Slovensko má ďalšiu funkčnú parnú lokomotívu. V Košiciach ju uvidíte už čoskoro
Slovensko má od utorka 25. apríla ďalšiu funkčnú parnú lokomotívu. Po 46 rokoch sa v Haniske pri Košiciach rozhoreli prvé plamene pod kotlom historickej parnej lokomotívy, ktorú v roku 1917 vyrobila 1. Českomoravská spoločnosť pre Rakúske štátne dráhy. Tzv. Štvorkolák s typovým označením 434.2338 má vo svojej opatere Klub historických koľajových vozidiel (KHKV).
Reštaurátorské a opravárenské práce trvali takmer 20 rokov. Ako ďalej v tlačovej správe informovala Zuzana Lehotská z KHKV, lokomotíva je vlastníctvom Železničného múzea SR, ktoré však nemá kapacity postarať sa o všetky historické unikáty, preto sa viaceré exponáty dostali do opatery rôznych železničných spolkov. Štvorkolák sa presne po dvadsiatich rokoch predstaví verejnosti v rušňovom depe v Košiciach počas obnovenej Rušňoparády 6. a 7. mája.
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ: Dni mesta Košice pokračujú. Toto je program na nasledujúci týždeň
Po úspešných kotlových skúškach čaká lokomotívu ešte autorizačná jazda a technicko-bezpečnostná skúška. Po jej zvládnutí bude môcť komisár vydať rozhodnutie o nasadení rušňa do prevádzky.
„Mašinka by následne mohla byť sporadicky nasadzovaná na mimoriadne nostalgické vlaky alebo sa ukáže aj pri rôznych slávnostiach či výročiach. Rušeň prakticky po celý čas svojej existencie ťahal osobné aj nákladné vlaky vo východných a stredných Čechách, no útlmom parnej prevádzky v sedemdesiatych rokoch sa dostal do depa v Slanom, kde bol v roku 1977 odstavený a o dva roky neskôr zrušený,” ozrejmila Lehotská.
Oprava stála takmer stotisíc
Riaditeľ Železničného múzea SR Michal Tunega si myslí, že je čas, aby sa pozornosť konečne zamerala aj na dejiny železničnej dopravy a industriálne pamiatky na Slovensku. „Na oprave mašinky sme nepracovali intenzívnych 20 rokov, nakoľko sa vystriedali rôzne aj zložité obdobia, no dnes sme radi, že sme už iba kúsok od finále,” uviedol predseda KHKV Peter Pajtáš.
Celá oprava rušňa stála viac ako stotisíc eur, pričom menšiu časť nákladov pokryli sponzorské dary, príspevky jednotlivcov alebo granty Karpatskej nadácie, USS Košice či Železníc SR.




Zdroj: (SITA, vr)
Galéria
Odporúčané články
O zmene nebezpečnej križovatky pri amfiteátri na Festivalovom námestí sa hovorí už dlhé roky. Obyvatelia Košíc si môžu všimnúť obrovské žeriavy na stavbe polyfunkčného objektu, zmenu dopravy je badať na časti Starej spišskej cesty. Práce na zmene križovatky mali podľa magistrátu začať v septembri tohto roka. Prevažnú časť má budovať developer. Mesto sa finančne bude podieľať na prestavbe križovatky spolu s investorom CTR.
Do redakcie nášho denníka prišiel postreh od čitateľa, ktorý si všimol, že na Strojárenskej ulici už nie je lavička Václava Havla. Pamätná tabuľa ostala, no stoličky so stolíkom sú preč. Takúto lavičku majú aj vo Washingtone, Dubline, Barcelone, Benátkach, Tel Avive aj Prahe, len z Košíc musela odísť na reparáciu do Čiech. Dôvodom bol vandalizmus.
Dopravný podnik mesta Košice, a.s. (DPMK) oznamuje cestujúcej verejnosti zmenu prevádzkových hodín svojich predajných miest v súvislosti s dňom 17. novembra.