Župný a mestský poslanec Lasky: Primátor má 60 dní, aby našiel nového šéfa DPMK
V čele Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) skončil po rokoch Vladimír Padyšák. Odvolať sa ho podarilo na návrh poslanca Štefana Laskyho. Dokázal tak to, čo sa dlhé mesiace nedarilo samotnému primátorovi Jaroslavovi Polačekovi. Pred tým stojí teraz veľká výzva.
V Dopravnom podniku mesta Košice (DPMK) skončil vo vedúcej funkcii Vladimír Padyšák. Odvolaný bol na poslednom mestskom zastupiteľstve a to na váš návrh. Podarilo sa tak niečo, o čo sa primátor Jaroslav Polaček dlhodobo neúspešne pokúšal. Skúste opísať tú situáciu, ako aj váš dôvod, prečo ste návrh podali.
V prvom rade chcem povedať, že osobne proti pánovi Padyšákovi nič nemám, osobne ho nepoznám a rozhodne nechcem zneuctiť jeho profesionálnu prácu, ktorú robil v dopravnom poniku. Avšak, mne ako risk manažérovi vadila komunikácia, ktorá je medzi vedením mesta Košice a DPMK. Dokopy ide tento rok do tohto podniku okolo 32 miliónov eur a komunikácia medzi pánom Padyšákom a primátorom Polačekom nebola prakticky žiadna. Je to stopercentná dcérska spoločnosť mesta Košice a nie je možné, aby riaditeľ nekomunikoval s vedením mesta a poslancami. O DPMK sme ako poslanci mali veľmi málo informácií. Z mojho pohľadu sa udiali dosť závažné veci. Prvý krok, ktorý mne osobne veľmi vadil bol, že bol zmarený tender z eurofondov. Išlo o 20 miliónov eur, z ktorých mali byť nakúpené električky. Tender nebol urobený dobre a načas. Keď to porovnám s Bratislavou, tak v hlavnom meste sa nakupujú trolejbusy, nové električky a úspešne podáva projekty. DPMK je tepnou a srdcom Košíc. Ľudia, ktorí tam pracujú, reprezentujú mesto a nemôžu sa stať rukojemníkmi. Keď to zhrniem, DPMK nefungoval dobre vzhľadom na zlú komunikáciu.
Niektorí ľudia stavali v spore na rovnakú úroveň primátora aj riaditeľa Padyšáka. Čo si o tom myslíte?
Je medzi nimi veľký rozdiel. Pán primátor je volený ľuďmi a generálneho riaditeľa volia poslanci. Neviem si predstaviť, že by som bol primátorom a takto by so mnou niekto komunikoval. Dotácia na rok 2023 do dopravného podniku bola odsúhlasená vo výške 32,3 milióna, čo sú peniaze daňových poplatníkov, ktorí si zaslúžia mať normálnu dopravu. Kapitálové výdavky sú vo výške 2,8 milióna, ďalej je tam úhrada straty za minulé roky a tiež rekonštrukcia koľajníc, ktoré sú už dnes v dezolátnom stave a ide sa pri nich na výnimku. Plánovaná investícia v tomto prípade je okolo 200 miliónov eur. Pri tom si predstavte, že nemáte pod kontrolou dopravný podnik. To je nepredstaviteľné.
Zlyhávala komunikácia len zo strany Padyšáka, alebo pochybil aj primátor?
Viem, že dobrá komunikácia tu nebola už štyri roky, čo je pre mňa osobne veľmi dlhá doba. Primátor ho nevedel odvolať a to pre obštrukciu určitých poslancov, ktorí to niekedy robili už aj cielene. Vzhľadom na to, že s jednotlivými klubmi mesta vychádzam dobre a konštruktívne, podal som návrh, kde som pána primátora požiadal o krátku prestávku počas zasadania zastupiteľstva, aby sme všetko prerokovali s klubmi. Druhý návrh dal pán poslanec Karafa. Týkal sa toho, že sme nemali v predstavenstve našich ľudí z mesta, preto dal návrh dať do predstavenstva pána Čopa. Ďalší návrh bolo moje meno, aby som tam bol akýmsi risk manažérom, aby som tam urobil trošku vietor a poriadok. S tým sa však niektorí poslanci nestotožnili, vzhľadom na to, že o tom pred zasadaním nemali informáciu. Na to sme okamžite reagovali tým, že sme návrhy stiahli a následne sme dali jeden spoločný návrh v jednom balíku. Ten obsahoval odvolanie pána Padyšáka, navrhnutie pána Čopa do predstavenstva DPMK a záväzok, že primátor nám musí do 60 dní predložiť návrh na nového generálneho riaditeľa. Dočasne povereným riaditeľom bol v tom návrhu pán Danko. S tým poslanci súhlasili a som veľmi rád, že rešpektovali náš názor.
