UPJŠ spúšťa kampaň proti dezinformáciám
Univerzita Pavla Jozefa Šafárila (UPJŠ) v Košiciach spúšťa kampaň proti dezinformáciám s názvom Overuj si fakty. Kampaň upriamuje pozornosť na nebezpečenstvo šírenia dezinformácií a nepodložených správ. Informoval o tom hovorca UPJŠ Tomáš Zavatčan.
Hlavnou časťou kampane je webová stránka overujsifakty.sk, ktorá vysvetľuje, čo je to dezinformácia, ako ju rozoznať a objaviť v informačnom toku na internete, aké sú typy dezinformácií, ako sa dajú overiť fakty alebo časti o kybernetickej bezpečnosti opierajúce sa o činnosť jediného akademického bezpečnostného tímu na Slovensku CSIRT-UPJŠ. Kampaň nie je pripravená len pre študentov Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, ale jej úlohou je informovať aj zamestnancov, odbornú verejnosť a v konečnom dôsledku všetkých, ktorí majú záujem rozoznať pravdivé a nepravdivé informácie.
Kampaň presahuje obyčajnú informačnú úroveň a ponúka aj presné tipy, ktoré pomôžu ochrániť dáta pred phishingom, scarewareom či nežiadanou a falošnou technickou podporou. Zároveň webová stránka kampane Overuj si fakty pomáha rozlišovať pravdivé a nepravdivé informácie a odkazuje aj na ďalšie zdroje s množstvom doplnkových informácií v podobe odborných publikácií a webových stránok.
„Moderná doba prináša nové výzvy. Otvorenosť online priestoru je častokrát zneužívaná a obeťami sú najmä mladí perspektívni ľudia. Najmä v súčasnosti je vidieť ako nepravdivé informácie a hoaxy deformujú spoločnosť, vynášajú na povrch množstvo emócií ohrozujúcich napríklad úspešné prekonanie epidémie COVID-19. Triezvemu pohľadu na svet a kritickému prístupu k informáciám je však potrebné učiť všetky generácie. Verím, že kampaň Overuj si fakty pomôže ľuďom nájsť odpovede na otázky, ktoré môžu nabádať k pochybovaniu. Na našej univerzite si želáme, aby sa misinformácie, dezinformácie, fake news, hoaxy alebo trolling postupne vytratili z povedomia ľudí a zo spoločnosti, a aby vo verejnom prostredí opäť rezonovala úcta k faktom a hodnotám spätým s pravdou.“ uviedla prorektorka pre marketing a vzťahy s verejnosťou UPJŠ v Košiciach Regina Hučková.
(SITA, mt;mlu)
Odporúčané články
Vďaka eurofondom sa prostredie Magistrátu mesta Košice zmenilo k lepšiemu. Projekt s názvom Opatrenia na zmiernenie a prispôsobenie sa nepriaznivým dôsledkom zmeny klímy za 1 389 307 eur, z ktorých bolo 550 000 eur financovaných z eurofondov, priniesol výrazné zmeny nielen pre budovu magistrátu, ale aj pre jej okolie.
Pri požiari v Univerzitnej nemocnici Louisa Pasteura v Košiciach došlo 7. marca k evakuácií stoviek ľudí. Škody po požiari, ktorý vypukol na psychiatrickom oddelení, boli vyčíslené na 100-tisíc eur. Oheň založil 16-ročný Jaroslav H. z Čane, ktorý mal podľa doposiaľ medializovaných informácií na gauč vyliať dezinfekciu, ktorú následne zapálil.
Košické mestské zastupiteľstvo (MsZ) na svojom mimoriadnom zasadnutí schválilo zoznam laureátov Ceny mesta Košice za rok 2024. Ocenenie sa udeľuje za vynikajúce tvorivé výkony a zásluhy vo vede, technike, kultúre, umení, športe, publicistike a verejnoprospešnej činnosti. Ako to už býva v ostatnom čase zvykom, ani táto záležitosť sa na rokovaní zastupiteľstva neobišla bez dusnej atmosféry.