Súd rozhodol. Zmluva medzi mestom Košice a EEI je neplatná
AKTUALIZOVANÉ
To, na čo už roky upozorňoval Najvyšší kontrolný úrad, právnici Univerzity P. J. Šafárika či košickí aktivisti, je oficiálne. Potvrdil to v stredu takzvaný medzitýmny rozsudok Okresného súdu Košice I, ktorý je základnou podmienkou ďalších krokov k definitívnemu rozchodu so súkromnou parkovacou firmou.
Košický súd rozhodoval o platnosti či neplatnosti nájomnej zmluvy medzi mestom Košice a firmou EEI z roku 2012 v rámci žaloby podanej mestom o vypratanie nehnuteľnosti a zaplatení finančnej náhrady.
Prvé rozhodnutie
„Nájomný vzťah, ktorý mal vzniknúť z nájomnej zmluvy uzatvorenej dňa 30. 7. 2012 medzi žalobcom (mestom Košice) a žalovaným (firmou EEI), nie je. Nájomný vzťah, ktorý mal vzniknúť z dodatku číslo 2 k nájomnej zmluve, ktorý bol uzatvorený dňa 24. 6. 2016, nie je,“ vyhlásil včera v medzitýmnom rozsudku sudca.
O tom, či je firma EEI povinná uvoľniť parkoviská a koľko za to bude musieť mesto zaplatiť, sa zatiaľ nerozhodovalo a ani medzitýmny rozsudok nie je právoplatný. „Či sa voči nemu odvoláme, to sa rozhodne po tom, čo nám bude rozsudok vrátane zdôvodnenia doručený,“ povedal nám po vyhlásení právny zástupca firmy EEI Andrej Leontiev.
Podľa slov právneho zástupcu mesta Košice Stanislava Takáča to bolo prvé rozhodnutie, ktorým kompetentný súd de facto vyslovil názor o neplatnosti nájomnej zmluvy.
Rozpor so zákonom
Názor, že nájomná zmluva z roku 2012 je neplatná, sa objavil už v protokole z kontroly Najvyššieho kontrolného úradu v Košiciach v roku 2017. „V čase, keď nadobudla zmluva medzi mestom a firmou EEI účinnosť, mesto Košice nebolo oprávnené ju uzatvoriť z dôvodu rozporu so zákonom o pozemných komunikáciách. Podľa neho obec nebola oprávnená poveriť prevádzkou parkovacích miest nachádzajúcich sa na miestnych komunikáciách mesta inú právnickú osobu,“ konštatuje sa v protokole.
V roku 2013 parlament zmenil cestný zákon tak, aby mohla platené parkovanie prevádzkovať aj súkromná spoločnosť a o rok neskôr prijalo mesto nové všeobecne záväzné nariadenie. Ako tvrdia pracovníci NKÚ, mesto však postupovalo stále podľa nájomnej zmluvy uzavretej v roku 2012 v rozpore so zákonom o pozemných komunikáciách. Podľa zákona sú však všetky následné právne kroky uzatvorené na základe neplatnej zmluvy tiež neplatné.
[ad][/ad]Potešený primátor
Rovnaký názor ako NKÚ konštatovali vo svojom stanovisku, ktorý nechal vypracovať magistrát, v júni minulého roka právnici Univerzity P. J. Šafárika v Košiciach. Vyše roka predtým na to upozorňoval aj terajší košický župan Rastislav Trnka, ktorý dokonca vyzýval neplatiť firme EEI parkovné.
Primátor Jaroslav Polaček (nezávislý) rozhodnutie súdu privítal. „Dokazuje to správnosť nášho rozhodnutia, keď sme začiatkom roka prebrali parkovací systém v meste a podnikli odvtedy aj viacero dôležitých krokov, aby mohol začať fungovať,“ uviedol včera. Dodal, že verí, že aj ďalšie súdne konania v tejto veci sa budú vyvíjať priaznivo pre mesto.
„Je to veľmi potešujúca správa pre mesto Košice i pre mňa osobne, pretože korešponduje s dávnejšími vyjadreniami našich právnikov. Upozorňovali sme na to bývalé vedenie mesta či už v čase, keď boli na čele pán Raši či pán Petruško (obaja SMER-SD – pozn. autora),“ reagoval na rozsudok poslanec, splnomocnenec mesta pre urovnanie vzťahov s EEI a niekdajší veľmi aktívny aktivista Henrich Burdiga.
„V konečnom dôsledku verím, že to napomôže k podpisu memoranda medzi mestom a firmou EEI. V očakávaní práve tohto rozsudku obidve strany s podpisom čakali. Určite to prispeje k čo najskoršiemu ukončeniu terajšieho duálneho parkovacieho systému, ktorý je nekomfortný pre každého,“ dodal. Podľa jeho slov môže toto rozhodnutie posilniť vyjednávaciu pozíciu mesta pri ďalších rokovaniach s EEI.
„Očakávam, že sa čoskoro spoločne s právnikmi Havel Partners vrátime k rokovaciemu stolu s firmou EEI. Samozrejme, ak ma medzičasom primátor neodvolá aj z funkcie splnomocnenca v tejto veci, keďže naše vzťahy sú hlboko po úrovňou budu mrazu.“
Parkoviská spravujú dvaja páni
Parkovanie patrí už roky k neuralgickým bodom života Košičanov. Stačí len spomenúť súčasný kuriózny stav, keď na tých istých platených parkoviskách ľudia platia dvom správcom.
