Predstavujeme kandidátov na primátora Košíc – Viliam Novotný
Keďže už zhruba o tri mesiace budeme poznať mená nielen našich zástupcov v mestských, miestnych, či krajských zastupiteľstvách, ale aj mená starostov, primátorov a predsedov krajských samospráv, rozhodli sme sa postupne osloviť všetkých aktuálne známych kandidátov na miesto košického primátora a požiadať ich o odpovede na rovnaké otázky.
Viliam Novotný je slovenský lekár – neurochirurg a politik. Momentálne pôsobí ako predseda mimoparlamentnej politickej strany ŠANCA. Počas celého pôsobenia v politike sa zameriava najmä na zdravotnícku politiku, sociálne otázky a regionálne problémy. Má 49 rokov. Kandidoval na primátora mesta Košice aj v predchádzajúcich komunálnych voľbách, v ktorých získal deväť percent hlasov.
Čo vás motivovalo k tomu, že sa uchádzate o primátorskú stoličku?
Žijem v Košiciach celý život, milujem naše mesto rovnako ako všetci Košičania. Viem, čo nás trápi a o čom snívame. Je čas meniť sny na skutočnosť, preto som sa rozhodol kandidovať na primátora Košíc.
Čo podľa vás je nevyhnutné v Košiciach urýchlene zmeniť?
Zlepšiť a zlacniť MHD, zvýšiť dostupnosť sociálnych služieb, zlepšiť bezpečnosť, čistotu a poriadok v meste. Chcel by som, aby sme sa v Košiciach cítili bezpečne, aby nás na kúpaliskách neohrozovali neprispôsobiví občania a na Hlavnej či pred obchodmi neatakovali asociáli a žobrajúce deti. Chcel by som, aby sa Košičania nemuseli večer báť na zastávkach MHD či pred stanicou a Košice neboli mestom nelegálnych osád. Snívame o čistom, ekologickom, zdravom meste, v ktorom vládne poriadok. Ja som ochotný pre to urobiť všetko a ak mi Košičania pomôžu, určite to spolu dokážeme.
Čo naopak si zasluhuje, aby sa v tom v budúcnosti pokračovalo?
Určite projekty na Luníku IX, ktoré sú obyvateľmi aj nezávislými odborníkmi považované za správne a udržateľné. Je potrebné realizovať aj niektoré dobré koncepcie, ako napríklad stratégiu pre marginalizované skupiny alebo košický protokol pre vodu, ktoré síce mestské zastupiteľstvo schválilo, ale magistrát pod súčasným vedením s nimi neurobil nič.
Prečo by si mal košický volič vybrať na miesto primátora práve vás?
Mám veľké skúseností z verejného života na komunálnej, regionálnej aj celoštátnej úrovni a tiež manažérske skúsenosti. Pritom nie som závislý od súčasných neschopných vládnych strán, ani od skorumpovanej opozície. Budem kandidovať za koalíciu stredopravých neparlamentných strán s podporou nezávislých odborníkov na spoločnej poslaneckej kandidátke.
Ako by ste riešili problém Luníka IX?
Ďalším pokračovaním v začatých projektoch. Problémom Košíc však dnes nie je len Luník IX, ale žobrajúci bezdomovci, asociáli obťažujúci pred obchodmi či na Hlavnej, túlajúce sa rómske deti, ktoré sa namiesto školy venujú pýtaniu peňazí na terasách kaviarní a od okoloidúcich. Bezpečnostnou, sociálnou a zdravotnou hrozbou sú najmä pribúdajúce nelegálne osady v meste. Koncepcia riešenia existuje, ale nikto nič nerobí. Ešte ani na mestskom kúpalisku si mestská polícia nevie zjednať poriadok. To musíme zmeniť! Zákonne ale dôrazne!
Po skončení nájomnej zmluvy s firmou EEI prechádza parkovacia politika v meste plne do kompetencie mesta. Čo bude potrebné urobiť, aby už parkovanie nebolo neuralgickým bodom v živote mesta?
Mesto chcelo vyberať parkovné vo vlastnej réžii a ja s tým súhlasím. Nestriekal som síce “purpenu” do parkomatov ako aktivisti, ale radšej by som presadzoval dlhodobú koncepciu riešenia dopravy a parkovania v meste – s rezidentskými zónami, lacnejším parkovaním pre Košičanov a posilňovaním ekologickej verejnej dopravy. To ale verejne sľubujem, že ak nakoniec bude predsa musieť mesto pre predčasné vypovedanie zmluvy odškodňovať EEI, budem žiadať vyvodenie finančnej zodpovednosti voči súčasnému vedeniu mesta. Prečo by Košičania mali zase platiť škody, ktoré nespôsobili?
Ako vnímate ekonomickú, sociálnu a environmentálnu budúcnosť Košíc?
Zvýšenie miestnych daní mesto nevyužilo na zlepšenie služieb ani infraštruktúry. Budúci rok navyše vláda pripraví samosprávy o významnú časť ich príjmov z daní fyzických osôb. Budeme sa musieť v Košiciach rozhodnúť, čo sú naše priority. Pri finalizácii programu sa na to budem pýtať nielen odborníkov, ale najmä všetkých Košičanov. Stojíme tiež pred obrovskou výzvou zvanou VOLVO, na ktorú sa mesto musí dobre pripraviť. Odhliadnuc od toho, potrebujeme budovať nedostačujúce kapacity sociálnych zariadení a sociálnych služieb. Košičania totiž rýchlo starnú. Enviromentálna budúcnosť bude závisieť od ekologickej dopravy, návratu vody do mesta, udržiavania a rozširovania zelene, zlepšenia termoregulácie a znižovania alergénov v meste. Súčasné otepľovanie elektrickými klimatizáciami nevyriešime. Tak si predstavujem zdravé mesto, ktoré presadzujem.
(RCh)
Odporúčané články
O zmene nebezpečnej križovatky pri amfiteátri na Festivalovom námestí sa hovorí už dlhé roky. Obyvatelia Košíc si môžu všimnúť obrovské žeriavy na stavbe polyfunkčného objektu, zmenu dopravy je badať na časti Starej spišskej cesty. Práce na zmene križovatky mali podľa magistrátu začať v septembri tohto roka. Prevažnú časť má budovať developer. Mesto sa finančne bude podieľať na prestavbe križovatky spolu s investorom CTR.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.