Slovenské elektrárne pracujú na diverzifikácii dodávok jadrového paliva, nie je to však vôbec jednoduché
Slovenské elektrárne pracujú na diverzifikácii dodávok jadrového paliva. Trh dodávateľov certifikovaného jadrového paliva pre bloky VVER 440 je však podľa slovenského dominantného výrobcu elektriny mimoriadne limitovaný.
„Sme ochotní komunikovať a rokovať s ktorýmkoľvek potenciálnym výrobcom paliva pre naše elektrárne. Takéto palivo musí prejsť procesom licencovania, v ktorom musí byť preukázané, že jeho použitie bude bezpečné. Bez úspešného preukázania bezpečnej prevádzky paliva nie je možné nové palivo použiť,“ povedala pre agentúru SITA hovorkyňa Slovenských elektrární Oľga Baková.
Do všetkých reaktorov typu VVER 440, ktoré sú v prevádzke (Maďarsko, Česko, Fínsko, Bulharsko) , a ktoré máme v jadrových elektrárňach Mochovce i Bohunice, v súčasnosti dodáva jadrové palivo len ruská spoločnosť TVEL. Slovenské elektrárne sa aj v minulosti snažili aspoň sčasti diverzifikovať dodávky jadrového paliva. Pred zhruba siedmimi rokmi dokonca uzatvorili s francúzskou spoločnosťou Areva zmluvu, tá ale bola iba o dodávke obohateného uránu pre jadrové palivo dodávané ruskou firmou. „Spoločnosť Areva nedodávala jadrové palivo a nemá schopnosť vyrobiť ho pre Slovenské elektrárne,“ upozornila Baková. Zmluva bola účinná do roku 2020.
Európska únia dokonca pred siedmimi rokmi, teda rok po anexii poloostrova Krym Ruskom, poskytla ôsmim spoločnostiam medzi ktorými bola aj slovenská spoločnosť VUJE dotáciu dva milióny eur. Tá mala slúžiť na diverzifikáciu dodávok paliva pre reaktory ruského typu VVER. Slovenské elektrárne sa na projekte nepodieľali. „Podľa našich informácií však tento projekt skúmal podmienky, nevyhnutné pre licencovanie paliva. Nešlo o vypracovanie licenčnej dokumentácie a realizovanie licenčného procesu,“ konštatovala Baková.
Vymeniť ruské jadrové palivo v slovenských atómových elektrárňach za iné nie je také jednoduché. Podľa Úradu jadrového dozoru SR (ÚJD) výmena paliva za napríklad západného typu si vyžaduje veľa projektantskej práce a príprav. Podľa predsedníčky ÚJD Marty Žiakovej, vôbec nejde o jednoduchý proces. „Je to veľmi ťažké. Dá sa to v dnešnej technickej dobe, ale ten proces, keď začínate používať iné palivo, je dosť zdĺhavý. Musíte preskúmať všetky bezpečnostné aspekty, ktoré sú s tým v rámci predpísaných požiadaviek spojené. Nemôže prísť k poškodeniu nielen samotného paliva, ale ani primárneho okruhu jadrového reaktora,“ povedala Žiaková.
Zdroj: (SITA, md;it)
Odporúčané články
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Sviatočná atmosféra v Košiciach je v plnom prúde. Prinášame veľký prehľad podujatí, ktoré sú organizované až do januára nielen na jednotlivých trhoch v Košiciach. Pozrite si, ktorý koncert či detské vystúpenie by sa oplatilo navštíviť v predvianočnom čase.
Toto sú najdôležitejšie informácie, ktoré vám prinášame za uplynulý týždeň v Košiciach. Od spustenia leteckej linky medzi Košicami a Bratislavou po ohlásenie kandidatúry Ladislava Lörinca na prímátora. Náš súhrn vám ponúka prehľad kľúčových momentov, ktoré sa udiali za uplynulých sedem dní v metropole východu.