Predstavujeme kandidátov na primátora – Milan Lesňák
Keďže už zhruba o tri mesiace budeme poznať mená nielen našich zástupcov v mestských, miestnych, či krajských zastupiteľstvách, ale aj mená starostov, primátorov a predsedov krajských samospráv, rozhodli sme sa postupne osloviť všetkých aktuálne známych kandidátov na miesto košického primátora a požiadať ich o odpovede na rovnaké otázky.
Milan Lesňák – rodený Košičan, má 42 rokov, ženatý, tri deti. Po skončení vysokej školy ekonomickej pracoval najmä na pozícii interného audítora a kontrolóra v Prahe a neskôr v Košiciach. V rokoch 2014 – 2018 bol starostom mestskej časti Košická Nová Ves. Dnes je poslancom mestskej časti aj poslancom za mesto Košice.
Čo vás motivovalo k tomu, že sa uchádzate o primátorskú stoličku?
Ambície a očakávania obyvateľov Košíc z posledných volieb žiť v prosperujúcom a transparentnom meste neboli naplnené. Som presvedčený, že mám riešenia a víziu, ako riadiť mesto lepšie. K tomu potrebujem mandát a dôveru od ľudí ako primátor.
Čo podľa vás je nevyhnutné v Košiciach urýchlene zmeniť?
Pre vyriešenie veľkej časti problémov nášho mesta, ako je nefungujúca doprava, zabrzdená výstavba a výstavba na miestach, ktoré na to nie sú určené, parkovanie či rozvoj infraštrukúry a športu, je v prvom rade potrebné vyriešiť územný plán mesta. V prípade, že mi ľudia dajú mandát, bude preto mojou prioritou počas prvých štyroch rokov na pozícii primátora územný plán sfinalizovať, rozumne zadefinovať a rozdeliť priestor medzi verejným a súkromným sektorom a spustenie procesu komasácie – teda sceľovania pozemkov mesta. Všetky zmeny a úpravy budú navrhnuté a realizované s ohľadom na životné prostredie a ekologické výzvy, ktorým už dnes čelíme.
Čo naopak si zasluhuje, aby sa v tom v budúcnosti pokračovalo?
Jednoznačne, a nie je to fráza, podpora kreatívnych a aktívnych ľudí v našom meste. Ako člen správnej rady n.o. Creative Industry Košice s radosťou sledujem, čo všetko sa Michalovi Hladkému a jeho tímu podarilo pre naše mesto získať a priniesť do Košíc. Sledujem a podporujem aj vznik a rozvoj Košického klastra nového priemyslu, v ktorom sa spojili predstavitelia univerzít a veľkých firiem, aby podporili vznik high-tech spoločností v našom regióne. Toto sú pre mňa výborne naštartované projekty. Tieto, alebo im podobné určite chcem podporovať.
Prečo by si mal košický volič vybrať na miesto primátora práve vás?
Sú za mnou viditeľné a merateľné výsledky. Počas jedného volebného obdobia na pozícii starostu mestskej časti (MČ) Košická Nová Ves sa mi vďaka intenzívnej práci, mojej aj poslancov a poslankýň našej MČ, podarilo vysporiadať vyše 30 árov pozemkov, vďaka čomu sme mohli napríklad rozšíriť cintorín, dobudovať chodníky pri štátnej ceste 1/19 smerom na Michalovce, čím sa zvýšila bezpečnosť chodcov a tiež dobudovať a opraviť miestnu dopravnú infraštruktúru. V spolupráci s VSD sme úspešne prepojili dve distribučné sústavy. To pomohlo predchádzať častým výpadkom v dodávkach elektrickej energie, ktoré boli v minulosti v tejto mestskej časti bežné. Získali sme tiež externé finančné zdroje, za ktoré sme modernizovali tribúnu na futbalovom štadióne, administratívnu budovu pri multifunkčnom ihrisku, na tenisovom kurte sme vymenili antuku za koberec a zvýšili tak vyťaženosť ihriska a možnosť využívať ho aj počas zimy. Vďaka investíciám do športovísk sa nám podarilo dosiahnuť, že sa zvýšil záujem o aktívne trávenie voľného času u detí aj dospelých. Zo 40 členov miestneho futbalového klubu je dnes 120 a tento záujem naďalej nepoľavuje. Konkrétne výsledky pokladám za svoju najlepšiu vizitku.
Ako by ste riešili problém Luníka IX?
Jedným z bodov môjho programu je aj starostlivosť o ľudí v núdzi. Problémom Luníka IX nie je príslušnosť k etnicite väčšiny obyvateľov, ktorí na sídlisku žijú, ale generačná chudoba. Riešenie je známe a existuje. Je to podpora projektov, ktoré ľuďom z chudoby pomáhajú a zaradzujú ich tak do väčšinovej spoločnosti. Sú to projekty ako Cesta von alebo projekt o.z. DEDO “Housing first”. Je potrebné ich podporiť finančne aj morálne.
Po skončení nájomnej zmluvy s firmou EEI prechádza parkovacia politika v meste plne do kompetencie mesta. Čo bude potrebné urobiť, aby už parkovanie nebolo neuralgickým bodom v živote mesta?
Existujú rôzne, dobre fungujúce modely parkovacej politiky ako napr. v meste Brno v Českej republike. Tento systém má tri návštevnícké zóny s odstupňovanou cenou za parkovanie, pričom pre návštevníka časti mesta platí, čím bližšie k centru, tým vyššia cena. Pre rezidentov a abonentov zvolilo mesto princíp kvetiny, kde parkovacie oprávnenie platí v mieste bydliska či podnikania, ale aj v susedných oblastiach.
Najpodstatnejšie je, akýkoľvek model zvolíme, ho kvalitne a zrozumiteľne odkomunikovať.
Ako vnímate ekonomickú, sociálnu a environmentálnu budúcnosť Košíc?
Ak príde k zmene riadenia, vidím budúcnosť nášho mesta pozitívne. Veľkým impulzom pre naše mesto bude nepochybne nedávno ohlásený príchod Volva, ktorý mestu pomôže rásť v akomkoľvek význame. Riadenie a rozvoj mesta nie sú problém, je to len o ľuďoch, ktorí chcú a vedia využiť jeho potenciál.
RCh
Odporúčané články
Dopravný podnik mesta Košice upozorňuje obyvateľov na plánované nočné údržbové práce na električkovej trati, ktoré môžu spôsobiť dočasné zvýšenie hlučnosti v oblasti.
Kabinet schválil predaj železničnej nemocnice v Košiciach firme zo siete Penta Hospitals. Vláda SR v stredu schválila návrh Ministerstva hospodárstva SR na povolenie prevodu majetku Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).
V piatok 15. novembra sa centrum Košíc zaplnilo dobrosrdečnými ľuďmi, ktorí prišli podporiť dobročinnú akciu inšpirovanú odkazom svätej Alžbety Uhorskej. Táto šľachetná žena, známa svojou neúnavnou pomocou chudobným, opusteným a chorým, sa už päť rokov teší titulu patrónky mesta Košice. Celá akcia sa niesla v znamení charity a solidarity.