V centre Košíc sa bude jazdiť TRIDSIATKOU
Do konca tohto týždňa bude v Starom Meste vytvorená zóna, kde bude najvyššou povolenou rýchlosťou 30 km/h. Dnešným dňom (18. 9.) sa začalo s osádzaním dopravných značiek a doplnením značiek pre pešiu zónu.
Obmedzenie rýchlosti v Centrálnej mestskej zóne patrí k aktivitám Mesta Košice v rámci Európskeho týždňa mobility 2023. V roku 2023 sa kampaň zameriava na zníženie energetických nákladov a spotreby v oblasti dopravy, aby sa zabezpečila udržateľná a efektívna mobilita.
Stratégia rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta Košice (SRD) spolu s Plánom udržateľnej mobility mesta Košice (PUM) vymedzujú potreby mesta v rámci dopravnej infraštruktúry.
„V rámci SDR, ktorá bola jednomyseľne schválená Mestským zastupiteľstvom minulý rok, sme navrhli pravidlá a lokality pre zavádzanie opatrení ako tzv. zón 30, obytných, resp. peších zón, formou zdieľaného priestoru alebo zjednosmernenia ulíc. Stratégia počíta aj s tzv. oblasťami s upokojenými komunikáciami nachádzajúcimi sa v obytných zónach, kde sa takisto plánuje zníženie maximálnej povolenej rýchlosti na 30 km/hod. Na tento účel boli vytipované obslužné cesty najmä vo vnútri sídlisk. Konkrétny plán zavádzania do praxe bude závisieť od podnetov obyvateľov alebo starostov mestských častí,“ informoval riaditeľ magistrátu mesta Košice, Marcel Čop.
V ktorých lokalitách sa znižuje rýchlosť?
Cieľom je zvýšenie bezpečnosti účastníkov cestnej premávky, zlepšenie podmienok pre cyklistov a redukcia tranzitnej dopravy. Zóny, v ktorých bude maximálnou povolenou rýchlosťou 30 km/h v sebe zahŕňajú nasledovné ulice v cente:
- Kováčska,
- Mäsiarska,
- Vodná,
- Orlia,
- Štefánikova (horná časť nad korytom bývalého Mlynského náhonu),
- Zbrojničná,
- Baštová,
- Alžbetina,
- Poštová,
- Vrátna,
- Tajovského,
- Timonova,
- Grešákova,
- Murgašova,
- Bočná,
- Pribinova,
- Rooseveltova,
- Čajkovského,
- Drevený trh,
- Krmanova,
- Puškinova,
- Stará Baštová,
- Podtatranského,
- Kasárenské námestie,
- Hradbová,
- Dominikánske námestie,
- Mojmírova.
Galéria


Zóna pre peších aj v iných lokalitách
Aby sa zabezpečilo upokojenie dopravy v Centrálnej mestskej zóne, budú sa doplňovať značenia pešej zóny v jej terajšej podobe. Na základe toho bude povolený vjazd len zásobovacím vozidlám, výlučne v noci a ráno medzi 22.00 – 9.00 hod.
Pešia zóna bude vyznačená aj v lokalitách ako:
- Františkánska,
- Poštová,
- Biela,
- Uršulínska,
- Univerzitná,
- Alžbetina,
- Hrnčiarska,
- Zvonárska,
- Vrátna,
- Štúrova,
- na Námestí Osloboditeľov.
Ako to bude s cyklistami?
Jazda v pešej zóne bude cyklistom umožnená len maximálnou rýchlosťou 10 km/hodinu a ich povinnosťou bude ohľaduplnosť voči chodcom. Ak to bude potrebné, musia zosadnúť z bicykla a umožniť tak chodcom voľnosť v pohybe. Chodci môžu v peších zónach využívať cesty v celej šírke.
Zdroj: Kosice.sk
Odporúčané články
Už aj metropola východu má schválený rozpočet na budúci rok. Mestské zastupiteľstvo ho na svojom dnešnom rokovaní schválilo jednomyseľne hlasmi všetkých 36 prítomných poslancov. Košice budú hospodáriť s celkovými príjmami vo výške 437,5 milióna eur, celkové výdavky by mali byť vo výške 435,5 milióna eur.
Metropola východu od stredy premiérovo hostí účastníkov konferencie Šport a spoločnosť. Zástupcovia športovej sféry, štátnej správy, samospráv a ďalší hostia na nej diskutujú o víziách, podnetoch a budúcom smerovaní športu na Slovensku.
Prenájom priestorov wellness v košickom Národnom olympijskom centre plaveckých športov (NOCKE), ktorý už nejaký čas vzbudzuje otázky o férovosti a transparentnosti v Košiciach, si všimla aj bratislavská redakcia jedného z popredných slovenských denníkov. Nielenže išlo o investíciu vo výške 20 miliónov eur, ale pozoruhodné je aj to, že prevádzku rozsiahleho wellness centra, ktoré súťažila mestská firma, vyhral mestský poslanec Miroslav Špak. Hoci mesto a jeho správcovská firma Tepelné hospodárstvo (TEHO) tvrdia, že súťaž bola transparentná, Transparency international upozornila na možné etické výhrady spojené s podnikaním voleného zástupcu mesta v mestskom projekte.

