Šikana je prítomná v každej škole, má takmer stabilný charakter
Šikanovanie bolo v rôznych podobách prítomné v každej škole a má takmer stabilný charakter. Vyplýva to zo zistení Štátnej školskej inšpekcie (ŠŠI), ktorá od školského roku 2010/2011 sleduje problematiku šikanovania a klímy na základných a stredných školách ako dlhodobú úlohu s názvom Bezpečnosť školského prostredia a vzťahy medzi aktérmi vzdelávania v rámci komplexných inšpekcií.
Pre pozastavenie komplexných inšpekcií na školách bola táto úloha v tomto školskom roku prerušená. Matúš Jarolín zo ŠŠI v tlačovej správe priblížil, že cieľom danej úlohy je kontrolovať stav bezpečnosti školského prostredia a pripravenosti škôl k prevencii a eliminácii šikany.
Inšpektori v priebehu tohto obdobia sledovali problematiku šikanovania na 1 136 základných a 310 stredných školách pomocou dotazníka, ktorý administrovali 31 256 žiakom základných a 12 304 žiakom stredných škôl. Z výsledkov vyplýva, že viac ako tretina žiakov bola jeden alebo viackrát svedkom šikanovania a takmer každý šiesty žiak bol obeťou šikanovania.
„Z výsledkov dotazníkov taktiež vyplynulo, že 33 percent šikanovaných žiakov sa nikomu neodvážilo zdôveriť. Ak sa zdôverovali s nepríjemným zážitkom, tak to boli najmä rodičia, triedni učitelia a spolužiaci,“ podotkol Jarolín. Zároveň poukázal na to, že ochranu a pomoc u výchovného poradcu a koordinátora prevencie, ktorých úlohou je zaistiť pre každé dieťa bezpečné prostredie, by žiaci nehľadali.
Za najčastejšie sa vyskytujúce prejavy šikanovania podľa Jarolína žiaci označili psychické ponižovanie, ako je napríklad urážanie, vysmievanie sa, zastrašovanie či nadávky. Na druhom mieste boli telesné útoky, napríklad napádanie, bitka, kopanie alebo týranie, s ktorými mal skúsenosť takmer každý šiesty žiak. „Z odpovedí žiakov vyplynulo, že agresori šikanovali svoje obete najčastejšie počas prestávky v triede, na chodbe či na toalete, a to aj napriek zabezpečenému pedagogickému dozoru či nainštalovaným videokamerám na chodbách škôl. Často však aj mimo priestorov školy,“ upozornil.
Inšpektori z dotazníkov tiež vyčítali, že vzájomný vzťah medzi učiteľmi a žiakmi neposkytoval trom štvrtinám žiakov pocit istoty a psychického bezpečia. Navyše v 37 percentách škôl nevenovali dostatočnú pozornosť vytváraniu primeraných podmienok na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní, pričom tieto školy nemonitorovali prevenciu a odhaľovanie negatívnych javov v správaní žiakov a príznakov šikanovania.
Zdroj: (SITA, kh;adz)
Odporúčané články
V Košiciach začalo fungovať jedinečné Centrum integrovaných zdravotno-sociálnych služieb, ktoré ponúka koordinovanú podporu na jednom mieste.
Európska únia pripravuje 20. balík sankcií proti Rusku, ktorý má byť hotový „do mesiaca“. Ako referuje spravodajský web Kyiv Independent, povedal to v nedeľu ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.


