V Európe sa objavil nový variant koronavírusu. Čo ho odlišuje od omikronu?
Vedci vo Francúzsku objavili ďalší variant koronavírusu s označením B.1.640.2, ktorý pomenovali predbežne IHU. V utorok (4. 1.) o tom informoval portál Business Insider.
Neďaleko mesta Marseilles tento variant detegovali približne v 12 prípadoch. Nový variant bol objavený u ľudí, ktorí do Francúzska pricestovali z africkej krajiny Kamerun.
Nový variant IHU má podľa informácií omnoho viac mutácií ako omikron. Na tzv. hrotovom proteíne (spike proteíne), pomocou ktorého sa spája s ľudskými bunkami, mal variant omikron 34 mutácií. V prípade variantu IHU je mutácií až 46. Na základe doterajších zistení však zatiaľ nie je jasné, či v porovnaní s doterajšími variantmi je nákazlivejší alebo nebezpečnejší alebo či vyvoláva závažnejšie ochorenie.
Nový variant IHU zatiaľ nebol hlásený v žiadnej inej krajine, iba vo Francúzsku. Tento variant zatiaľ nebol Svetovou zdravotníckou organizáciou (WHO) zaradený medzi monitorované varianty.
Medzi 46 mutáciami, ktoré variant IHU obsahuje, sú podľa štúdie na zdravotníckom portáli medRxiv tieto mutácie:
- mutácia E484K – táto mutácia spôsobuje, že variant je vďaka nej odolnejší voči vakcínam,
- mutácia N501Y – túto mutáciu vedci prvýkrát objavili na variante alfa, známom ako britská mutácia. Odborníci sa domnievajú, že táto mutácia môže zrýchliť prenos vírusu.
Zdroj: (Business Insider, ZL)
Odporúčané články
V sobotu 27. apríla sa Košičania budú môcť previezť historickými električkami T1 a T2. Ako informoval Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), táto kyvadlová doprava bude premávať na trase linky číslo 2, teda medzi Havlíčkovou a Staničným námestím.
Dva roky trvajúca výstavba košického obchvatu na druhom úseku R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany v dĺžke vyše 14 kilometrov pokračuje v plnom prúde. Aktuálne stavbári pracujú na mostných objektoch, protihlukových stenách či oporných múroch.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pokračuje v efektívnejšej jarnej údržbe diaľničných tunelov. Od tohto víkendu v priebehu mája uskutoční pravidelný servis, údržbu a kontrolu technológií v ďalších ôsmich tuneloch – Šibenik, Svrčinovec, Poľana, Žilina, Ovčiarsko, Bôrik, Branisko, Považský Chlmec a v júni v podjazde Lučivná. Spomínané tunely a podjazd budú počas údržby úplne uzavreté a doprava bude presmerovaná na súbežné cestné komunikácie.