V centre Košíc sa bude jazdiť TRIDSIATKOU
Do konca tohto týždňa bude v Starom Meste vytvorená zóna, kde bude najvyššou povolenou rýchlosťou 30 km/h. Dnešným dňom (18. 9.) sa začalo s osádzaním dopravných značiek a doplnením značiek pre pešiu zónu.
Obmedzenie rýchlosti v Centrálnej mestskej zóne patrí k aktivitám Mesta Košice v rámci Európskeho týždňa mobility 2023. V roku 2023 sa kampaň zameriava na zníženie energetických nákladov a spotreby v oblasti dopravy, aby sa zabezpečila udržateľná a efektívna mobilita.
Stratégia rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta Košice (SRD) spolu s Plánom udržateľnej mobility mesta Košice (PUM) vymedzujú potreby mesta v rámci dopravnej infraštruktúry.
„V rámci SDR, ktorá bola jednomyseľne schválená Mestským zastupiteľstvom minulý rok, sme navrhli pravidlá a lokality pre zavádzanie opatrení ako tzv. zón 30, obytných, resp. peších zón, formou zdieľaného priestoru alebo zjednosmernenia ulíc. Stratégia počíta aj s tzv. oblasťami s upokojenými komunikáciami nachádzajúcimi sa v obytných zónach, kde sa takisto plánuje zníženie maximálnej povolenej rýchlosti na 30 km/hod. Na tento účel boli vytipované obslužné cesty najmä vo vnútri sídlisk. Konkrétny plán zavádzania do praxe bude závisieť od podnetov obyvateľov alebo starostov mestských častí,“ informoval riaditeľ magistrátu mesta Košice, Marcel Čop.
V ktorých lokalitách sa znižuje rýchlosť?
Cieľom je zvýšenie bezpečnosti účastníkov cestnej premávky, zlepšenie podmienok pre cyklistov a redukcia tranzitnej dopravy. Zóny, v ktorých bude maximálnou povolenou rýchlosťou 30 km/h v sebe zahŕňajú nasledovné ulice v cente:
- Kováčska,
- Mäsiarska,
- Vodná,
- Orlia,
- Štefánikova (horná časť nad korytom bývalého Mlynského náhonu),
- Zbrojničná,
- Baštová,
- Alžbetina,
- Poštová,
- Vrátna,
- Tajovského,
- Timonova,
- Grešákova,
- Murgašova,
- Bočná,
- Pribinova,
- Rooseveltova,
- Čajkovského,
- Drevený trh,
- Krmanova,
- Puškinova,
- Stará Baštová,
- Podtatranského,
- Kasárenské námestie,
- Hradbová,
- Dominikánske námestie,
- Mojmírova.
Galéria
Zóna pre peších aj v iných lokalitách
Aby sa zabezpečilo upokojenie dopravy v Centrálnej mestskej zóne, budú sa doplňovať značenia pešej zóny v jej terajšej podobe. Na základe toho bude povolený vjazd len zásobovacím vozidlám, výlučne v noci a ráno medzi 22.00 – 9.00 hod.
Pešia zóna bude vyznačená aj v lokalitách ako:
- Františkánska,
- Poštová,
- Biela,
- Uršulínska,
- Univerzitná,
- Alžbetina,
- Hrnčiarska,
- Zvonárska,
- Vrátna,
- Štúrova,
- na Námestí Osloboditeľov.
Ako to bude s cyklistami?
Jazda v pešej zóne bude cyklistom umožnená len maximálnou rýchlosťou 10 km/hodinu a ich povinnosťou bude ohľaduplnosť voči chodcom. Ak to bude potrebné, musia zosadnúť z bicykla a umožniť tak chodcom voľnosť v pohybe. Chodci môžu v peších zónach využívať cesty v celej šírke.
Zdroj: Kosice.sk
Odporúčané články
Veľká noc je pre kresťanov mimoriadne významným obdobím. Pozrite si prehľad slávenia Veľkonočného trojdnia v troch košických farnostiach, vo Farnosti sv. Alžbety, vo Farnosti Božieho milosrdenstva na Sídlisku KVP a vo Farnosti Kráľovnej Pokoja v mestskej časti Košice – Juh.
Mestskí poslanci v Košiciach nevyhoveli primátorovi Jaroslavovi Polačekovi a uznesenia o doplatení podielových daní mestským častiam nestiahli. Krajská prokuratúra v Košiciach pred niekoľkými dňami skonštatovala, že primátor Polaček neporušil zákon, keď mestským častiam nedoplatil časť podielových daní za rok 2023 vo výške približne 1,4 milióna eur. Polaček v reakcii na toto rozhodnutie avizoval zvolanie mimoriadneho zastupiteľstva, v rámci ktorého chcel poslancov požiadať o stiahnutie uznesenia, ktorým ho k doplateniu zvyšných prostriedkov zaviazali.
Finančné prostriedky, ktoré sľúbil podpredseda vlády a minister životného prostredia SR Tomáš Taraba v objeme 600 miliónov eur na dekarbonizáciu U. S. Steel Košice, sa nepodarí z objektívnych dôvodov vyčerpať. Informoval o tom Taraba a dodal, že na prostriedky z prvej tranže v objeme vyše 300 miliónov eur, ktoré boli určené pre železiarne, vyhlásia novú dekarbonizačnú schému pre slovenské podniky.