Elektronické občianske preukazy nemá polovica štatutárov
BRATISLAVA – Občianske preukazy s čipom a s aktivovaným bezpečnostným osobným kódom má len 46,9 percenta štatutárov firiem. Ďalších 18,3 percenta elektronický doklad má, avšak nemá ho aktivovaný. Až 35 percent štatutárov, teda viac ako 71-tisíc osôb, si ho však stále nevybavilo.
Informovalo o tom ministerstvo vnútra s tým, že je znepokojené vývojom situácie s vybavovaním elektronických občianskych preukazov štatutármi právnických osôb zapísaných v obchodnom registri. „Štátne inštitúcie budú s nimi od 1. júla tohto roku komunikovať elektronickou formou prostredníctvom úradných elektronických schránok na portáli www.slovensko.sk. Na to je potrebný aktivovaný občiansky preukaz s čipom,“ uviedol rezort.
Účinok listov, ktoré ministerstvo rozosielalo štatutárom minulý rok, bol len krátkodobý. Upozorňuje, že ak sa prístup zástupcov firiem nezlepší, začiatkom leta sa nevyhnú na oddeleniach dokladov náporom a dlhému čakaniu. Aby bolo vydávanie dokladov plynulé, je potrebné, aby si týždenne vybavilo alebo aktivovalo doklad najmenej päťtisíc štatutárov.
Varujú pred čakaním
Rezort tvrdí, že ak štatutári nezačnú brať jeho výzvy vážne, nemôže zaručiť, že žiadosť každého zaregistruje počas primeranej lehoty čakania na oddelení dokladov. „Termín 1. júl je z časového hľadiska relatívny, pretože na oddeleniach dokladov štartuje sezóna cestovných dokladov, čo sa v praxi vždy premietne do dlhších čakacích dôb,“ poznamenalo ministerstvo.
Rezort teda opätovne apeluje na zástupcov firiem, aby vybavenie či aktiváciu občianskeho preukazu neodkladali. Môžu si ho vybaviť na hociktorom z 86 pracovísk v Slovenskej republike. Pri prevzatí dokladu, každý kto požiada o elektronický podpis, dostane bezplatne certifikáty potrebné k jeho vytvoreniu, a zároveň aj čítačku.
(SITA)
Foto: minv.sk
Odporúčané články
Mesto ponúka svojim dlžníkom zbaviť sa dlhov, pričom do konca roka okrem dlžnej sumy zaplatia pokutu iba 5 eur. V priebehu tohto roka prišlo s viacerými zmenami týkajúcimi sa daní a miestnych poplatkov. V uplynulých mesiacoch začalo s využívaním moderných technológií, smart riešení a automatizovaným prístupom k databázam z Registra fyzických osôb, ktoré doposiaľ nemalo k dispozícii. Tieto nástroje mu umožnili efektívnejšie identifikovať obyvateľov, ktorí si neplnili svoju povinnosť a vyhýbali sa plateniu miestnych daní a poplatkov.
V polovici novembra sme uverejnili článok s prehľadom dostupnosti rôznych druhov zariadení pre seniorov v rámci Košíc. Košický samosprávny kraj zriaďuje dve špecializované zariadenia pre seniorov. Do redakcie sa nám ozvala čitateľka, ktorú nepríjemne prekvapila informácia od zamestanca jedného z týchto zariadení. Jej príbuzného neprijímu, pretože od KSK dostali informáciu, že klientov nemôžu prijímať. Adresovali sme preto otázky na KSK, prečo je to tak a dokedy bude tento stav trvať.