Šikana je prítomná v každej škole, má takmer stabilný charakter
Šikanovanie bolo v rôznych podobách prítomné v každej škole a má takmer stabilný charakter. Vyplýva to zo zistení Štátnej školskej inšpekcie (ŠŠI), ktorá od školského roku 2010/2011 sleduje problematiku šikanovania a klímy na základných a stredných školách ako dlhodobú úlohu s názvom Bezpečnosť školského prostredia a vzťahy medzi aktérmi vzdelávania v rámci komplexných inšpekcií.
Pre pozastavenie komplexných inšpekcií na školách bola táto úloha v tomto školskom roku prerušená. Matúš Jarolín zo ŠŠI v tlačovej správe priblížil, že cieľom danej úlohy je kontrolovať stav bezpečnosti školského prostredia a pripravenosti škôl k prevencii a eliminácii šikany.
Inšpektori v priebehu tohto obdobia sledovali problematiku šikanovania na 1 136 základných a 310 stredných školách pomocou dotazníka, ktorý administrovali 31 256 žiakom základných a 12 304 žiakom stredných škôl. Z výsledkov vyplýva, že viac ako tretina žiakov bola jeden alebo viackrát svedkom šikanovania a takmer každý šiesty žiak bol obeťou šikanovania.
„Z výsledkov dotazníkov taktiež vyplynulo, že 33 percent šikanovaných žiakov sa nikomu neodvážilo zdôveriť. Ak sa zdôverovali s nepríjemným zážitkom, tak to boli najmä rodičia, triedni učitelia a spolužiaci,“ podotkol Jarolín. Zároveň poukázal na to, že ochranu a pomoc u výchovného poradcu a koordinátora prevencie, ktorých úlohou je zaistiť pre každé dieťa bezpečné prostredie, by žiaci nehľadali.
Za najčastejšie sa vyskytujúce prejavy šikanovania podľa Jarolína žiaci označili psychické ponižovanie, ako je napríklad urážanie, vysmievanie sa, zastrašovanie či nadávky. Na druhom mieste boli telesné útoky, napríklad napádanie, bitka, kopanie alebo týranie, s ktorými mal skúsenosť takmer každý šiesty žiak. „Z odpovedí žiakov vyplynulo, že agresori šikanovali svoje obete najčastejšie počas prestávky v triede, na chodbe či na toalete, a to aj napriek zabezpečenému pedagogickému dozoru či nainštalovaným videokamerám na chodbách škôl. Často však aj mimo priestorov školy,“ upozornil.
Inšpektori z dotazníkov tiež vyčítali, že vzájomný vzťah medzi učiteľmi a žiakmi neposkytoval trom štvrtinám žiakov pocit istoty a psychického bezpečia. Navyše v 37 percentách škôl nevenovali dostatočnú pozornosť vytváraniu primeraných podmienok na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní, pričom tieto školy nemonitorovali prevenciu a odhaľovanie negatívnych javov v správaní žiakov a príznakov šikanovania.
Zdroj: (SITA, kh;adz)
Odporúčané články
Dňa 18. novembra 2024 sa v priestoroch Kasárne Kulturpark uskutoční konferencia EDUKOŠICE 2030, ktorá prináša jedinečnú príležitosť pre odborníkov z oblasti vzdelávania, rodičov a pedagógov diskutovať o výzvach a trendoch, ktoré čakajú školstvo v nadchádzajúcich rokoch. Konferencia je zameraná na kľúčové otázky budúcnosti vzdelávania, ktoré ovplyvnia každodenný život a profesijný rast ďalších generácií.
Na známom sídlisku Luník IX sa začal odvážny projekt, ktorý môže zmeniť životy mnohých detí. Riaditeľ školy a tím trénerov spustili pred časom tréning bojových športov pre deti s cieľom nielen naučiť ich sebaobrane, ale aj poskytnúť disciplínu a perspektívu lepšej budúcnosti. Tréningy sú pritom podmienené dobrým správaním a výsledkami v škole, čím sa motivujú deti k lepšiemu zápalu pre vzdelávanie. Deti aj napriek nepriaznivým podmienkam dosahujú skvelé výsledky, pričom sa jeden zo žiakov prebojoval až na majstrovstvá sveta.
Slovensko v nedeľu 27. októbra prejde z letného času na zimný, teda na stredoeurópsky čas. Ručičky sa o 03:00 hod. ráno vrátia späť na 02:00 hod. Ľudia budú tak spať o hodinu dlhšie. Hlavným cieľom zavedenia letného času bolo šetrenie energie a lepšie využívanie prirodzeného denného svetla.