Od začiatku tohto roka je podľa novely všeobecne záväzného nariadenia odsúhlasenej mestským parlamentom v septembri 2018 jediným prevádzkovateľom platených parkovísk na území Košíc mesto. Napriek tomu však na väčšine z nich stoja a sú v prevádzke nielen mestské parkomaty, ale aj zariadenia parkovacej spoločnosti EEI.
Kam prúdia peniaze
Príčinou tohto stavu je neodkladné opatrenie Okresného súdu Košice II, ktorým v máji tohto roka prikázal mestu zdržať sa akéhokoľvek obmedzovania výkonu nájomných práv žalobcu, teda parkovacej spoločnosti EEI, podľa nájomnej zmluvy, ktorej platnosť sa skončí až v roku 2022. Keďže od mája nechalo mesto nainštalovať na platené parkoviská svoje prístroje a EEI má svoje zariadenia naďalej v prevádzke, majú vodiči na výber, do ktorého vhodia peniaze za parkovné.
Na závorových parkoviskách, napríklad pred Jumbo centrom alebo na Strojárenskej, na výber nemajú – tam inkasuje len EEI.
Registrovaní vodiči pokuty nedostanú
Neistotu pociťujú aj Košičania využívajúci parkovacie miesta v rezidentských lokalitách. Od januára im vydalo rezidentské karty mesto, ale len v elektronickej podobe. Ak už predtým majitelia automobilov zaplatili za rezidentské karty firme EEI, mesto im predĺži platnosť novej mestskej karty o alikvótny čas.
Mesto malo poslať vodičom po kontrole pravdivosti uvedených údajov laminovanú kartičku, ktorú si mali položiť na viditeľné miesto v aute. Nedostal ju nikto. Podľa magistrátu sa však majitelia automobilov registrovaní v elektronickom systéme nemusia obávať, že by dostali pokutu. Mestskí policajti majú prístup do systému a vedia si kedykoľvek preveriť, či má držiteľ konkrétneho auta parkovné uhradené.
Rokovania zatiaľ bezvýsledné
Vedenie spoločnosti EEI i mesta stále tvrdia, že majú záujem na urovnaní vzťahov dohodou. Košická samospráva by však musela firme uhradiť doteraz preinvestované prostriedky i ušlý zisk. Boli už viaceré rokovania, na ktorých mesto zastupoval poslanec a splnomocnenec Henrich Burdiga a EEI jej konateľ Ján Fellegi. Je pripravené aj memorandum, zatiaľ však podpísané nebolo.
• v auguste 2012 začala EEI spravovať parkovanie v centrálnej mestskej zóne,
• v septembri 2013 podal prokurátor protest s konštatovaním, že vyberanie parkovného súkromnou firmou odporuje platnej legislatíve,
• v decembri 2013 začala platiť novela Cestného zákona a pôsobenie EEI sa formálne legalizovalo,
• v roku 2015 mestskí poslanci prijali VZN o parkovaní, podľa ktorého sa zóna plateného parkovania rozšírila o 10 rezidentských lokalít,
• v júli 2016 EEI spúšťa nový parkovací systém, dochádza k poškodzovaniu jej majetku,
• v novembri 2016 aktivisti odovzdávajú na radnici petíciu proti EEI, ktorú podpísalo vyše 17-tisíc ľudí,
• v lete 2017 aktivisti zverejnili výsledok kontroly NKÚ, tá hovorí aj o neplatnosti zmluvy medzi mestom a firmou EEI,
• v decembri 2017 po prehratých župných voľbách primátor Richard Raši (Smer-SD) na zastupiteľstve vyhlásil, že „z parkovania v Košiciach sa stala kauza, ktorá mesto traumatizuje, treba ju definitívne ukončiť akýmkoľvek spôsobom“. Pripustil aj vypovedanie zmluvy,
• v septembri 2018 prijalo mestské zastupiteľstvo VZN, podľa ktorého mesto preberá od začiatku roka 2019 správu parkovísk na území Košíc a je jediným prevádzkovateľom parkovacieho systému
• v októbri 2018 vydal bratislavský súd predbežné opatrenie prikazujúce mestu spolupracovať s EEI pri prevádzkovaní parkovacieho systému,
• v januári 2019 začalo spravovať parkovanie v Košiciach mesto prostredníctvom mestskej polície,
• v marci 2019 bratislavský krajský súd predbežné opatrenie okresného súdu zrušil,
• Okresný súd Košice II vydal podobné neodkladné opatrenie ako bratislavský súd,
• v júli 2019 bolo mestu doručené uznesenie o začatí exekúcie v súvislosti so sporom s EEI.
Foto: Veronika Janušková
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Slovenské pamiatky a ikonické budovy v stredu 20. novembra nasvietia namodro. Pripoja sa tak k iniciatíve UNICEF pri príležitosti osláv Svetového dňa detí. Ako informuje Michal Biznár z UNICEF, cieľom iniciatívy, ku ktorej sa slovenské pamiatky a budovy pripoja po druhýkrát, je pripomenúť záväzok chrániť práva každého dieťaťa.
Pre všetkých, ktorí cestujú vlakom po Slovensku, prichádza Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) s prelomovým pilotným projektom. Odteraz budú vnútroštátne cestovné lístky dostupné aj na vybraných pobočkách Slovenskej pošty.
Dobrá správa pre vodičov v Košiciach! Na Ceste na Bankov, ktorá bola v uplynulých mesiacoch čiastočne uzavretá kvôli stavebným prácam, sa včera popoludní obnovila obojsmerná premávka.