Starosta Ťahanoviec o novom parkovaní s EEI: Všetko je na začiatku
Scenár z bratislavskej Petržalky sa v mestskej časti Ťahanovce nebude opakovať, tvrdí starosta košického sídliska Cyril Betuš (nezávislý) k plánovaným rokovaniam s parkovacou firmou EEI.

Starosta v pondelok dohodol s výkonným riaditeľom bratislavskej eseročky Jánom Tomanovičom, že o týždeň v stredu na stretnutí s miestnymi poslancami predstaví EEI návrhy možného modelu parkovania na sídlisku.
Podľa Betuša sídlisko musí riešiť, že cez preplnené parkoviská sa k panelákom nevedia dostať vozidlá zdravotníckych záchranárov, hasičov ani policajtov. “Ochrana života, zdravia a majetku občanov je prvoradá,” povedal.
V Petržalke si to rozmysleli
EEI sa stretla s Betušom, jeho zástupcom Emilom Petrvalským (Šanca) a predsedom komisie výstavby Ladislavom Olexom pár dní po tom, ako odstúpila od zmluvy na nový platený parkovací systém v Petržalke. Ešte v júni ju podpísal starosta Vladimír Bajan, ktorý potom čelil kritike poslancov, že tak urobil poza ich chrbát aj bez vedomia verejnosti a zákazku za päť miliónov eur ušil na mieru konkrétnemu uchádzačovi.
Betuš hovorí, že oni s EEI len začínajú rokovať. Firmu oslovil, lebo má nájomnú zmluvu na platené parkoviská s Mestom Košice a súčasťou jej koncepcie parkovania v meste Košice, ktorú schválili mestská poslanci, je aj mestská časť Ťahanovce.
Vyjadriť sa majú poslanci a verejnosť
“Taký prúser ako sa stal v Petržalke nám určite nehrozí. Zatiaľ sme dohodli len prvé kontaktné stretnutie. Všetko bude mať svoju postupnosť. Návrhy budú pripomienkovať poslanci, prizveme odborníkov a v záverečnom štádiu to musí byť odkonzultované s verejnosťou a Mestom Košice,” povedal.
“Rokovania budú prebiehať vo forme verejnej poslaneckej diskusie,” tvrdí aj Olexa. Aj on hovorí o tom, že samospráva nemôže podceňovať problém prístupu záchranných zložiek k bytovým domom.
Betuš a Olexa sa zhodujú, že nová parkovacia politika na Ťahanovciach nemusí nevyhnutne stáť len na zavedení poplatkov. V Petržalke EEI navrhla, aby rezidenti, teda obyvatelia s trvalým pobytom, platili ročne 60 eur, cezpoľní až 800 eur.
“Poslanci sa slobodne rozhodnú, ktorá alternatíva sa zavedie do praxe, aj to, či parkovanie bude mať na starosti EEI alebo niekto iný,” vraví Olexa.
Spočítajú autá
Do stretnutia s poslancami mestská časť poskytne parkovacej firme podklady k spracovaniu modelu parkovania. V najbližších dňoch preto budú úradníci a mestskí policajti v noci počítať osobné, dodávkové aj nákladné vozidlá stojace na sídlisku.
Na KVP neuspeli
EEI má s Mestom Košice uzatvorenú nájomnú zmluvu do roku 2022 na platené parkoviská v centre. Firma ročne platí samospráve 516-tisíc eur.
Platené parkovanie prevádzkuje aj v Banskej Bystrici a Zvolene. Pred mesiacom jej varianty odmietli na verejnom zhromaždení obyvatelia košického Sídliska KVP. Jeden z návrhov spočíval v spoplatnení všetkých miest cez rezidentské karty.
Na sídlisku chýba najmenej 1500 miest
Tento rok vo februári schválili mestskí poslanci celomestskú koncepciu EEI, ktorá počíta so zavedením plateného parkovania aj do širšieho centra a investíciami firmy vo výške dva milióny eur do nových parkovacích miest. Spoločnosť materiál spracovala ešte v roku 2013.
Predtým v Košiciach uskutočnila celoplošné meranie obsadenosti kapacít na státie áut. Podľa jej sčítania je na Sídlisku Ťahanovce, kde má trvalý pobyt vyše 23-tisíc Košičanov, 4355 parkovacích miest. Počas dňa je obsadených 3193. Po desiatej hodine večer bolo na parkoviskách až 5813 áut.
V harmonograme riešenia statickej dopravy, ktorý firma predložila poslancom na júnové rokovanie, navrhuje na sídliskách zmeniť dopravné značenie a zakotviť vo všeobecne záväznom nariadení spoplatnenie všetkých parkovísk. Platiť by mali podľa toho rezidenti aj návštevníci s obmedzeným časom parkovania.
(HUN) Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Už od pondelka 24. novembra prebiehajú v Abú Zabí majstrovstvá sveta v kickboxe dospelých pod hlavičkou známej organizácie WAKO. Za Slovensko bojovali aj dve ženy, jedna z nich je členkou našej redakcie.
Počet pacientov vyžadujúcich dialýzu na Slovensku opäť stúpol. Najnovšie údaje Národného centra zdravotníckych informácií (NCZI) ukazujú, že v roku 2024 bolo na pravidelnej dialyzačnej liečbe 4 445 ľudí, čo predstavuje nárast o 2,7 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom.