Rómske deti z Hermanoviec boli nezákonne vzdelávané na miestnej škole v špeciálnych triedach
Tri rómske deti z obce Hermanovce (okr. Prešov) boli nezákonne vzdelávané na miestnej škole v špeciálnych triedach pre deti s ľahkým mentálnym znevýhodneným. Vyplýva to z rozhodnutia Okresného súdu v Prešove z dňa 24. novembra, o ktorom informoval Štefan Ivanco z Poradne pre občianske a ľudské práva, ktorá deti bezplatne zastupovala. Podľa súdu sa žalované súkromné centrum špeciálno-pedagogického poradenstva v Prešove, ktoré vykonávalo psychologickú diagnostiku detí, ako aj základná škola v Hermanovciach dopustili diskriminácie detí z dôvodu ich etnickej príslušnosti. Žalovaní sa musia diskriminovaným deťom ospravedlnili. Navyše súd každému dieťaťu priznal odškodnenie po 5 000 eur. Rozsudok však ešte nie je právoplatný a je možné sa voči nemu odvolať.
Súd zhodnotil, že pochybeniam pri psychologickej diagnostike nasvedčoval aj celkovo neprimerane vysoký podiel rómskych detí, ktoré boli na škole v Hermanovciach vzdelávané v špeciálnych triedach. Vníma, že základná škola dlhodobo ignorovala skutočnosť, že do špeciálnych tried zaraďovali vysoký počet rómskych detí a neurobila žiadne kroky k náprave, napríklad preverením ich psychologického testovania v inom psychologickom centre. Tiež potvrdil zodpovednosť školy za segregáciu rómskych detí v špeciálnych triedach, ktoré boli situované mimo hlavnej budovy školy a navštevované výlučne rómskymi deťmi.
Antidiskriminačná žaloba v mene poškodených detí na súd podali v roku 2016. Žalobcovia vtedy namietali, že v dôsledku nedostatočnej psychologickej diagnostiky zo strany súkromného centra špeciálno-pedagogického poradenstva v Prešove, boli nezákonne vzdelávané v špeciálnych triedach pre deti s mentálnym znevýhodnením. Mentálne znevýhodnenie detí nepotvrdila napríklad ani psychologická rediagnostika, ktorú na žiadosť rodičov deti absolvovali u nezávislej psychologičky. Žaloba sa týkala aj miestnej základnej školy, ktorá v rozpore so zákonom vzdelávala podľa vzdelávacieho plánu pre deti s ľahkým mentálnym znevýhodnením a navyše aj segregovane – mimo hlavnej budovy školy, oddelene od detí z majority. V čase podania žaloby v školskom roku 2015/2016 bola v špeciálnych triedach pre deti s mentálnym znevýhodnením vzdelávaná drvivá väčšina školopovinných rómskych detí z priľahlej segregovanej rómskej komunity v obci. Za danú situáciu zdôraznila žaloba aj zodpovednosť štátu, a preto smerovala aj proti Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu SR. S poslednou argumentáciou sa súd nestotožnil a žalobu v tejto časti zamietol.
Ivanco podotkol, že mnohé rómske deti boli a naďalej sú vzdelávané v špeciálnych školách a triedach neoprávnene. Podľa neho stále nie je vidno ozajstné systémové úsilie dosiahnuť zmenu, aj keď ministerstvo školstva dnes tento problém vníma a potreba jeho riešenia sa objavuje vo vládnych dokumentoch. „Som presvedčený o tom, že psychologická diagnostika na školách by sa mala využívať predovšetkým na určenie individuálnych vzdelávacích potrieb detí, ktoré by boli vzdelávané spolu so všetkými ostatnými deťmi v inkluzívnom školskom prostredí. A nemala by deti odsúvať do špeciálnych škôl a tried,“ zhodnotil s tým, že štátne inštitúcie musia v tomto smere urýchlene konať. Advokátka spolupracujúca s Poradňou a právna zástupkyňa žalobcov Vanda Durbáková poukázala na to, že ide o historicky prvé rozhodnutie súdu v prospech rómskych detí, ktoré boli nezákonne vzdelávané v systéme špeciálneho školstva na Slovensku. Slovenský súd sa tak podľa nej pridal k súdom z Maďarska a Európskemu súdu pre ľudské práva v Štrasburgu, ktoré v minulosti rovnako rozhodli v obdobných prípadoch. Dodala, že vyslal tak jasný signál, že nadmerný počet rómskych detí v špeciálnych školách a triedach je vážny celospoločenský problém, ktorý sa nedá prehliadať.
Zdroj: (SITA, kh;adz)
Odporúčané články
V košickej mestskej časti Juh sa opäť niesla vôňa čerstvo upečeného koláča, keď sa mladá generácia spojila so seniorkami, aby spolu pripravili tradičný domáci slivkový koláč. Projekt Pečie celý Juh je nielen o pečení, ale aj o prepájaní skúseností a tradícií medzi generáciami.
Slovensko môže vďaka svojej geografickej blízkosti a historickým väzbám, zohrávať kľúčovú úlohu v podpore Ukrajiny na ceste k obnoveniu krajiny a integrácii do Európskej únie. Prvé zasadnutie platformy Partnerstvo pre Ukrajinu má otvoriť dvere širšej spolupráci medzi slovenskými a ukrajinskými organizáciami a posilniť koordináciu aktivít na úrovni štátnych aj súkromných inštitúcií.
Dňa 18. novembra 2024 sa v priestoroch Kasárne Kulturpark uskutoční konferencia EDUKOŠICE 2030, ktorá prináša jedinečnú príležitosť pre odborníkov z oblasti vzdelávania, rodičov a pedagógov diskutovať o výzvach a trendoch, ktoré čakajú školstvo v nadchádzajúcich rokoch. Konferencia je zameraná na kľúčové otázky budúcnosti vzdelávania, ktoré ovplyvnia každodenný život a profesijný rast ďalších generácií.