Zavedú rómske hliadky?
BRATISLAVA – Receptom na Kotlebove hliadky vo vlakoch môžu byť podľa lídra OĽaNO-NOVA Igora Matoviča rómske hliadky. Matovič toto riešenie ponúka ministrovi vnútra Robertovi Kaliňákovi, ktorý ich môže povoliť.
Ako vysvetlil Matovič, štát má vďaka eurofondom 380 miliónov eur na riešenie rómskej problematiky, ktoré by mohol na tento projekt využiť. Zároveň upozornil, že v roku 2015 fungovali vďaka eurofondom v obciach rómske hliadky, ktoré sa osvedčili nielen podľa verejnosti, ale aj polície.
Bezpečnejšie sa vďaka nim cítili v obciach nielen ľudia žijúci v blízkosti osád, ale aj samotní Rómovia. Dodal, že rómske hliadky boli platené z eurofondov, obce doplácali päť percent.
Matovič: Zákon je impotentný
Od nového roka platí novela zákona o dráhach, podľa ktorej „dohľad nad verejným poriadkom, ochranu základných práv a slobôd, ochranu života a zdravia cestujúcich prepravovaných vlakmi osobnej prepravy a na železničných staniciach a ich majetku vykonáva Policajný zbor SR alebo osoba určená prevádzkovateľom dráhy alebo dopravcom“.
Tento zákon je podľa Matoviča impotentný, nič nerieši a je potemkinovskou dedinou. „Stačí, že kotlebovci vo vlakoch nebudú hovoriť, že hliadkujú, a tak napĺňajú literu zákona,“ vysvetlil s tým, že ak dôjde vo vlaku k porušeniu zákona, hocikto môže zasiahnuť.
Žitňanská: Kotlebovci sa len vozia
Matovič si myslí, že keď budú vo vlakoch nasadené rómske hliadky, Kotlebove hliadky s hanbou odídu. Šéf OĽaNO-NOVA informoval, že v roku 2015 bolo do projektu rómskych hliadok zapojených 325 ľudí v takmer stovke obcí. Títo ľudia sú už podľa Matoviča skúsení, možno ich preto nasadiť do vlakov. Kotlebovci informovali na Facebooku, že napriek novele zákona vo vlakoch naďalej hliadkujú.
Ministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská minulý týždeň reagovala, že „chlapci od Kotlebu dnes hrajú mediálnu hru a tvária sa, že vo vlakoch hliadkujú. Treba však povedať, že oni nehliadkujú, lebo nemôžu, len sa vozia vo vlakoch“. Ako dodala, ak porušia zákon, na ťahu je polícia. Ministerstvo spravodlivosti podľa nej vytvorilo právny rámec, uplatňovať ho musia tí, ktorí sú za to zodpovední.
Novelou o dráhach ministerstvo spravodlivosti vytvorilo nevyhnutný legislatívny rámec, podľa ktorého chrániť ľudí cestujúcich vlakmi, ich majetok, život a zdravie, môže len polícia alebo subjekt, ktorý má poverenie od železníc. Uvádza sa to v stanovisku ministerky Žitňanskej, ktoré agentúre SITA poskytol jej hovorca Peter Bubla. „Je na železniciach a polícii, akým spôsobom tento rámec zabezpečia. A aj keď si odmyslíme právny rámec, tak nápad dať kotlebovským hliadkam, ktorých jediným cieľom je politická publicita, ako protiváhu rómske hliadky, je scestný. Najmä preto, že je postavený na priamej konfrontácii. Bezpečnosť vo vlakoch je vecou železničnej polície,“ uvádza sa v stanovisku, ktoré reaguje na návrh Matoviča.
(SITA)
Foto: sita
Odporúčané články
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) upozorňuje na zmeny v MHD počas vianočných aj novoročných sviatkov. Ako DPMK pripomenul na sociálnej sieti, obdobie školských prázdnin potrvá od 22. decembra 2025 do 7. januára 2026.
Dopravný podnik mesta Košice od štvrtka 27. novembra 2025 obnoví štandardnú prevádzku autobusových liniek na Rastislavovej ulici.
Kandidát na predsedu Košického samosprávneho kraja Majo Porvažník a kandidát na primátora Košíc Martin Mudrák dnes spoločne oznámili spustenie crowdfundingovej kampane na Donio na podporu ich spoločného projektu „Žeby dobre bolo“. Ide o prvú komplexnú a profesionálnu víziu, ktorej cieľom je zmeniť Východné Slovensko a Košice z prežívajúceho regiónu na miesto európskeho významu.