Vodný plán SR počíta so spriechodnením viac ako 200 migračných bariér na slovenských riekach
Narušená migrácia rýb je jedným z kľúčových problémov ochrany prírody v oblasti vodných tokov. Nový Vodný plán SR na roky 2022 až 2027 z rezortu životného prostredia identifikuje na slovenských riekach 1 450 migračných bariér, ktoré bránia voľnej migrácii rýb. Aktualizovaný vodný plán chce spriechodniť vyše 200 týchto bariér. V tlačovej správe o tom informovala Kristína Bocková, manažérka pre komunikáciu Štátnej ochrany prírody SR (ŠOP SR).
„Zdravé rieky patria k základným kľúčom na udržanie svetovej biodiverzity. Každé funkčné spriechodnenie priečnej bariéry má veľký prínos nielen z hľadiska ochrany prírody, ale aj rybárstva a trvalo udržateľného využívania vodných tokov,“ skonštatoval štátny tajomník Ministerstva životného prostredia SR (MŽP SR) Michal Kiča. Doplnil tiež, že ambícia obnovenia priechodnosti vodných tokov Slovenska je zakotvená aj v pripravovanej Koncepcii vodnej politiky do roku 2030.
Existuje viacero možností, ako obnoviť migračnú priechodnosť toku, najmä ak nie je možné odstrániť migračnú bariéru. Jednou z možností je budovanie priechodov či rybovodov pre ryby, mihule a ďalšie vodné živočíchy. „Sú to environmentálne stavby, ktoré umožňujú každoročnú protiprúdovú neresovú migráciu sťahovavých druhov rýb na neresiská vo vyšších úsekoch toku, odkiaľ sa po rozmnožení opäť vracajú späť dole tokom,“ objasnil Juraj Hajdú, hydrobiológ ŠOP SR.
Pre všetkých 14 dunajských krajín má vysokú prioritu spriechodnenie najvýznamnejších migračných bariér pre jeseterovité a ostatné druhy rýb na celom Dunaji. MŽP SR chce preto vyriešiť migráciu na Vodnom diele Gabčíkovo či stupni Čunovo. Z hľadiska obnovy mokradí a neresísk majú obrovský prínos aj simulované záplavy, čím sa zabezpečí adekvátny vodný režim.
Zdroj: (SITA, jme;DSe)
Odporúčané články
V nadchádzajúcom týždni budú v Košickom kraji prebiehať plánované odstávky elektriny v zmenšenom rozsahu. Upozorňujeme obyvateľov dotknutých lokalít, aby svoje aktivity prispôsobili dočasnému prerušeniu dodávky.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), a.s. informuje cestujúcu verejnosť o mimoriadnej výluke električkovej dopravy na rýchlodráhe v úseku Pereš – Vstupný areál U.S.Steel z dôvodu nevyhnutného orezu stromov.


