Spláchlo mesto eurofondy do kanála?
Fiasko pri verejnom obstarávaní nových električiek, kedy ho Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), ani jeho stopercentný akcionár Mesto Košice, neboli ani po roku schopní ukončiť, a tým nenávratne prišli o 25 miliónov eur, je v histórii Košíc mimoriadne nepríjemnou raritou.
Primátor mesta ani riaditeľ DPMK sa verejne k tejto hanbe vyjadrovať nechcú, s odôvodnením, že súťaž ešte nebola ukončená a nie sú preto zverejnené všetky relevantné dokumenty. To je síce pravda, ale obaja situáciu poznajú veľmi dobre a je pochopiteľné, že im nie je do reči. Koniec-koncov, do reči, podľa medializovaných informácií, nie je ani niektorým poslancom.
Výberová komisia trikrát, napriek pripomienkam Úradu pre verejné obstarávanie, vyhlásila za víťaza súťaže poľského uchádzača, ktorý podľa všetkého nespĺňal podmienky tendra. Tento výber vždy napadla česká spoločnosť Škoda. Až na štvrtý pokus výberová komisia dostala rozum, alebo niečo iné, a zmenila víťaza súťaže. Bohužiaľ už tak neskoro, že termín dodávky sa nedá stihnúť tak, aby mohli byť čerpané eurofondy.
„Keď dokáže mesto Košice prezentovať vysúťaženie nižšej ceny v hocijakej súťaži ako úsporu peňazí z mestskej kasy, tak tento chybný krok bude musieť odprezentovať a priznať ako spláchnutie miliónov patriacich Košičanom priamo do kanála,“ povedal pre regionálny denník nezávislý poslanec Mestského zastupiteľstva, Miroslav Špak.
Starosta Sídliska KVP Ladislav Lörinc bude trvať na identifikácii toho, kto je za tento biznis zodpovedný. Podľa neho sa tu stala chyba, a to buď úmyselná, alebo neúmyselná, v každom prípade by mala byť vyvodená zodpovednosť.
Primátor Jaroslav Polaček podľa všetkého chybu priznať nechce. „Zodpovedným za tento stav je osobne primátor Košíc a celé vedenie mesta. Bez ohľadu na to, že dávajú od tohto zlyhania ruky preč a zbabelo chcú hodiť vinu na niekoho iného. Musím o tomto takto nahlas hovoriť, aby sa nestalo, že „náhodou“ sa táto informácia stratí a rozptýli. Košičania by mali za toto od primátora žiadať vysvetlenie,“ uviedol zatiaľ jediný známy kandidát na primátora pre jesenné voľby, Miloslav Klíma.
Ako dodal, vedenie Košíc, snažiac vyviniť sa, začalo dávať od tohto škandalózneho zlyhania ruky preč. Prstom detinsky ukazuje na „nejakú“ komisiu na úrovni DPMK, a.s., ktorá mala odbornosť výberu na starosti.
„Predsedom predstavenstva DPMK, a.s. je práve Polačekov najbližší človek, Mgr. Marcel Čop – riaditeľ Magistrátu mesta Košice. Priamej zodpovednosti sa teda vedenie Košíc nemôže vzdať a je absolútne scestné viniť za neúspech čerpania eurofondov komisiu, za ktorej zloženie tak či tak zodpovedá vedenie DPMK, a.s. a tiež vedenie mesta,“ dodal Klíma.
Primátor na vyjadrenia protikandidáta nereaguje.
Téme sa budeme naďalej venovať.
(RCh)
Odporúčané články
Vláda v stredu schválila návrh zákona, ktorého hlavným cieľom je zosúladiť slovenskú legislatívu s európskou smernicou o transparentnosti odmeňovania a posilniť tak zásadu rovnakého odmeňovania žien a mužov za rovnakú prácu alebo prácu rovnakej hodnoty. Nový zákon má transponovať do právneho poriadku Európsku smernicu (EÚ) 2023/970 z 10. mája 2023, ktorej transpozičná lehota uplynie do 7. júna 2026.
Na jeho vznik upozornila mestská časť (MČ) na sociálnej sieti s tým, že združenie má aj podporu vedenia MČ. „Cieľom bude budovať bezpečnejšie sídlisko a byť očami a ušami pre obe policajné zložky. Aby sa naše deti, naši seniori, ale aj všetci obyvatelia cítili bezpečnejšie a budovali si všetci väčšiu úctu k našej MČ a k sebe navzájom,“ uviedla mestská časť.
Toto sú najdôležitejšie informácie, ktoré vám prinášame za uplynulý týždeň v Košiciach. Od spustenia leteckej linky medzi Košicami a Bratislavou po ohlásenie kandidatúry Ladislava Lörinca na prímátora. Náš súhrn vám ponúka prehľad kľúčových momentov, ktoré sa udiali za uplynulých sedem dní v metropole východu.