Riešenie dlhoročného problému na frekventovanej križovatke je už reálne
Križovatka Kostolianska – Vodárenská – Cesta pod Hradovou patrí dlhé roky k boľavým problémom košického dopravného systému. Zdá sa však, že riešenie je konečne na dohľad.
Dopravný uzol, na ktorom sa takmer denne v čase rannej dopravnej špičky vytvárali zápchy, znamenal nápor na nervy najmä vodičov prichádzajúcich do mesta za prácou z obcí zo smeru Družstevná nad Hornádom či Kysak. Situáciu ešte zhoršovali ťažké a pomalé nákladiaky z neďalekého kameňolomu.

Tvrdohlaví majitelia
Podľa dopravných odborníkov je najlepším riešením na spomínanej križovatke vybudovanie kruhového objazdu. Pred niekoľkými rokmi sa síce na verejnosti spomínala aj zmena v podobe svetelnej križovatky, pri hustote premávky by to však problém nevyriešilo. Odborníci z referátu dopravy na košickom magistráte sa preto venovali práve príprave kruhového objazdu.
Projekt bol vypracovaný už v roku 2007. Mestské zastupiteľstvo vtedy schválilo na výstavbu zamýšľaného „kruháča“ 4,5 milióna eur a ďalších 260-tisíc eur na projektovú dokumentáciu. Keďže však mesto môže stavať len na pozemkoch, ktoré vlastní, schválili poslanci aj 150-tisíc eur na ich výkup od súkromných vlastníkov.
A tu nastal problém. Podľa informácií od vtedajšieho primátora Richarda Rašiho (Smer-SD) sa mestu do roku 2017 nepodarilo s majiteľmi pozemkov dohodnúť. Požadovali totiž, aby mesto vykúpilo celé pozemky, nielen tú časť, na ktorej má kruhový objazd stáť, a nepozdávala sa im ani mestom navrhovaná cena.

Už len časť jednej parcely
Po ďalších troch rokoch neustáleho presviedčania a rokovania s majiteľmi pozemkov je situácia iná. „Ostáva nám už vykúpiť len jeden pozemok a môžeme sa pustiť do vybavovania potrebných povolení,“ povedal nám tento týždeň košický primátor Jaroslav Polaček (nezávislý).
„Doteraz boli vykúpených 14 pozemkov v katastrálnom území Severné Mesto, či už vcelku, alebo podielov na nich. Ich celková výmera dosiahla 1312 metrov štvorcových. Zatiaľ nevykúpené boli tri osminy pozemku s výmerou 148 štvorcových metrov. Jedna parcela s výmerou 10 štvorcových metrov je v štádiu podpisu zmluvy o budúcej kúpnej zmluve. Zároveň na jeden pozemok s výmerou 14 metrov štvorcových je kúpna zmluva už podpísané, po uhradení finančných prostriedkov bude podaný návrh na vklad v katastri nehnuteľností,“ informoval nás hovorca mesta Vladimír Fabian.
[ad][/ad]Výšku investície zatiaľ nepoznajú
Podľa jeho slov mesto doteraz vynaložilo na výkup pozemkov potrebných na dlho očakávaný „kruháč“ 78 258 eur. Majetkovoprávne treba vysporiadať ešte spomínané tri osminy z jedného pozemku, ktorý vlastnia dvaja majitelia.
„V prípade, že nedôjde k podpisu kúpnej zmluvy, bude mesto nútené pristúpiť ku vyvlastneniu. Pokiaľ nebudú vysporiadané všetky pozemky, nemôžeme požiadať o stavebné povolenie a nemôžeme vyhlásiť ani súťaž na zhotoviteľa. Tá potom určí konečnú cenu výstavby,“ hovorí V. Fabian s tým, že môže byť odlišná od pôvodne schválenej sumy spred 13 rokov.
Kedy sa konečne začne reálne stavať, to si zatiaľ na magistráte netrúfajú presnejšie odhadnúť. Dúfajú, že by to mohlo byť v priebehu budúceho roka.
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Prinášame prehľad kontaktov a informácie o dostupnosti zariadení opatrovateľskej služby a zariadení pre seniorov, ktoré zriaďuje mesto, mestské časti a kraj. V prípade, ak senior potrebuje pomoc a čaká v poradovníku príliš dlho, existujú aj možnosti domácej opatrovateľskej služby či monitorovanie a signalizácia potreby pomoci.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sprístupnila webovú stránku s registračným formulárom, prostredníctvom ktorého môžu cestujúci požiadať o mimoriadne odškodnenie za zranenia, ktoré utrpeli pri nedávnych železničných nehodách pri Jablonove nad Turňou a Pezinku. Vláda SR schválila jednorazový finančný príspevok 12. novembra ako mimoriadnu formu pomoci nad rámec zákonných povinností dopravcu.
Štát, mestá aj obce obstarávajú od minulého leta výrazne menej transparentne. Počet súťaží na bežné tovary a služby klesol na tretinu oproti počtu spred augusta 2024. Dôvodom sú zmeny, ktoré pre verejné obstarávanie presadil vtedajší minister investícií Richard Raši (Hlas-SD). Uviedla to Nadácia Zastavme korupciu s tým, že na tieto riziká už vtedy upozorňovala. Po roku zanalyzovala spolu s kanceláriou AGM Partners zmeny v nákupoch. Výsledky podľa nadácie nepotešia najmä v čase konsolidácie, kde sa ráta každé euro.


