Slovensko by malo obstarať 152 kusov švédskych pásových bojových obrnených vozidiel
Slovensko by malo obstarať 152 kusov švédskych vozidiel CV9030 a CV9035 od výrobcu BAE Hägglunds AB. Odporučila to komisia Ministerstva obrany SR (MO SR), ktorá hodnotila ponuky na obstarávanie pásových bojových obrnených vozidiel (PBOV) a pásových obrnených vozidiel (POV).
Do súťaže sa hlásilo Maďarsko s vozidlom LYNX od spoločnosti Rheinmetall Landsysteme Gmbh, Švédsko s vozidlom CV-90 od spoločnosti BAE Systems Hägglunds AB, Španielsko s vozidlom ASCOD od spoločnosti GDELS Santa Barbara Sistemas a Poľsko s vozidlom BORSUK od spoločnosti PGZ. Potrebné parametre spĺňali ponuky Maďarska, Španielska a Švédska.
Švédske vozidlo spĺňa všetky požadované technické parametre vrátane tých, ktoré boli stanovené ako kľúčové z hľadiska použitia pre potreby Ozbrojené sily SR (OS SR). „Výhodou týchto vozidiel je aj fakt, že väčšina súčasných užívateľov a zároveň členov klubu CV90 neustále zlepšuje a vyvíja nové technologické riešenia subsystémov,“ skonštatovala štúdia uskutočniteľnosti, ktorú zverejnili na stránke ministerstva obrany.
Ponuka švédskej strany s 30 milimetrovým (mm) kanónom bola zároveň vyhodnotená na prvom mieste v bodovom hodnotení všetkých jednotlivých častí. Variantné riešenie s 35 mm kanónom sa v celkovom bodovom hodnotení umiestnilo s veľmi malým rozdielom na druhom mieste. „Príčinou rozdielu v bodovom hodnotení je vyššia cena kanóna 35 mm, čo vplýva na výsledky porovnania finančnej skupiny a skupiny zapojenia slovenského obranného priemyslu, nakoľko výroba tohto kanóna je mimo územia SR,“ vysvetlil rezort v správe. Navyše podľa komisie je z dlhodobého hľadiska prevádzka vozidla s 35 mm kanónom ekonomickejšia v kontexte celkovej ceny za síce drahšiu muníciu a rádovo nižšej potreby výmen hlavní počas životného cyklu.
Ponuka Španielskeho kráľovstva s vozidlom ASCOD rovnako spĺňa všetky požadované parametre OS SR. Cena prijatej ponuky sa pri započítaní nákladov na životný cyklus umiestnila medzi dvoma variantnými ponukami Švédskeho kráľovstva a na treťom mieste pri porovnaní cien bez životného cyklu. Vplyv na umiestnenie mali nižšie bodové hodnotenia v technickej oblasti, oblasti logistiky a najnižší podiel vypočítaného podielu zapojenia slovenského obranného priemyslu.
Požadované parametre OS SR spĺňa aj vozidlo LYNX odporúčané vládou Maďarskej republiky. V oblasti logistiky bola táto ponuka vyhodnotená ako najlepšia. Z ekonomického hľadiska však predstavovala maďarská ponuka najmenej výhodnú voľbu. V porovnaní s ostatnými ponukami celkovú hodnotenú cenu ponuky ovplyvnil najmä najvyšší predpoklad nákladov na životný cyklus.
Celkové predpokladané náklady na obstaranie švédskych bojových obrnených vozidiel a pásových obrnených vozidiel je v prípade 30 mm kanóna 1 669 000 000 eur s DPH a 1 689 000 000 eur s DPH v prípade 35 mm kanóna. Španielske PBOV a POV by vyšli Slovensko na 1 725 000 000 eur s DPH a maďarské na 1 854 000 000 eur s DPH.
Zdroj: (SITA, ta;mb)
Odporúčané články
Okrúhle číslo pol milióna vybavených cestujúcich sa na letisku Košice v roku 2023 podarilo dosiahnuť koncom septembra. Vlani to bolo 25. augusta a v tomto roku sa to podarilo ešte o niečo skôr, už 14. augusta. Košické letisko tak potvrdzuje kontinuálny trend výrazného nárastu dopytu po leteckej preprave. Za prvých sedem mesiacov roka vybavilo o 13 % cestujúcich viac ako za rovnaké obdobie minulého roka. Júl 2025 bol najsilnejším mesiacom v histórii letiska s vyše 132-tisíc vybavenými cestujúcimi.
Vianočné trhy na Hlavnej ulici sú opäť tu a s nimi aj vôňa škorice, vína a pečených dobrôt. Kým atmosféra láka ľudí do ulíc, mnohých zaujíma predovšetkým to, ako sa tento rok zmenili ceny. Pozreli sme sa preto priamo do stánkov a pripravili aktuálny prehľad toho, v akých cenách sa pohybujú najobľúbenejšie vianočné pochúťky a nápoje.
Ako sme nedávno informovali, v Mestskej časti Západ sa rozmohli prípady vykrádania áut. Počet vlámačiek stúpol až štvornásobne a šíria sa dohady, že by to mohli mať na svedomí organizované skupiny. Oslovili sme starostu MČ Západ Marcela Vrchotu s otázkami, kedy by mohli začať dohliadať na bezpečnosť v rizikových oblastiach žandári aj ako sa dá predchádzať ďalším podobným prípadom.

