Zavedú rómske hliadky?
BRATISLAVA – Receptom na Kotlebove hliadky vo vlakoch môžu byť podľa lídra OĽaNO-NOVA Igora Matoviča rómske hliadky. Matovič toto riešenie ponúka ministrovi vnútra Robertovi Kaliňákovi, ktorý ich môže povoliť.
Ako vysvetlil Matovič, štát má vďaka eurofondom 380 miliónov eur na riešenie rómskej problematiky, ktoré by mohol na tento projekt využiť. Zároveň upozornil, že v roku 2015 fungovali vďaka eurofondom v obciach rómske hliadky, ktoré sa osvedčili nielen podľa verejnosti, ale aj polície.
Bezpečnejšie sa vďaka nim cítili v obciach nielen ľudia žijúci v blízkosti osád, ale aj samotní Rómovia. Dodal, že rómske hliadky boli platené z eurofondov, obce doplácali päť percent.
Matovič: Zákon je impotentný
Od nového roka platí novela zákona o dráhach, podľa ktorej „dohľad nad verejným poriadkom, ochranu základných práv a slobôd, ochranu života a zdravia cestujúcich prepravovaných vlakmi osobnej prepravy a na železničných staniciach a ich majetku vykonáva Policajný zbor SR alebo osoba určená prevádzkovateľom dráhy alebo dopravcom“.
Tento zákon je podľa Matoviča impotentný, nič nerieši a je potemkinovskou dedinou. „Stačí, že kotlebovci vo vlakoch nebudú hovoriť, že hliadkujú, a tak napĺňajú literu zákona,“ vysvetlil s tým, že ak dôjde vo vlaku k porušeniu zákona, hocikto môže zasiahnuť.
Žitňanská: Kotlebovci sa len vozia
Matovič si myslí, že keď budú vo vlakoch nasadené rómske hliadky, Kotlebove hliadky s hanbou odídu. Šéf OĽaNO-NOVA informoval, že v roku 2015 bolo do projektu rómskych hliadok zapojených 325 ľudí v takmer stovke obcí. Títo ľudia sú už podľa Matoviča skúsení, možno ich preto nasadiť do vlakov. Kotlebovci informovali na Facebooku, že napriek novele zákona vo vlakoch naďalej hliadkujú.
Ministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská minulý týždeň reagovala, že „chlapci od Kotlebu dnes hrajú mediálnu hru a tvária sa, že vo vlakoch hliadkujú. Treba však povedať, že oni nehliadkujú, lebo nemôžu, len sa vozia vo vlakoch“. Ako dodala, ak porušia zákon, na ťahu je polícia. Ministerstvo spravodlivosti podľa nej vytvorilo právny rámec, uplatňovať ho musia tí, ktorí sú za to zodpovední.
Novelou o dráhach ministerstvo spravodlivosti vytvorilo nevyhnutný legislatívny rámec, podľa ktorého chrániť ľudí cestujúcich vlakmi, ich majetok, život a zdravie, môže len polícia alebo subjekt, ktorý má poverenie od železníc. Uvádza sa to v stanovisku ministerky Žitňanskej, ktoré agentúre SITA poskytol jej hovorca Peter Bubla. „Je na železniciach a polícii, akým spôsobom tento rámec zabezpečia. A aj keď si odmyslíme právny rámec, tak nápad dať kotlebovským hliadkam, ktorých jediným cieľom je politická publicita, ako protiváhu rómske hliadky, je scestný. Najmä preto, že je postavený na priamej konfrontácii. Bezpečnosť vo vlakoch je vecou železničnej polície,“ uvádza sa v stanovisku, ktoré reaguje na návrh Matoviča.
(SITA)
Foto: sita
Odporúčané články
Ide o dôsledok nedávneho nepriaznivého počasia. Ako Mestské lesy informovali, ide o lokalitu pri dobývacom priestore „KERKO“, mapku výskytu možno nájsť na sociálnej sieti.
Pýtali sme sa Košičanov, aká polievka nesmie chýbať na ich sviatočnom štedrovečernom stole. Zisťovali sme, či prevláda tradičná vianočná kapustnica alebo šošovicová polievka, ktorá je zvyčajne spojená so symbolom bohatstva v novom roku.
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.