V Košiciach postavia prvý úsek EuroVela
Dlhodobý zámer vybudovať v Košiciach cyklochodníky, ktoré budú súčasťou diaľkovej východoeurópskej cyklotrasy EuroVelo 11, dostáva reálne kontúry.
Začiatkom februára začalo územné konanie na prvý vyše tristometrový úsek. Cyklistická cestička bude v mestskej časti Nad jazerom a Krásna. Nadväzuje na frekventovaný nábrežný chodník pre peších a cyklistov popri Hornáde.
„Vedie po pravom brehu rieky od hate Vyšné Opátske ku koncu Ladožskej ulice, prepája koniec cyklotrasy od parkoviska pri bufete pri hati na Jenisejskej ulici a chodník vedúci po nábreží Hornádu v mieste ukončenia Ladožskej ulice,“ opísala hovorkyňa mesta Košice Linda Šnajdárová.
Po prepojení dvoch už existujúcich úsekov nemotoristických komunikácií v severnej a južnej časti sídliska prejdú cyklisti po brehu rieky cez celú mestskú časť Nad jazerom.


Žiadajú o eurofondy
Podľa Šnajdárovej by mesto na výstavbu chcelo získať financie z európskych štrukturálnych fondov. Cesta pre cyklistov bude bezprašná, s asfaltovým povrchom. Jej súčasťou bude oceľový cyklistický most cez Myslavský potok. Projekt zahŕňa dopravné značenie.
Projekt siete nadnárodných cyklotrás EuroVelo je jednou zo základných úloh dopravnej politiky podporovanej Európskou úniou. Cyklomagistrála EuroVelo 11 vedie cez jedenásť krajín a spája Cape Nord v Nórsku s Aténami v Grécku.
Na Slovensku je naplánovaná cez Prešovský a Košický kraj. Do Košíc vstupuje zo smeru od Družstevnej pri Hornáde, potom kopíruje koryto Hornádu až do Trstenej pri Hornáde, kde vchádza do Maďarska. Projektovú dokumentáciu pre výstavbu viacerých úsekov pripravuje Košický samosprávny kraj. Na jeho území má mať EuroVelo 47 kilometrov.

Údaje o stavbe:
Dĺžka komunikácie: 355,9 m
Dĺžka cyklomosta: 18,4 m
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
V polovici novembra sme uverejnili článok s prehľadom dostupnosti rôznych druhov zariadení pre seniorov v rámci Košíc. Košický samosprávny kraj zriaďuje dve špecializované zariadenia pre seniorov. Do redakcie sa nám ozvala čitateľka, ktorú nepríjemne prekvapila informácia od zamestanca jedného z týchto zariadení. Jej príbuzného neprijímu, pretože od KSK dostali informáciu, že klientov nemôžu prijímať. Adresovali sme preto otázky na KSK, prečo je to tak a dokedy bude tento stav trvať.
V novembri sme priniesli článok, v ktorom pedagógovia základných a stredných škôl opisujú nedostatok učiteľov v školách, kde pôsobia. Pýtali sme sa magistrátu aj KSK, ako plánujú tento vypuklý problém riešiť. Mesto v novoprijatom dokumente pomenúva ambície a procesy, ktorými chce zlepšiť školstvo vo svojej pôsobnosti. Kraj sa snaží prepájať školy s odborníkmi z praxe.