Rušňoparáda predstaví unikátne rušne
Najväčšie stretnutie priaznivcov železničnej nostalgie i moderny – Rušňoparáda – opäť otvorí brány košického rušňového depa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Akcia sa bude konať 18. a 19. apríla.
Pripravená je premiéra zreštaurovaného legionárskeho vozňa z prvej svetovej vojny, unikátna technická pamiatka – parná zubačka z Tisovca, ale i rozlúčka s populárnym parným Malým Býčkom. Už 15. ročník obľúbeného podujatia organizuje ZSSK v spolupráci s občianskym združením Detská železnica Košice.
Návštevníkom Rušňoparády 2015 sa predstaví spolu 5 parných rušňov, viac ako 10 historických vozňov aj súčasná železničná technika vrátane najmodernejších eurovlakov. Historická aj moderná technika bude súčasťou zábavných súťažných disciplín. Unikátnou technickou pamiatkou, ktorá sa na Rušňoparáde 2015 predstaví, je viac ako storočná parná zubačka z Tisovca. Unikátna je v tom, že dokáže jazdiť na bežných tratiach a vďaka ozubenému kolesu aj po mimoriadne strmej horskej trati.
„Je to jedinečná príležitosť vidieť priestory a bežne nie prístupné zázemie železnice. Prezrieť si kabínu rušňovodiča, vyskúšať jeho tlačidlo bdelosti či otestovať komfort nových eurovlakov dodaných na východné Slovensko, “ vysvetľuje Jana Morháčová, riaditeľka Odboru komunikácie ZSSK.
Bohatý sprievodný program bude zameraný na celú rodinu, súčasťou bude zábavný program pre deti všetkých vekových kategórií prostredníctvom tvorivých dielní, kina a atrakcií. Návštevníkov zaujme určite aj replika vozňa, ktorý bol súčasťou legionárskeho vlaku, či nostalgická rozlúčka s mimoriadne populárnym 113-ročným parným rušňom – Malým Býčkom zo Zvolena.
Chýbať nebudú tradičné nostalgické jazdy z rôznych kútov východného Slovenska do Košíc a späť. „Opäť sme pripravili jazdy mimoriadnych nostalgických vlakov, dokonca aj do miest, kde vlaky pre osobnú dopravu nepremávajú už viac ako desaťročie. Atmosféru Rušňoparády si tak budú môcť vychutnať napríklad návštevníci z Medzeva, Sečoviec, Liptova, Spiša, Prešova či Humenného. Historické vláčiky ich privezú priamo do depa,“ povedal Ľubomír Lehotský z OZ Detská železnica Košice.

MALÝ BÝČEK 422.0108 – MALÝ, ALE SILNÝ
Najstarší prevádzkovaný, normálne rozchodný parný rušeň na Slovensku. Malá a sympatická lokomotíva pochádza ešte z čias Rakúsko–Uhorska. Od roku 1909 premávala na miestnej dráhe Nezamyslice – Morkovice, neskôr v depe Brno – Horní Heršpice a v RD Bratislava východ.
Po roku 1998 jazdil na rôznych mimoriadnych vlakoch na Slovensku, v Maďarsku, Česku a Rakúsku. V rokoch 2003 – 2004 prešiel rozsiahlou opravou. Viezol napríklad pancierový vlak alebo spomienkový deportačný vlak do Osvienčimu.
Foto: rusnoparada.sk
Odporúčané články
Štát, mestá aj obce obstarávajú od minulého leta výrazne menej transparentne. Počet súťaží na bežné tovary a služby klesol na tretinu oproti počtu spred augusta 2024. Dôvodom sú zmeny, ktoré pre verejné obstarávanie presadil vtedajší minister investícií Richard Raši (Hlas-SD). Uviedla to Nadácia Zastavme korupciu s tým, že na tieto riziká už vtedy upozorňovala. Po roku zanalyzovala spolu s kanceláriou AGM Partners zmeny v nákupoch. Výsledky podľa nadácie nepotešia najmä v čase konsolidácie, kde sa ráta každé euro.
Na Slovensku pribudnú tri psychosociálne centrá, určené budú pre ľudí s úzkosťou, depresiou, traumou či vyhorením. Informovala o tom organizácia Tenenet o.z, ktorá tieto centrá otvorí. Napriek tomu, že na slovensku existujú psychosociálne služby, odborníci upozorňujú, že kapacity a regionálne pokrytie sú stále nedostatočné.
Koncom novembra zverejnil magistrát na svojej sociálnej sieti informáciu o celoslovenskom ocenení, ktoré dostalo dobrovoľnícke podujatie „Príbehy evanjelického cintorína – ožívajúca záhrada pamäte“ za úpravu zanedbaného parku nad sladovňou. Boli sme sa preto pozrieť na historický evanjelický cintorín na Žriedlovej ulici za Starou sladovňou aj my.