Rezort vnútra spustil systém, ktorý pomôže určiť polohu volajúceho v tiesni
Ministerstvo vnútra SR (MV SR) spustilo systém mobilnej lokalizácie AML (Advanced Mobile Location), vďaka ktorému operátori tiesňových liniek získajú presnejšie údaje o polohe volajúceho. Technológia funguje vo väčšine štátov Európskej únie a napríklad aj v Austrálii či Mexiku.
„Presnejšie určenie polohy volajúceho v tiesni zásadne uľahčí náročnú prácu operátorov a zefektívni adresné vyslanie záchranných zložiek na miesto udalosti pri ohrození života a zdravia,“ povedal poverený minister vnútra Roman Mikulec (OĽaNO). AML modernizuje tiesňovú komunikáciu a jej zavedenie je v súlade s európskym kódexom elektronickej komunikácie. V tlačovej správe o tom informovala hovorkyňa rezortu vnútra Zuzana Eliášová.
Gestorom zavedenia systému AML je sekcia krízového riadenia MV SR v spolupráci so sekciou informatiky, telekomunikácií a bezpečnosti. „Vďaka tejto službe bude pomoc volajúcim v tiesni rýchlejšia, ich poloha bude známa v metroch a záchrana im bude poslaná bez dodatočných otázok, kde presne sa nachádzajú,“ uviedla generálna riaditeľka sekcie krízového riadenia Michaela Kaňová.
Pri volaní na tiesňovú linku dochádza k situáciám, keď volajúci z dôvodu stresu, zranenia či straty orientácie nevie priblížiť, kde presne sa nachádza. Operátori tiesňových volaní (112, 150, 155 a 158) mohli doteraz využívať len lokalizačné údaje, ktoré im automaticky pri tiesňovej komunikácii zasielajú v zmysle zákona operátori. Informácie o polohe volajúceho sa zisťujú podľa lokalizácie bázovej stanice operátora. Tento spôsob však dokáže určiť polohu volajúceho len na širší okruh niekoľko sto metrov až niekoľko kilometrov, čo môže byť v niektorých prípadoch záchrany, napríklad v horách a veľkých mestách, problém.
Presnejšie určenie polohy volajúceho v tiesni prináša systém lokalizácie AML, ktorý určuje polohu volajúceho s podporou lokalizačných nástrojov mobilného telefónu. Poloha AML sa získava len vtedy, ak používateľ zavolá na číslo tiesňového volania. Systém AML sa na Slovensku už využíva v prípade volaní z mobilných telefónov s operačným systémom iOS, Android a Harmony s poslednou aktualizáciou.
Na podporovaných smartfónoch funguje lokalizácia AML automaticky, majiteľ nemusí robiť na svojom telefóne žiadne úpravy. Pri inicializácii volania na 112, 150, 155 a 158 mobilný telefón zapína svoje lokalizačné nástroje a hneď po získaní informácie o polohe zašle správu s lokalizačnými údajmi. Údaje o polohe volajúcich sú sústreďované len na koordinačných strediskách integrovaného záchranného systému a operačných strediskách záchranných zložiek. Ich systém podpory je uzavretým systémom bez väzieb na vonkajšie prostredie a funguje podľa prísnych bezpečnostných pravidiel.
Zdroj: (SITA, ma, DSe)
Odporúčané články
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) upozorňuje na výluku električiek na rýchlodráhe. Potrvá od soboty 22. novembra do nedele 30. novembra 2025. Dôvodom výluky električkovej dopravy na rýchlodráhe je servisná údržba.
V polovici novembra sme uverejnili článok s prehľadom dostupnosti rôznych druhov zariadení pre seniorov v rámci Košíc. Košický samosprávny kraj zriaďuje dve špecializované zariadenia pre seniorov. Do redakcie sa nám ozvala čitateľka, ktorú nepríjemne prekvapila informácia od zamestanca jedného z týchto zariadení. Jej príbuzného neprijímu, pretože od KSK dostali informáciu, že klientov nemôžu prijímať. Adresovali sme preto otázky na KSK, prečo je to tak a dokedy bude tento stav trvať.
Východoslovenský ústav srdcových a cievnych chorôb (VÚSCH), a. s., Košice odlieči vďaka navýšeniu finančného objemu v mesiacoch november a december viac poistencov Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP). Znížia sa tak ich počty na čakacej listine na plánovaný výkon. Kapacitné aj personálne možnosti ústavu to umožňujú, preto ide o významný krok v prospech poistencov najväčšej zdravotnej poisťovne.