NOVÁ BAŇA: Náučný chodník Zvonička ponúka panoramatické výhľady
Nová Baňa 17. septembra (TASR) – Nenáročný, celoročne prístupný, dlhý 6233 m, s celkovým prevýšením 274 m, taký je náučný chodník Zvonička, ktorý dnes slávnostne otvorili v Novej Bani. Chodník vybudovalo mesto Nová Baňa v spolupráci s Mestskými lesmi, spol. s r.o., a je vôbec druhým náučným chodníkom v meste. “Celý náučný chodník má zaujímavých päť lokalít. Prvá je Zvonička, druhá je Červená skala známa tým, že je červenkastej farby. Môže zato červený ryolit,” vysvetlil riaditeľ Mestských lesov Víťazoslav Chrappa. Treťou zastávkou je Havrania skala, odkiaľ je panoramatický výhľad na masív Chlmu medzi Rudnom nad Hronom a Brehmi. “V údolí vidíme prekrásne meandre Hrona, ktoré sa tam vlnia, a tiež hrebeň Drastvice,” podotkol Chrappa. Lesná cesta potom ďalej vedie k baníckym šachtám a najvyššiemu bodu náučného chodníka – vyhliadke Háj. “Má výšku 625 metrov n.m. Tam je najširší panoramatický výhľad. Do konca tohto roka, by tam mala byť vybudovaná rozhľadňa. Z tejto zastávky sa dostávame do posledného bodu, ktorý je pútnické miesto Kohútovo,” dodal Chrappa. Toto miesto bolo známe tým, že sa tam našla pitná voda, ktorej pripisujú liečivé účinky. V roku 1869 tam bola vybudovaná neogotická kaplnka. Primátor Ján Havran dúfa, že chodník priláka nielen turistov z okolia, ale bude aj obľúbeným miestom domácich. “V prvom rade by sme chceli, aby aj Novobančania spoznali miesta, ktoré možno nepoznajú, pekné lokality s peknými výhľadmi. V budúcnosti, keď vznikne rozhľadňa, aby navštívili miesta, ktoré sú spojené s históriou mesta, ako je baníctvo a kamenárstvo,” skonštatoval. Kamenno-drevená rozhľadňa, ktorú si ľudia vybrali v hlasovaní, je navrhovaná z pôvodných materiálov. Pri jej výstavbe by mali byť použité drevo a ryolitový kameň z novobanskej oblasti. Mala by tri vyhliadkové poschodia, najvyššie s vystúpenou podlahou do všetkých strán. “Vyhliadková veža umožní výhľad až do Ostrihomu, verím, že to je atraktivita, ktorá nie je bežná v tomto regióne,” podotkol na margo vyhliadkovej veže, ktorá by na zastávke Háj mala byť vybudovaná v najbližších mesiacoch. V pláne je podľa primátora aj kompletná rekonštrukcia Zvoničky, ktorá bola postavená v roku 1874. Opravou by sa mal prinavrátiť aj jej pôvodný vzhľad, plechovú krytinu vymenia za šindeľ, odstránený bude aj brizolit v spodnej časti. “V Novej Bani u miestneho rezbára sa vyrába socha sv. Jána Nepomuckého, ktorá tam historicky bola,” dodal primátor. Ešte pred samotným otvorením chodníka stihli na zastávke Háj vyčíňať vandali. Len pred niekoľkými dňami poškodili jednu z tabúľ a dve lavičky. Mestským lesom sa však všetko podarilo do otvorenia opraviť. “Myslím, že to mrzí každého, ale nás to neodradí, aby sme v tej veci pokračovali a teda robili prostredie krajšie a atraktívne pre všetkých, ktorí ho navštívia,” dodal Havran. Podľa primátora by v budúcnosti mohli pribudnúť aj ďalšie náučné chodníky. Potenciál na to je aj podľa Chrappu. “Máme aj iné miesta, kde sú napríklad vzácne dreviny. Lokalita Salašiská, kde máme Sekvojovec mamutí, takisto aj v Kohútove je exemplár sekvojovca, ktorý má 34 m. Ďalej máme Zámčisko, to je nad Bukovinou, kde sú protiturecké opevnenia. Takže určite potenciál máme,” dodal. UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam a fotoreportáž. sop ed
Odporúčané články
Prenájom priestorov wellness v košickom Národnom olympijskom centre plaveckých športov (NOCKE), ktorý už nejaký čas vzbudzuje otázky o férovosti a transparentnosti v Košiciach, si všimla aj bratislavská redakcia jedného z popredných slovenských denníkov. Nielenže išlo o investíciu vo výške 20 miliónov eur, ale pozoruhodné je aj to, že prevádzku rozsiahleho wellness centra, ktoré súťažila mestská firma, vyhral mestský poslanec Miroslav Špak. Hoci mesto a jeho správcovská firma Tepelné hospodárstvo (TEHO) tvrdia, že súťaž bola transparentná, Transparency international upozornila na možné etické výhrady spojené s podnikaním voleného zástupcu mesta v mestskom projekte.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Mesto Košice pokračuje v projekte obnovy národnej kultúrnej pamiatky – súboru kalvárskych kaplniek v Košiciach aj s blízkym areálom. V uplynulých mesiacoch sa uskutočnili všetky prípravné práce týkajúce sa získania a realizácie viacerých odborných posudkov, sondáží a archeologického, reštaurátorskeho aj architektonicko-historického výskumu, ktoré boli podmienkou Krajského pamiatkového úradu (KPÚ) pre štartom ich komplexnej obnovy.