Šokujúci prípad z košickej predajne: Zákazníka vyhodili a zakázali mu vstup do športového obchodu
So zaujímavou skúsenosťou sa podelil s denníkom košice:dnes jeden z čitateľov. Zakázali mu totiž vstup do obchodu SportsDirect.com. Sám tvrdí, že bezdôvodne. V predajni trvajú na tom, že dôvod na takéto rozhodnutie mali.
Čitateľ Jozef nám napísal, že do predajne v priestoroch hypermarketu na Trolejbusovej ulici chodieval často odvtedy, ako ju otvorili. “Aj som tam nakupoval, až do doby krátko pred Vianocami. Vtedy mi pracovník bezpečnostnej služby oznámil, že mám vstup do predajne zakázaný,” opisuje svoj zážitok Jozef. Jeho priezvisko i kontakt máme k dispozícii.
Nepomohli ani policajti
Podľa jeho slov krátko pred oznámením o zákaze vstupu do predajne ho SBS-kári niekoľkokrát prehľadávali, akoby bol nejaký zlodej. Bol prekvapený, ale neprotestoval, lebo si myslel, že ide o omyl. Preto sa po Novom roku do predajne vrátil.
“Chcel som hovoriť s vedúcim, ktorý tam však práve nebol. Preto som tam prišiel znovu v utorok. Stál som pred vchodom a žiadal o vysvetlenie, prečo mám zakázaný prístup. Surovo ma z obchodu vyhodili.“
Zákazník ohlásil prípad na polícii. Do obchodu poslali hliadku. „Po prešetrení mi však len oznámili, že im je to ľúto, ale hoci som tam nič neukradol ani nepoškodil, mám tam zakázaný vstup. Vraj je to súkromná predajňa, ktorá môže zakázať vstup hocikomu aj bezdôvodne. Vraj nie som sám, týka sa to viacerých a robia to na základe svojich vnútorných predpisov. Je pravda, že som dosť často chodil a nič som nekúpil, ale to predsa nie je zakázané,” uzatvára Jozef.
Podozrivá osoba
V obchode SportsDirect.com majú na vec iný názor. “Spomínanému pánovi sme naozaj zakázali vstup do predajne. Nie je jediný. Ide nám o to, aby sme chránili svoj majetok pred krádežami čo najefektívnejšie. Preto máme aj kamery a bezpečnostnú službu,” tvrdil nám vedúci predajne Lukáš Šedivý.
Podľa jeho slov v spomínanom prípade sa prostredníctvom pracovníka bezpečnostnej služby dostali k informácii, že dotyčného muža prichytili SBS-kári pri krádeži v inej predajni, nekonkretizoval však v ktorej. “Okrem toho sme si ho všímali aj my. Veľmi často chodil do obchodu, nič nekúpil a správal sa tak, že v nás vzbudil podozrenie, že chce niečo ukradnúť. Prezeral si umiestnenie čipov na tovare, kamier a aj chod celého obchodu. Naše rozhodnutie zakázať mu vstup vychádzalo z podozrenia, že sa niečo také môže stať,” tvrdí vedúci Šedivý.
S otázkami na stanovisko, či je prípustné zakázať niekomu bez toho, aby bol prichytený pri krádeži, poškodzovaní tovaru alebo výtržnosti, vstup do verejne prístupnej predajne, sme sa obrátili na políciu. Odpovede sme do uzávierky dnešného čísla nedostali.
Advokát: Je to diskriminácia
Postup športovej predajne SportsDirect.com voči niektorým zákazníkom sme nechali posúdiť košickému advokátovi Martinovi Friedrichovi: „Podľa môjho názoru opísaný postup predajcu napĺňa skutkovú podstatu diskriminácie spotrebiteľa podľa § 4 ods. 3 a ods. 8 zákona 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa. A to z dôvodu, že pri predaji výrobku a poskytovaní služby nevpustenie zákazníka do priestorov predajne len z dôvodu, že by mohol odcudziť tovar, nemôže a nepredstavuje dôvod, ktorý by objektívne pripúšťal rozdielne zaobchádzanie predajcu oproti iným spotrebiteľom, ktorých do predajne vpustí.
Predávajúci musí dodržiavať zásadu rovnakého zaobchádzania v poskytovaní výrobkov a služieb a nesmie odmietnuť predať spotrebiteľovi výrobok, ktorý má vystavený alebo inak pripravený na predaj, alebo odmietnuť poskytnutie služby, ktorá je v jeho prevádzkových možnostiach, čo v danom prípade nebolo dodržané.
Treba taktiež uviesť, že existuje odôvodnená pochybnosť o tom, či zhromažďovanie fotografií “podozrivých” zákazníkov je v súlade so zákonom 122/2013 Z. z.o o ochrane osobných údajov, a to z dôvodu, že zhromažďovanie fotografií takýchto zákazníkov sa uskutočňuje bez ich súhlasu a vedomia.“
Podozrivých zákazníkov evidujú
Krádeže tovaru sú problémom všetkých predajní. A pracovníci každej z nich musia s týmto nešvárom bojovať, ako vedia.
“Stretávame sa s tým aj my a musíme sa chrániť. Preto máme na tovare čipy, ktoré upozornia, ak s ním niekto chce z obchodu vyjsť bez zaplatenia, alebo kamery, ktorými priestor sledujeme. Dôležitá je najmä bezpečnostná služba,” povedal nám vedúci predajne SportsDirect.com Lukáš Šedivý.
V rámci prevencie spolupracujú aj s inými bezpečnostnými službami a vymieňajú si informácie o známych “firmách”, teda špecialistoch na krádeže v obchodoch. “Je to prínosné pre všetky obchody. Okrem toho si však aj sami všímame ľudí, ktorí sa správajú podozrivo. Už vieme, aj predavači, aj pracovníci bezpečnostnej služby, na koho si máme dať pozor,” tvrdí L. Šedivý.
V jeho obchode majú dokonca k dispozícii fotografie ľudí, ktorí sa buď u nich, alebo v iných obchodoch pokúsili o krádež tovaru. V kancelárii, kam nemá verejnosť prístup, si zamestnanci môžu pozrieť, či podozrivo sa správajúci človek nie je náhodou medzi nimi a podľa toho nastaviť stupeň svojej ostražitosti počas doby, kým sa zákazník po obchode pohybuje. “Majú to aj iné obchody a som presvedčený, že sa to vypláca,” hovorí vedúci predajne.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Prvý deň nového mesiaca sa v Košickom kraji už tradične spája s cestami. Od 1. novembra sa totiž začína zimná údržba. Znamená to, že prioritou Správy ciest Košického samosprávneho kraja (KSK) budú činnosti zamerané na údržbu vozoviek vplyvom snehu, ľadu či vetra.
V detskom outdoorovom centre Anička v Košiciach sa prvýkrát rozžiaril nový svetelný park Story of lights, ktorý premenil známe prostredie na magickú ríšu státisícov svetiel. Rodiny s deťmi sa môžu tešiť na výnimočný zážitok plný svetelných atrakcií, rozprávkových bytostí, žiariacich labyrintov a veží.
Od 1. januára 2025 vstupuje do platnosti novela školského zákona, ktorá zamedzí používanie mobilných telefónov na školách. Ministerstvo školstva SR prichádza s balíkom podporných opatrení, ktoré majú školám a rodičom pomôcť zvládnuť túto zmenu. Súčasťou opatrení sú usmernenia, informačné materiály aj špeciálne školenia pre pedagógov.