DPMK navrhuje od augusta zdraženie cestovného
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) predložil návrh na zvýšenie cestovného v mestskej hromadnej doprave, ktoré by malo vstúpiť do platnosti od 1. augusta 2025. Návrh je aktuálne v rukách mestskej rady, pričom rozhodnutie by mali prijať poslanci mestského zastupiteľstva na zasadnutí 26. júna.
Podľa portálu Korzár, zvýšenie cestovného súvisí s rastúcimi nákladmi. K hlavným faktorom patrí nárast DPH z 20 na 23 percent, čo predstavuje výpadok príjmov vo výške 350 až 400 tisíc eur pri nezmenených cenách cestovného. Ďalších 100-tisíc eur má podnik stáť transakčná daň, čím sa celkový dosah vládnych konsolidačných opatrení vyšplhá približne na 500 tisíc eur. Významnú časť zvýšených nákladov tvoria aj mzdy zamestnancov. Hrubá mzda vodičov vzrástla medziročne o 13 percent na 1 724 eur, v robotníckych pozíciách o 11,5 percenta na 1 684 eur. Tieto výdavky podľa DPMK nemožno redukovať, keďže zabezpečenie prevádzky vyžaduje dostatok šoférov, o ktorých je čoraz ťažšie súťažiť.
Súčasne s prevádzkovými nákladmi sa zvyšuje aj potreba zabezpečiť spolufinancovanie investičných projektov, ako je obstaranie 30 nových CNG autobusov. Dopravný podnik už vyhodnotil ponuky, pričom na projekty bude potrebná približne miliónová spoluúčasť. Podnik očakáva, že ak poslanci návrh tarify neschvália, bude musieť mesto z vlastného rozpočtu nájsť chýbajúce zdroje, alebo pristúpiť k ďalšej redukcii výkonov MHD. Podľa DPMK by však v súčasnej situácii bolo namieste skôr výkony rozširovať.
Od augusta by sa mala cena základného 30-minútového lístka zvýšiť z 1 na 1,20 eura, 60-minútového z 1,20 na 1,40 eura. Mesačný lístok by mal stáť po novom 30 eur, zľavnený mesačník 15 eur. Ceny predplatných lístkov sa majú zvýšiť nasledovne:
- 90-dňový: z 68 na 80 eur
- 180-dňový: zo 126 na 140 eur
- 365-dňový: zo 199 na 240 eur
DPMK argumentuje, že nové ceny sú v porovnaní s inými mestami primerané. V Bratislave napríklad stojí 60-minútový lístok 1,80 eura, mesačník 40,50 eura. Košický 30-minútový lístok postačí podľa ich odhadov na 80 % všetkých jázd.
Podnik od zvýšenia cien očakáva nárast tržieb z cestovného približne o 1,3 milióna eur. V súčasnosti predstavujú tržby z jednorazových aj predplatných lístkov po viac ako 9 miliónov eur. Zvýšenie cien môže podľa DPMK spôsobiť približne 5-percentný pokles počtu cestujúcich, čo však považuje za štandardný jav. V rámci racionalizácie ponuky sa plánuje zrušenie 7-dňového lístka a zavedenie nového 3-dňového v cene 8 eur. Podobný krok zaviedol už aj dopravný podnik v Ostrave.
Okrem návrhu novej tarify je súčasťou júnového rokovania zastupiteľstva aj tretia rozpočtová zmena, v rámci ktorej má DPMK získať dodatočných 2,5 milióna eur. Dopravný podnik to považuje za existenčne dôležité opatrenie v aktuálnej finančnej situácii.
Odporúčané články
V sobotu 29. novembra sa pri Dolnej bráne v Košiciach konal protest proti progresivizmu. Zvolávateľmi boli Alexander Riabov a Andrej Palko, na pódiu vystúpil spevák Marián Greksa či košický komunálny poslanec Michal Djordjevič. Cez telemost sa spojili aj s biskupom Schneiderom z Kazachstanu. Podľa organizátorov prišlo 3000 až 3500 ľudí. Cieľom občianskeho protestu bolo poukázať na škodlivosť ideológie progresivizmu v spoločnosti, rodine a poukázať na jeho dopad na ľudské práva.
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.
V metropole východu vyhlásili v noci z piatka na sobotu prvý kalamitný stupeň v súvislosti s nepriaznivou poveternostnou situáciou.