Stĺpy stavajú uprostred chodníka
Košičanom frustrovaným z neúmerného predlžovania obmedzujúcej rekonštrukcie električkovej trate neunikne žiadna nelogickosť toho, čo stavbári pred ich očami predvádzajú. Upozornili nás na čudné umiestnenie nových stĺpov verejného osvetlenia, ktoré budú slúžiť aj ako trakčné vedenie.
“Od krytej plavárne smerom k stanici osadzujú nové stĺpy v chodníku – presne v strede. Staré boli za chodníkom alebo 50 cm za obrubníkom podľa technickej normy. Bolo nové umiestnenie v projekte, alebo si to Dúha prispôsobila?” pýta sa všímavý čitateľ.
Na čudné umiestnenie stĺpov sme sa najprv opýtali na magistráte. Tam nás nasmerovali na zhotoviteľa. “Všetky náležitosti stavby sú realizované podľa projektu,” odpovedali nám z Dúhy, ktorá je lídrom zhotoviteľského konzorcia Dúha-ZUE.
Ako sme sa presvedčili, nové stĺpy sú naozaj naprojektované priamo doprostred chodníka smerujúceho po pravej strane cesty z Ulice protifašistických bojovníkov na Staničné námestie. Naprojektovali to tak v združení brnianskej firmy SUDOP a pražskej IKP Consulting Engineers pre Železnice Slovenskej republiky, ktoré mali byť investorom pôvodného projektu IKD ešte pred mestom Košice.
Čo zabránilo tomu, aby stĺpy mohli stáť na miestach, kde nebudú zavadzať, sme sa teda od zhotoviteľov stavby nedozvedeli.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Podľa zhotoviteľa pokračujú práce v zmysle harmonogramu. Naplno prebiehajú ochrany a preložky inžinierskych sietí (plynovody, vodovodné potrubia, horúcovody, káble vysokého, nízkeho napätia a oznamovacích vedení) a výstavba káblovodu.
Okrúhle číslo pol milióna vybavených cestujúcich sa na letisku Košice v roku 2023 podarilo dosiahnuť koncom septembra. Vlani to bolo 25. augusta a v tomto roku sa to podarilo ešte o niečo skôr, už 14. augusta. Košické letisko tak potvrdzuje kontinuálny trend výrazného nárastu dopytu po leteckej preprave. Za prvých sedem mesiacov roka vybavilo o 13 % cestujúcich viac ako za rovnaké obdobie minulého roka. Júl 2025 bol najsilnejším mesiacom v histórii letiska s vyše 132-tisíc vybavenými cestujúcimi.
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.

