Štát má poskytnúť Železniciam SR v roku 2022 na prevádzku infraštruktúry 239 miliónov eur, podniku to nestačí

Štát sa zaviazal poskytnúť Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) v roku 2022 na prevádzku infraštruktúry zatiaľ 239,1 mil. eur. Okrem toho na kompenzáciu finančných vplyvov zo zníženia úhrad za prístup k infraštruktúre pre nákladných dopravcov má zaplatiť tradične 22,5 mil. eur. Vyplýva to z nového dodatku k Zmluve o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry na roky 2017 – 2021 medzi Ministerstvom dopravy a výstavby SR a ŽSR. Platnosť zmluvy predĺžili na tento rok z dôvodov pokračujúcich rokovaní o novej zmluve a potreby zabezpečiť kontinuálne prevádzkovanie železničnej infraštruktúry v tomto roku. Podnik môže požiadať o zmenu výšky pridelených finančných prostriedkov.
Železnice upozorňujú, že pridelená suma na infraštruktúru nepostačí na pokrytie najnevyhnutnejších opráv a údržby počas roka 2022. „Rozpočet verejnej správy na roky 2022 – 2024 prideľuje ŽSR dotáciu na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry na rok 2022 vo výške 241,5 mil. eur, čo je o 57,1 mil. eur menej ako v roku 2021,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová. „Okrem štátnej dotácie ŽSR počítajú aj s príjmami od dopravcov vo výške 98,3 mil. eur, vrátane kompenzácie finančných dopadov v nákladnej doprave,“ dodala.
Vlani podniku pridelili dotáciu na prevádzkovanie infraštruktúry pôvodne vo výške 241,6 mil. eur, čo bolo medziročne menej o 61 mil. eur. Táto suma podľa železníc neumožňovala zabezpečiť v plnom rozsahu všetky činnosti vyplývajúce zo zmluvy, a štát po rokovaniach dotáciu v októbri zvýšil o 57 mil. eur takmer na 300 mil. eur.
Rezort dopravy má na základe zmluvy v tomto roku uhrádzať ŽSR na železničnú infraštruktúru mesačne po 23 mil. eur od januára do augusta a zhruba po 13,8 mil. eur v septembri až decembri. Z celkovej sumy skoro 240 mil. eur na ekonomicky oprávnené náklady má ísť najviac na zabezpečenie riadenia dopravy, a to 115 mil. eur. Na prevádzku a správu infraštruktúry je určených 45 mil. eur, na jej údržbu a opravy 67,6 mil. eur a na jej základnú reprodukciu 11,5 mil. eur. Na zabezpečenie odloženej údržby a opráv infraštruktúry z minulosti nie sú nateraz vyčlenené žiadne peniaze.
Pre dlhodobo zanedbávanú železničnú infraštruktúru štátom je napríklad tretina koľají v nevyhovujúcom stave, ako ukázalo vyhodnotenie meracieho vlaku. Prechodné obmedzenia traťových rýchlostí pre zlý stav infraštruktúry sú na viac ako sto pomalých železničných úsekoch, čo má tiež nepriaznivý vplyv na plynulosť vlakovej dopravy.
Zdroj: (SITA, be;qq)
Odporúčané články

Mikuláš Bačovčin pracuje ako cukrár v jednom košickom gastrozariadení a stará sa o svojho trojročného syna Nataniela. Vďaka mestu Košice, Spoločnosti priateľov detí z detských domovov Úsmev ako dar a viacerým sponzorom sa im splnil sen o vlastnom bývaní. Oddnes môžu využívať čerstvo zrekonštruovaný byt patriaci mestu Košice na Strakovej ulici v mestskej časti Sever.

Divácka kapacita košickej Steel arény sa môže v súvislosti s možnosťou usporiadania Majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji (MS) v roku 2029 zvýšiť na viac ako 10-tisíc miest. Potvrdzuje to štúdia uskutočniteľnosti, ktorú si nechalo vypracovať občianske združenie Košická aréna. Navýšenie diváckej kapacity priamo nadväzuje na plánovanú druhú etapu rekonštrukcie haly, ktorá počíta s ďalším znížením jej energetickej náročnosti, opravou strechy, výmenou zastaralej technológie vetrania a mnohými ďalším modernizačnými prvkami.

Predseda vlády Robert Fico (Smer-SD) prišiel do Košíc, s primátorom mesta Jaroslavom Polačekom (nezávislý) rokovali na tému štátom podporovaného bývania. Premiér bol informovaný o realizácii projektu výstavby nájomných bytov v Košiciach. Na tlačovej besede po rokovaní mesto aj investora ubezpečil, že vláda za výstavbou nájomných bytov stojí. Prízvukoval tiež, že takýto projekt sa nedá realizovať samostatne a je naň potrebná spolupráca vlády, mesta aj investora.