Unikol COVID-19 z laboratória? Pôvod pandémie je stále neistý
Experti vyzvali na uskutočnenie viacerých štúdií, vrátane testovania divých zvierat s cieľom zistiť, ktorý druh by mohol byť hostiteľom koronavírusu. Preskúmať by sa podľa nich mala aj teória o „studenom reťazci“. Čína v minulosti tvrdila, že epidémie v krajine spôsobujú stopy koronavírusu na zmrazenom tovare a nie domáci zdroj, čo vedci odmietli.
Na preskúmanie teórie o nehode v laboratóriu experti odporúčajú vykonanie rozhovorov so „zamestnancami laboratórií zodpovednými za manažovanie a implementovanie biologickej ochrany a zabezpečenia“. V poznámke pri správe pritom skupina uvádza, že trojica ich expertov – vedci z Činy, Brazílie a Ruska, nesúhlasia s výzvou na preskúmanie možnosti, že pandémiu mohla spustiť nehoda v laboratóriu.
Nová správa by mohla podľa agentúry AP oživiť obvinenia, že WHO v počiatkoch príliš akceptovala vysvetlenia čínskej vlády. Mnohých odborníkov pritom prístup Číňanov frustroval a kritizovali snahy krajiny zabrániť vyšetrovaniu pôvodu pandémie.
Jamie Metzl, ktorý sedí v inej poradnej skupine WHO, navrhol, že skupina krajín G7 by mala vytvoriť vlastné vyšetrovanie pôvodu COVID-19, pretože WHO nemá dostatočnú politickú autoritu, expertízu a nezávislosť na vykonanie takého kritického hodnotenia. Metzl privítal výzvu WHO na ďalšie vyšetrovanie možného úniku z laboratória, no poznamenal, že to nestačí. „Čínska vláda, bohužiaľ, stále odmieta poskytnúť nevyhnutné surové dáta a neumožní potrebný, kompletný audit laboratórií vo Wu-chane,“ skonštatoval s tým, že „získanie prístupu k týmto informáciám je kritické pre pochopenie, ako sa pandémia začala, i pre zabránenie budúcim pandémiám“.
Čína teórie o tom, že sa pandémia COVID-19 začala v laboratóriu, označila za nepodložené a kontrovala tvrdením, že pochádza z amerických zariadení. Čínska vláda podľa vlastných slov podporuje výskum pôvodu koronavírusu, no jeho pozornosť by sa mala podľa nej venovať iným krajinám.
Zdroj: (SITA, dm;bn)
Odporúčané články
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Invalidná dôchodkyňa Zlatica Labancová sa po smrti manželka a dcéry stará o dve vnúčatá a svoju ďalšiu postihnutú dcéru. Aj napriek problémom urobila všetko preto, aby vnúčatá neskončili v detskom domove. Doposiaľ bývali v unimobunke v zariadení Oáza – nádej pre nový život v Bernátovciach, kde si kúrili drevom.
Oddnes je časť parkovacích miest na Berlínskej ulici v košickej mestskej časti Sídlisko Ťahanovce spoplatnená. Ako informovala mestská časť na sociálnej sieti, k danému riešeniu dospeli po dlhoročných sporoch na základe dohody medzi mestskou časťou, mestom Košice a súkromným vlastníkom pozemkov, spoločnosťou MPV Družstvo.