Štát zvýšil dotácie pre Železnice SR, na prevádzku infraštruktúry im to stále nestačí
Dotácie zo štátneho rozpočtu pre Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) na prevádzku infraštruktúry v tomto roku sa zvýšili z pôvodných 241,6 mil. eur aktuálne na 298,6 mil. eur. Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) najnovšie zvýšilo prostriedky pre štátneho manažéra železničnej infraštruktúry o 57 mil. eur na základe rozpočtového opatrenia Ministerstva financií SR. Vyplýva to z dodatku k Zmluve o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry na roky 2017 – 2021 medzi rezortom dopravy a železnicami, zverejnenom v Centrálnom registri zmlúv.
Ani zvýšený objem dotácií podľa ŽSR nerieši problém ich podfinancovania v aktuálnom roku, naďalej nezohľadňuje potrebné finančné zdroje na realizáciu zmluvy v plnom rozsahu a na infraštruktúru na zabezpečenie plnohodnotného prevádzkovania súčasných aktívnych železničných tratí. Ministerstvo dopravy a železničiari sa preto dohodli, že budú pokračovať v rokovaniach a vyvinú maximálne úsilie na zabezpečenie financovania, ktoré umožní plnenie požiadaviek rezortu na kvantitatívne a kvalitatívne parametre a rozsah prevádzkovania dráhy a jej súčastí v zmluvne dohodnutom rozsahu.
Štát okrem zdrojov na prevádzku infraštruktúry poskytoval ŽSR ročne 22,5 mil. eur na kompenzáciu finančných vplyvov zo zníženia úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre pre nákladných dopravcov. Táto suma v terajšom roku cez dodatok k zmluve v septembri vzrástla na 24,9 mil. eur. Ministerstvo dopravy a ŽSR uzavreli ešte v júli tohto roka zmluvu o poskytnutí vyše 26 mil. eur na investičné akcie v rámci modernizácie a rozvoja železničnej dopravnej cesty do konca roka 2021.
ŽSR podľa bilancie ekonomicky oprávnených nákladov a výnosov by na základe zmluvy o prevádzke železničnej infraštruktúry mali v tomto roku dosiahnuť vyrovnané hospodárenie. Celkové plánované náklady sú v objeme 433,8 mil. eur, z toho najviac na služby v minimálnom prístupovom balíku vyše 390 mil. eur a na služby v traťovom prístupe k servisným zariadeniam a ďalšie služby 42 mil. eur.
Celkové výnosy sú plánované vo výške 405,8 mil. eur, z toho najväčšiu časť tvoria úhrada od ministerstva dopravy na ekonomicky oprávnené náklady súvisiace so službami vo výške 298,6 mil. eur a úhrady od dopravcov za prístup k železničnej infraštruktúre za 78 mil. eur. Stratu z rozdielu medzi skutočnými nákladmi a výnosmi zo zmluvy o prevádzke železničnej infraštruktúry v objeme 28 mil. eur chcú železničiari vykryť nerozdeleným ziskom z minulých rokov. Celkový výsledok hospodárenia na základe zmluvy by tak mal byť vyrovnaný.
Zdroj: (SITA, be;it)
Odporúčané články
Farnosť sv. Alžbety už čoskoro predstaví v Dóme sv. Alžbety nový oltárny celok, Oltár Poslednej večere. Ide o rekonštrukčnú prezentáciu zaniknutého Oltára Poslednej večere. Ako farnosť objasnila, spraví tak pri príležitosti vrcholiaceho jubilejného roka, na sviatok patrónky mesta sv. Alžbety Uhorskej a pri príležitosti životného jubilea košického arcibiskupa Bernarda Bobera.
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.
Ako informovalo na sociálnej sieti Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Košiciach, nehoda sa stala v ranných hodinách, v smere na Furču. Vodič autobusu linky 55 dostal na namrznutej vozovke šmyk, následne prešiel do protismeru a napokon zišiel dole svahom.


