Slovensku hrozia pokuty, ak nebude rezort školstva riešiť situáciu žiakov z marginalizovaných komunít
Slovensku hrozia pokuty, ak nebude rezort školstva riešiť situáciu žiakov z marginalizovaných komunít. Bývalý minister školstva Branislav Gröhling (SaS) navrhol štyri kroky, ktoré by ministerstvo malo urobiť. Považuje za potrebné zaviesť definíciu segregácie, monitorovať ju na školách, pracovať s deťmi z vylúčených komunít vo veku 0 až 6 rokov i prijať katalóg podporných opatrení. Na nesprávne zaraďovanie žiakov z vylúčených komunít do špeciálnych škôl aj umelé kreovanie segregovaných tried upozorňuje Štátna školská inšpekcia aj Európska komisia. Tri z opatrení sú aj súčasťou plánu obnovy a podľa harmonogramu mali byť realizované na jeseň a v zime 2022. Strana SaS to uviedla v tlačovej správe.
„Každé dieťa bez ohľadu na pôvod by malo dostať čo najlepšie vzdelanie. Na to sa zameriavali aj projekty, ktoré sme na ministerstve realizovali, ale aj opatrenia, ktoré nás ešte len čakajú. Za najdôležitejšie opatrenie považujem hlavne pomoc s rannou starostlivosťou o deti z vylúčených komunít do 6 rokov,“ povedal Gröhling. Doplnil, že na iniciatívu je z plánu obnovy vyčlenených šesť miliónov eur. „Cieľom je pracovať s deťmi z vylúčených komunít so zapojením ich rodičov do tohto procesu, aby deti dostali dobré základy už doma, v rodine a prišli lepšie pripravené do školy,“ priblížil. Projekt mal začať v septembri tohto roka.
Gröhling považuje za kľúčové aj to, aby bol chválený takzvaný Katalóg podporných opatrení. Ten by priniesol systém podpory nadaných i znevýhodnených žiakov. Určil by tiež typ pomoci, na aký majú nárok. Spolu s katalógom prišiel i návrh na navýšenie počtu asistentov a ich automatické prideľovanie do škôl. Legislatívu pripravilo a do pripomienkového konania predložilo ešte predošlé vedenie ministerstva. Podľa plánu obnovy by mal byť termín jeho schválenia do konca decembra 2022.
Bývalé vedenie ministerstva tiež pripravilo pravidlá na predchádzanie prepadávaniu. „Veľmi ma teší, že tieto opatrenia a intenzívna podpora škôl zabrali. Je to však len začiatok. Cieľom každého z nás by malo byť, aby každé dieťa v škole uspelo, bez ohľadu na to, z akých podmienok pochádza. Iba tak dokážeme pomôcť mnohým deťom dostať sa zo začarovaného kruhu generačnej chudoby,“ povedal bývalý šéf rezortu školstva.
Zdroj: (SITA, kh, kl)
Odporúčané články
Východoslovenská vodárenská spoločnosť (VVS) a Kancelária vodárenského ombudsmana (KVO) dňa 10.11.2025 uzavreli memorandum o spolupráci pri projekte odkupu obecnej vodárenskej infraštruktúry a zavedenia Obecného vodárenského štandardu. Projekt reaguje na dlhodobú požiadavku samospráv, aby sa konečne nastavil jednotný štandard v správe vody na východnom Slovensku.
V Košiciach sa v ako prvom slovenskom meste uskutočnil prieskum duševného zdravia v základných školách (ZŠ). Ako mesto informovalo, jeho výsledky sú priaznivé, väčšina žiakov sa v škole cíti príjemne, bezpečne a má pozitívne vzťahy so spolužiakmi aj učiteľmi.
Stavebné práce na modernizácii električkovej trate v Košiciach pokračujú v niekoľkých častiach projektu súčasne. Mesto informovalo, že aktuálne prebieha budovanie nových koľajových zvrškov v obratisku, rekonštrukcia mosta ponad železničnú trať aj úprava mosta ponad Myslavský potok.

