Štát uvoľní pre ZSSK ďalšie desiatky miliónov eur, podmienkou je zefektívnenie prevádzky
Štát poskytne pre Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) ďalšie desiatky miliónov eur, podmienkou je splniť ešte v tomto roku viaceré opatrenia na zefektívnenie železničnej osobnej dopravy.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR a Ministerstvo financií SR sa na tom dohodli v spoločnom memorande o spolupráci, ktoré je zároveň naplnením vzájomnej dohody o dofinancovaní národného osobného vlakového dopravcu. Ako rezort financií vo štvrtok informoval, s Ministerstvom dopravy sa zaviazali, že dodatočné peniaze vyčlenené v roku 2021 na železničnú dopravu vo výške najviac 262,9 mil. eur, budú čerpané efektívne s ohľadom na princíp hodnoty za peniaze.
Z uvedenej sumy má ísť pre ZSSK 80 mil. eur na prevádzku a 130 mil. eur na doplatky za roky 2019 a 2020. Nad rámec schváleného štátneho rozpočtu na rok 2021 rezort financií už skôr poskytol 52,9 mil. eur. Dokument zahŕňa predbežné odhady výdavkových limitov na roky 2022 až 2024. „Cieľom memoranda je zabezpečiť stabilitu a predvídateľnosť ďalšieho fungovania a financovania ZSSK. Kľúčovým medzníkom, ku ktorému memorandum smeruje, je zmena konceptu objednávania železničnej dopravy,” uviedlo Ministerstvo financií. Výkony vo verejnom záujme bude štát objednávať na základe plánu dopravnej obslužnosti, ktorý bude vychádzať z analytických dát a regionálnych potrieb. „Plán dopravnej obslužnosti stanoví interval, kapacitu a kvalitu jednotlivých vlakových liniek a bude podkladom pre tvorbu grafikonu vlakovej dopravy,” priblížil rezort financií.
ZSSK musí pri nákupoch zohľadňovať skutočné priority, dostupné zdroje a blížiacu sa liberalizáciu železničnej dopravy. Spoločnosť by sa mala sústrediť na náhradu zastaraných elektrických rušňov a pri investovaní hľadať riešenia, ktoré zvýšia využitie vozidiel. Memorandum má zároveň viesť k navrhovaniu opatrení z hľadiska ich dlhodobej udržateľnosti aj po ukončení poskytovania dodatočného financovania.
Z dodatočného financovania ZSSK v tomto roku vo zvyšnom objeme 210 mil. eur už rezort financií uvoľnil 90 mil. eur, z toho 26 mil. eur na prevádzku a 64 mil. eur ako doplatky za roky 2019 a 2020. Podmienkou uvoľnenia ďalších 27 mil. eur na prevádzku je do 30. septembra upraviť rámcovú zmluvu o dopravných službách na roky 2021 až 2030 a čiastkovú zmluvu na rok 2021 dodatkom s limitom a prizvaním ministerstva financií ako tretej zmluvnej strany. Potrebná je aj objednávka optimalizovaného grafikonu vlakovej dopravy 2021/2022. Ďalších 93 mil. eur (na prevádzku 27 mil. eur, na doplatky 66 mil. eur) je podmienené opatreniami do 31. októbra. Ide napríklad o prípravu plánu dopravnej obslužnosti, objednávku optimalizovaného grafikonu vlakovej dopravy 2022/2023 podľa postupného zavádzania plánu a tiež o uzavretie čiastkovej zmluvy pre rok 2022 s limitom a účasťou rezortu financií ako zmluvnej strany. Zabezpečiť treba aj efektívne uzatváranie nových zmlúv o dopravných službách vo verejnom záujme.
Zdroj: (SITA, be;qq)
Odporúčané články
Mestské zastupiteľstvo v Košiciach schválilo budúcoročný rozpočet. Zahlasovalo zaň 31 poslancov, z 37 prítomných. Metropola východu bude hospodáriť s viac ako 324 miliónmi eur. Z podielových daní pochádza 107,5 milióna eur, z nich si 15,6 milióna prerozdelia mestské časti Košíc.
Hlavné kroky nutné pre rozvoj vodárenstva sú v rukách štátu – musí si začať plniť svoje záväzky, nastaviť zmysluplnú reguláciu, zamedziť politikárčeniu a vnášaniu chaosu do odborných tém. Akokoľvek sú tieto kroky potrebné, vodárenské spoločnosti ich namiesto štátu urobiť nemôžu a kým ich neurobí štát, vodárenské spoločnosti budú problémy ďalej tlačiť pred sebou a kríza vodárenstva sa bude ďalej prehlbovať. Zhodli sa na tom spíkri na medzinárodnej odbornej konferencii televízie TA3 o vodárenstve.
Pre všetkých, ktorí cestujú vlakom po Slovensku, prichádza Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) s prelomovým pilotným projektom. Odteraz budú vnútroštátne cestovné lístky dostupné aj na vybraných pobočkách Slovenskej pošty.