Samoobslužný systém vo vlakoch bude od júla na štyroch regionálnych tratiach na východe
Na štyroch železničných regionálnych tratiach na východe Slovenska budú cestujúci od 1. júla využívať samoobslužný výpravný systém (SVS). Ide o linky Humenné – Medzilaborce mesto, Prešov – Bardejov, Humenné – Stakčín a Košice – Moldava nad Bodvou mesto. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) o tejto zmene v regionálnej doprave informovala v stredu v súvislosti s pravidelnou druhou aktualizáciou cestovného poriadku, ktorá začne platiť od 12. júna.
„Samoobslužný výpravný systém sa zavádza na tratiach, na ktorých je vo väčšine vlakov nízka frekvencia cestujúcich, resp. vysoké percento cestujúcich s nárokom na bezplatnú prepravu,“ zdôvodnil riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč. Cestujúci okrem nákupu cestovných dokladov v miestach, kde je „okienko“, majú k dispozícii SMS lístky, e-shop dopravcu i mobilnú aplikáciu Ideme vlakom.
V krajnom prípade si lístok môžu zakúpiť aj priamo u rušňovodiča pred nástupom do vlaku na zastávke (cez okienko vlaku), obdobne ako to je nastavené pri medzimestských autobusoch, kde je z personálu prítomný tiež iba šofér. Všetci rušňovodiči na tratiach s SVS podľa ZSSK prešli potrebným školením a sú na predaj lístkov vybavení, železničiari odporúčajú mať primeranú hotovosť.
„Slovenským špecifickým dôvodom pre zavádzanie SVS systému na menej frekventovaných tratiach je vysoký podiel cestujúcich s nárokom na bezplatnú prepravu. Tým postačuje na tratiach s SVS iba preukaz na bezplatnú prepravu, nemusia si kupovať lístok, ani sa nikde registrovať, a teda tu nie je potrebné kontrolovať cestovné doklady značnej časti cestujúcich na regionálnych tratiach,“ podotkol Kováč. Ako dodal, samoobslužný výpravný systém sa bežne využíva v zahraničí, napríklad v Rakúsku, Česku, Maďarsku, Švajčiarsku i Nemecku. V rámci prevádzky vlakov ZSSK je tento systém už zavedený na Tatranskej elektrickej železnici a zubačke.
Zdroj: (SITA, be;it)
Odporúčané články
Neubehol ani mesiac od čelnej zrážky dvoch rýchlikov v Jabloňove nad Turňou pri Rožňave, a na druhej strane krajiny došlo k ďalšej šokujúcej zrážke vlakov. Na trati medzi Svätým Jurom a Pezinkom v nedeľu 9. novembra do seba narazili dva vlaky. Oba smerovali na bratislavskú hlavnú stanicu. Zrážka sa stala na najmodernejšej časti železnice na Slovensku chránenej zabezpečovacím systémom ETCS (European Train Control System).
Koncom novembra zverejnil magistrát na svojej sociálnej sieti informáciu o celoslovenskom ocenení, ktoré dostalo dobrovoľnícke podujatie „Príbehy evanjelického cintorína – ožívajúca záhrada pamäte“ za úpravu zanedbaného parku nad sladovňou. Boli sme sa preto pozrieť na historický evanjelický cintorín na Žriedlovej ulici za Starou sladovňou aj my.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sprístupnila webovú stránku s registračným formulárom, prostredníctvom ktorého môžu cestujúci požiadať o mimoriadne odškodnenie za zranenia, ktoré utrpeli pri nedávnych železničných nehodách pri Jablonove nad Turňou a Pezinku. Vláda SR schválila jednorazový finančný príspevok 12. novembra ako mimoriadnu formu pomoci nad rámec zákonných povinností dopravcu.


