pomôcť prilákať späť vedcov zo zahraničia.
Hodnotiaci proces si kladie za cieľ zvýšenie kvality vedeckej tvorby i podporu konkurencieschopnosti vedeckých inštitúcií. Výsledkom hodnotenia sú profily kvality vedeckých inštitúcií v 28 oblastiach výskumu. V rámci danej oblasti výskumu vyjadruje profil kvality úroveň výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti. Každý zo žiadateľov poskytol na hodnotenie 25 prác, vedeckých alebo iných tvorivých, ktoré reprezentujú tvorbu pracoviska. Z výsledného profilu kvality vyplýva, ktoré z týchto výstupov sú svetovej kvality, významnej medzinárodnej kvality alebo medzinárodnej kvality. Je z neho tiež zrejmé, ktoré výstupy sú národnej kvality, prípadne majú „nulovú” kvalitu.
Zdroj: (SITA, DSe, kl)
Odporúčané články
Cesta vlakom z Bratislavy do Košíc sa pre pani Andreu z Košíc zmenila na nepríjemnú skúsenosť, keď jej 6. novembra 2024 počas jazdy ukradli kufor. Páchateľ s ním vystúpil v Spišskej Novej Vsi. Vďaka rýchlej reakcii Oddelenia železničnej polície v Spišskej Novej Vsi sa však podarilo kufor vypátrať a vrátiť jeho majiteľke.
Na známom sídlisku Luník IX sa začal odvážny projekt, ktorý môže zmeniť životy mnohých detí. Riaditeľ školy a tím trénerov spustili pred časom tréning bojových športov pre deti s cieľom nielen naučiť ich sebaobrane, ale aj poskytnúť disciplínu a perspektívu lepšej budúcnosti. Tréningy sú pritom podmienené dobrým správaním a výsledkami v škole, čím sa motivujú deti k lepšiemu zápalu pre vzdelávanie. Deti aj napriek nepriaznivým podmienkam dosahujú skvelé výsledky, pričom sa jeden zo žiakov prebojoval až na majstrovstvá sveta.
Jedna z kľúčových dopravných tepien v Košiciach, Jantárová ulica, získala po mesiacoch prác nový vzhľad.