Štát má poskytnúť Železniciam SR v roku 2022 na prevádzku infraštruktúry 239 miliónov eur, podniku to nestačí
Štát sa zaviazal poskytnúť Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) v roku 2022 na prevádzku infraštruktúry zatiaľ 239,1 mil. eur. Okrem toho na kompenzáciu finančných vplyvov zo zníženia úhrad za prístup k infraštruktúre pre nákladných dopravcov má zaplatiť tradične 22,5 mil. eur. Vyplýva to z nového dodatku k Zmluve o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry na roky 2017 – 2021 medzi Ministerstvom dopravy a výstavby SR a ŽSR. Platnosť zmluvy predĺžili na tento rok z dôvodov pokračujúcich rokovaní o novej zmluve a potreby zabezpečiť kontinuálne prevádzkovanie železničnej infraštruktúry v tomto roku. Podnik môže požiadať o zmenu výšky pridelených finančných prostriedkov.
Železnice upozorňujú, že pridelená suma na infraštruktúru nepostačí na pokrytie najnevyhnutnejších opráv a údržby počas roka 2022. „Rozpočet verejnej správy na roky 2022 – 2024 prideľuje ŽSR dotáciu na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry na rok 2022 vo výške 241,5 mil. eur, čo je o 57,1 mil. eur menej ako v roku 2021,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová. „Okrem štátnej dotácie ŽSR počítajú aj s príjmami od dopravcov vo výške 98,3 mil. eur, vrátane kompenzácie finančných dopadov v nákladnej doprave,“ dodala.
Vlani podniku pridelili dotáciu na prevádzkovanie infraštruktúry pôvodne vo výške 241,6 mil. eur, čo bolo medziročne menej o 61 mil. eur. Táto suma podľa železníc neumožňovala zabezpečiť v plnom rozsahu všetky činnosti vyplývajúce zo zmluvy, a štát po rokovaniach dotáciu v októbri zvýšil o 57 mil. eur takmer na 300 mil. eur.
Rezort dopravy má na základe zmluvy v tomto roku uhrádzať ŽSR na železničnú infraštruktúru mesačne po 23 mil. eur od januára do augusta a zhruba po 13,8 mil. eur v septembri až decembri. Z celkovej sumy skoro 240 mil. eur na ekonomicky oprávnené náklady má ísť najviac na zabezpečenie riadenia dopravy, a to 115 mil. eur. Na prevádzku a správu infraštruktúry je určených 45 mil. eur, na jej údržbu a opravy 67,6 mil. eur a na jej základnú reprodukciu 11,5 mil. eur. Na zabezpečenie odloženej údržby a opráv infraštruktúry z minulosti nie sú nateraz vyčlenené žiadne peniaze.
Pre dlhodobo zanedbávanú železničnú infraštruktúru štátom je napríklad tretina koľají v nevyhovujúcom stave, ako ukázalo vyhodnotenie meracieho vlaku. Prechodné obmedzenia traťových rýchlostí pre zlý stav infraštruktúry sú na viac ako sto pomalých železničných úsekoch, čo má tiež nepriaznivý vplyv na plynulosť vlakovej dopravy.
Zdroj: (SITA, be;qq)
Odporúčané články
Do redakcie sme dostali anonymý tip od našej čitateľky, ktorá nás upozornila na znepokojujúcu situáciu v jednom z košických hotelov.
Štát má v príprave nového industriálneho parku pre automobilku Volvo sklz. Potvrdila to správa o pokroku v budovaní strategického parku Valaliky, ktorú na stredajšie rokovanie vlády predložila ministerka hospodárstva SR Denisa Saková. Budovanie industriálneho parku Valaliky pri Košiciach mešká najmä pre nedôsledný inžiniersko-geologický prieskum a podcenenie problému s vysokou hladinou podzemnej vody. Časový sklz spôsobilo aj nereálne stanovenie míľnikov hneď na začiatku.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pokračujú v modernizácii železničnej infraštruktúry na Východnom Slovensku, pričom čerpajú finančné prostriedky z viacerých zdrojov, vrátane Programu Slovensko, Nástroja na prepájanie Európy (CEF), Plánu obnovy a odolnosti a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Tieto investície sa zameriavajú na modernizáciu tratí, železničných uzlov, elektrifikáciu a výstavbu prestupných terminálov.