Rok po požiari budovy železníc: svieti nová strecha
Včera uplynul rok od požiaru, ktorý vzbudil obrovskú pozornosť Košičanov. Ohňu padla za obeť veľká časť strechy a podkrovia budovy bývalého Železničného riaditeľstva.
Plamene na streche a v podkroví likvidovali v utorok 27. februára desiatky hasičov. Podarilo sa im to až po niekoľkých hodinách. Posledné ohniská dohášali aj v stredu ráno.
[ad][/ad]Na treťom poschodí a v podkroví sa vtedy robila rekonštrukcia, ktorú pre vlastníka, teda Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), robila spoločnosť Rail Group. V čase vzniku požiaru, keď panovalo mimoriadne chladné a veterné zimné počasie, robili robotníci aj na streche.
Na prízemí a na prvom poschodí budovy sídli Daňový úrad. Daňováci v utorok prerušili prácu v premočených kanceláriach. Opäť do nich nastúpili až v pondelok.
Škodu spôsobenú ohňom na budove vyčíslili železničiari na 730-tisíc eur. Našťastie pre nich však bola poistená.
Medený plech
Polícia začala v spolupráci s hasičskými odborníkmi rozsiahle vyšetrovanie. Začiatkom augusta informovala prokuratúra, že najpravdepodobnejšou príčinou vzniku požiaru bolo zapadnutie žeravých častí počas rekonštrukčných prác na horľavý materiál. Konkrétneho vinníka sa však nepodarilo nájsť, takže trestné stíhanie polícia prerušila.
[ad2][/ad2]Rekonštrukciu budovy začali pracovníci firmy Rail Group ešte v novembri 2017. Požiar ich síce pribrzdil, ale hneď po ňom a po vypracovaní projektu na opravu zničených častí v rekonštrukcii pokračovali. Do jesene stihli na budove kompletne opraviť strechu. Keďže ide o kultúrnu pamiatku, museli na to použiť rovnaký materiál, ako predtým, teda medený plech. Rok po požiari ho medenka (oxidácia na povrchu plechu) ešte nestihla sfarbiť dotmava, takže budova dnes vyzerá lepšie ako pred požiarom. Rekonštrukčné práce vnútri budovy stále pokračujú.
[ad3][/ad3]Odporúčané články
Vláda schválila návrh zákona o finančnom odškodnení fyzických osôb, ktorým bola v súvislosti s opatreniami počas pandémie COVID-19 spôsobená finančná ujma.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pokračujú v modernizácii železničnej infraštruktúry na Východnom Slovensku, pričom čerpajú finančné prostriedky z viacerých zdrojov, vrátane Programu Slovensko, Nástroja na prepájanie Európy (CEF), Plánu obnovy a odolnosti a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Tieto investície sa zameriavajú na modernizáciu tratí, železničných uzlov, elektrifikáciu a výstavbu prestupných terminálov.
Napriek ochladeniu pretrváva na Slovensku obdobie sucha s minimom zrážok, čo výrazne zvyšuje riziko požiarov v prírodných oblastiach.