Vodný plán SR počíta so spriechodnením viac ako 200 migračných bariér na slovenských riekach
Narušená migrácia rýb je jedným z kľúčových problémov ochrany prírody v oblasti vodných tokov. Nový Vodný plán SR na roky 2022 až 2027 z rezortu životného prostredia identifikuje na slovenských riekach 1 450 migračných bariér, ktoré bránia voľnej migrácii rýb. Aktualizovaný vodný plán chce spriechodniť vyše 200 týchto bariér. V tlačovej správe o tom informovala Kristína Bocková, manažérka pre komunikáciu Štátnej ochrany prírody SR (ŠOP SR).
„Zdravé rieky patria k základným kľúčom na udržanie svetovej biodiverzity. Každé funkčné spriechodnenie priečnej bariéry má veľký prínos nielen z hľadiska ochrany prírody, ale aj rybárstva a trvalo udržateľného využívania vodných tokov,“ skonštatoval štátny tajomník Ministerstva životného prostredia SR (MŽP SR) Michal Kiča. Doplnil tiež, že ambícia obnovenia priechodnosti vodných tokov Slovenska je zakotvená aj v pripravovanej Koncepcii vodnej politiky do roku 2030.
Existuje viacero možností, ako obnoviť migračnú priechodnosť toku, najmä ak nie je možné odstrániť migračnú bariéru. Jednou z možností je budovanie priechodov či rybovodov pre ryby, mihule a ďalšie vodné živočíchy. „Sú to environmentálne stavby, ktoré umožňujú každoročnú protiprúdovú neresovú migráciu sťahovavých druhov rýb na neresiská vo vyšších úsekoch toku, odkiaľ sa po rozmnožení opäť vracajú späť dole tokom,“ objasnil Juraj Hajdú, hydrobiológ ŠOP SR.
Pre všetkých 14 dunajských krajín má vysokú prioritu spriechodnenie najvýznamnejších migračných bariér pre jeseterovité a ostatné druhy rýb na celom Dunaji. MŽP SR chce preto vyriešiť migráciu na Vodnom diele Gabčíkovo či stupni Čunovo. Z hľadiska obnovy mokradí a neresísk majú obrovský prínos aj simulované záplavy, čím sa zabezpečí adekvátny vodný režim.
Zdroj: (SITA, jme;DSe)
Odporúčané články
Do redakcie sa nám ozvalo viacero čitateľov, ktorí sa sťažovali na dezolátny stav chodníka približne od Šafárikovej triedy po budovu Pošty na Humenskej ulici. “Táto rozsiahla plocha plná chodníkov a zelene, ktorú denne využívajú doslova stovky ľudí, je v dezolátnom stave už roky. Myslím, že o danom stave vie každý obyvateľ Terasy,” uvádza v mailovej komunikácii jeden z čitateľov, pán Rolko. Pýtali sme sa preto starostu MČ Západ Marcela Vrchotu, či o stave chodníka vie a kedy sa chystá jeho rekonštrukcia.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Vláda SR na svojom stredajšom zasadnutí s pripomienkami schválila návrh Akčného plánu zvýšenia bezpečnosti železničnej dopravy na Slovensku, ktorý na rokovanie predložil minister dopravy. Súčasťou uznesenia je séria úloh súvisiacich s prípravou a realizáciou projektov európskeho vlakového zabezpečovacieho systému ETCS a s povoľovaním modernizačných stavieb financovaných z Programu Slovensko a európskeho nástroja CEF.

