Trenažér pre rušňovodičov
Nefunkčná kabína rušňa na stanici Košickej detskej historickej železnice na Aplinke dostane novú funkciu. Práve z nej vzniká unikátny trenažér pre rušňovodičov.
Podľa slov riaditeľa detskej železnice Ľubomíra Lehotského je rušňovodičských trenažérov na Slovensku viac, ale ale tento bude ako prvý umiestnený v reálnej kabíne strojvodcu, navyše v priestore, ktorý bude počas prevádzkových dní dostupný širokej verejnosti.
[ad][/ad]Projekt stredoškolákov
Realizátormi nápadu sú dvaja košickí študenti a dobrovoľníci detskej železnice. Slavomír Slezák je maturantom na Strednej priemyselnej škole dopravnej a Michal Kišeľák študuje na Evanjelickom gymnáziu J. A. Komenského.
S financiami im pomáha občianske združenie Detská železnica Košice, so zháňaním súčiastok im zasa vyšli v ústrety najmä zamestnanci Železničnej spoločnosti Slovensko a ďalších dopravcov. Pri technickej konštrukcii si pomohli informáciami z internetu a treba dodať, že veľa vecí už ovládali.
„Doteraz sme do toho investovali najmä svoj čas, väčšinu súčiastok máme zdarma. Ostatné prepláca občianske združenie Detská železnica Košice. Tie najväčšie investície nás ešte len čakajú: maľovanie interiéru aj exteriéru, monitory, fólie, riadiaci kontrolér. Toto všetko by mala pokryť práve detská železnica, alebo sa možno pridajú aj nejakí sponzori,“ popisuje blízke plány spoluautor projektu Michal Kišeľák.
Reálna trať na monitoroch
Na čelných sklách kabíny budú umiestnené dva monitory, na ktorých sa zobrazí reálna trať Margecany – Banská Bystrica, kde sa tieto lokomotívy preslávili najviac na niekdajšom rýchliku Horehronec.
„Lokomotíva bude trúbiť aj svietiť. Uvažujeme aj nad fungujúcimi stieračmi, ktoré tam zatiaľ chýbajú. V kabíne bude stolička pre rušňovodiča, na pult umiestnime zošitový cestovný poriadok, lampičku, rádiostanicu, plagátik so železničnou tematikou a nebude chýbať ani originálna odovzdávkova kniha rušňa. Náter bude pôvodný, v modro-žltom prevedení ČSD 754 055-2,“ popisujú vzhľad unikátneho trenažéra jeho autori.
Myslia si, že ho uvítajú najmä mladí ľudia, ktorí by chceli pracovať na železnici, alebo aj tí, ktorí by si len chceli vyskúšať prácu rušňovodiča. Trenažér by chceli spustiť do prevádzky na jar budúceho roku.
Projekt autentického simulátora pre rušňovodičov v reálnej kabíne lokomotívy zaujal aj porotu Festivalu vedy a technik AMAVET v Bratislave, kde sa jeho autori zaradili získaním certifikátu rektora Žilinskej univerzity medzi víťazov.
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Poslanci Národnej rady SR Anna Záborská a Richard Vašečka predložili do parlamentu návrh zákona, ktorý by zásadne zmenil pravidlá interrupcií na Slovensku. Zákonodarcovia navrhujú znížiť maximálnu zákonnú lehotu na vykonanie interrupcie z doterajších 12 týždňov na iba 8 týždňov.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pokračujú v modernizácii železničnej infraštruktúry na Východnom Slovensku, pričom čerpajú finančné prostriedky z viacerých zdrojov, vrátane Programu Slovensko, Nástroja na prepájanie Európy (CEF), Plánu obnovy a odolnosti a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Tieto investície sa zameriavajú na modernizáciu tratí, železničných uzlov, elektrifikáciu a výstavbu prestupných terminálov.
V Košiciach sa pripravuje rekonštrukcia pamätníka padlých vojakov, ktorí zahynuli počas druhej 2. svetovej vojny. Ten sa nachádza na Námestí osloboditeľov. Mesto Košice uzavrelo zmluvu so Správou mestskej zelene, ktorá zodpovedá práve za opravu Pamätníka vojakov Sovietskej armády.