ODVOLANÝ ŠÉF DPMK: Na poslancov sa nehnevám, Polaček sa už nemá na čo vyhovárať
Čím to je, že odrazu súhlasili, keď doteraz bola situácia roky nevyriešiteľná?
Nechcem, aby to vyznelo príliš sebavedomo, ale myslím si, že ľudia, ktorí sú poslanci a poznajú ma, dosť dajú na môj názor. Vedia a vidia, aká je za mnou práca, či už v Bratislave, alebo Košiciach. Požívam ich dôveru, ktorú si veľmi vážim.
Aké boli reakcie v DPMK po odvolaní pána Padyšáka?
Na základe informácií, ktoré mám zo strany odborov, privítali to aj samotní zamestnanci. Verím, že situácia sa ukľudní a začne sa normálne robiť. Kolektívna zmluva, ktorá je schválená mestom, je podpísaná a preto verím, že ľudia nebudú z dopravného podniku húfne utekať. Čaká nás výzva na výmenu koľajníc, chceme vrátiť elektrickú dopravu do mesta, veď nemáme jediný trolejbus.
Veríte tomu, že sa podarí napĺňať obsah kolektívnej zmluvy z oboch strán?
Myslím si, že keď príde nový riaditeľ a bude dobrá komunikácia s vedením mesta a poslancami, všetky veci sa budú plniť. Viete, nie je to len o primátorovi. To je o nás, ľuďoch, Košičanoch, že ten dopravný podnik jednoducho musí fungovať a zamestnanci sa musia v práci cítiť dobre. Samozrejme, bude potrebné urobiť veľmi tvrdé ekonomické opatrenia, čoho sú si všetci vedomí.
Spozorovali ste už zlepšenie komunikácie, odkedy má DPMK dočasné vedenie v podobe Romana Danka?
Pán Danko komunikuje, on je tam dlhodobo. Zatiaľ je to v poriadku. Mimochodom, padol ešte jeden návrh, pani Kovačevičová (starostka MČ – Nad jazerom, pozn. red.) navrhla do predstavenstva pána Michala Djordjeviča, ktorý tam bude do doby, kým nebude nový riaditeľ. Ide o to, aby tam ukontroloval či už kolektívnu zmluvu, alebo stanovy spoločnosti, v rámci ktorých má dôjsť k rozšíreniu z troch na päť členov predstavenstva.
Máte tip, kto by bol vhodným novým generálnym riaditeľom DPMK?
Nie, žiadny tip nemám a ani ho osobne nehľadám. Nechávam to na vedení mesta Košice, aby si stanovili takého generálneho riaditeľa, s ktorým budú vedieť komunikovať. Samozrejme, budem veľmi detailne vnímať, kto to bude, akú bude mať históriu, životopis. Musí to byť veľmi dobrý odborník a ekonóm, aby dal dokopy tento podnik. Pochopiteľne, s pomocou poslancov a vedenia mesta.
Čo je najväčším míľnikom pre tento rok pre DPMK?
Jednoznačne je to zastabilizovanie situácie, taktiež vybaviť všetky projekty, ktoré majú byť do budúcna, aby boli v poriadku a aby sme mohli čerpať peniaze, ktoré nám nikto nikdy nedá, ak to tak nebude. Keď sa to tak vezme, nikto sa nemôže hnevať, že bol odvolaný. Veď nebol urobený ani len audit, ktorý mal byť.
Pokračovanie rozhovoru nájdete na ďalšej strane.
Odporúčané články
Július Lang, viceprezident U. S. Steel Košice, končí vo svojej funkcii po takmer 30 rokoch pôsobenia vo firme. Pred jeho odchodom malo podľa medializovaných informácií v spoločnosti prebiehať vyšetrovanie podozrivých predajov oceliarskych výrobkov Američanmi z centrály U.S. Steel v Pittsburghu na základe anonymného podnetu.
V mestskej časti Košice – Dargovských hrdinov začala realizácia prvých polopodzemných kontajnerov, ktoré prinesú zlepšenie estetiky a čistoty verejných priestorov. Prvé dve kontajnerové stojiská vzniknú na uliciach Buzulucká 20 a Fábryho 8. Ďalšie tri stojiská budú postavené budúci rok na uliciach Povstania českého ľudu 9, Jegorovovo námestie 4 a Fábryho 32.
Na Základnej škole Mateja Lechkého v Košiciach sa v stredu 16. októbra konalo podujatie zamerané na podporu zdravej výživy v školách. Akcia, ktorá sa uskutočnila pri príležitosti Svetového dňa výživy, mala za cieľ zvýšiť povedomie o dôležitosti kvalitných a lokálnych potravín v školských jedálňach.