V Košiciach spustili prvý systém zdieľania áut na Slovensku
AKTUALIZOVANÉ
Košice sa stali prvým slovenským mestom, v ktorom funguje takzvaný carsharing. Tento systém slávnostne spustili v sobotu, záujemcovia si mohli pozrieť autíčka, ktoré sa čoskoro rozbehnú do košických ulíc.
Carsharing je vlastne systém zdieľania automobilov, takže jedno vozidlo používa niekoľko vodičov a to len vtedy, keď to potrebujú. Proste sa odvezú do cieľa, auto nechajú na mieste
a presne tam ho vyzdvihne ďalší šofér.
„Neviem o tom, že by ozajstný carsharing fungoval v niektorom zo slovenských miest. Niečo podobné som našiel v Bratislave, ale ide skôr o klasickú autopožičovňu. Vozidlo si človek musí vyzdvihnúť a vrátiť na to isté miesto a navyše treba nechať aj finančnú zálohu,“ povedal nám Peter Liba, konateľ spoločnosti, ktorá prevádzkuje systém SHARE’Ngo.
[ad][/ad]Platba za minúty
Na slávnostnom otvorení v obchodnom centre Optime dostali všetci záujemcovia informácie o tom, čo musia urobiť, aby mohli systém využívať. „Podstata fungovania je v tom, aby autá boli dostupné čo najväčšiemu počtu ľudí. To znamená, že akonáhle svoju jazdu ukončíte, auto zostáva k dispozícii ďalším používateľom. To vyžaduje určité technické riešenia. Dnes máme k dispozícii mobilné telefóny a tie nám dávajú možnosť auto lokalizovať, rezervovať si ho a po príchode k nemu ho aj otvoriť,“ opisuje Liba.
Do telefónu si treba stiahnuť a aktivovať aplikáciu. To sa dá buď z internetovej stránky, alebo prostredníctvom QR kódu, ktorý je nalepený na každom z autíčok. Do aplikácie treba zadať kópiu občianskeho a vodičského preukazu a údaje platobnej karty.
A potom si už len kúpiť niektorý z ponúkaných balíčkov. Napríklad štartovací, ktorý obsahuje 40 minút jazdy a stojí päť eur.
„Prejazdené minúty sa odratúvajú. Keď ich miniete, treba si kúpiť ďalší balíček. V našom systéme je to možné len online cez platobnú kartu, v hotovosti sa to nedá,“ hovorí Liba.
Monitorované vozidlá
Jazdiť so zdieľanými autíčkami sa bude dať po celom meste, nechať ho však zatiaľ budete môcť len vo vymedzenej časti mesta, ktorá zahŕňa Staré mesto a časti Severu, Juhu a Západu. Čoskoro by sa podľa plánov mala rozšíriť do celých Košíc.
„Ak vozidlo necháte mimo spomínanej zóny, nedá sa jazda ukončiť a minúty sa vám budú odratúvať ďalej. Nemáme obavy ani z toho, že by niekto chcel naše autá vykradnúť. Sú totiž stále monitorované, no a kolesá z našich autíčok sa na iné použiť nedajú,“ tvrdí šéf košického carsharingu.
Výhodou systému je aj to, že zákazník sa vôbec nemusí starať o to, že v centre mesta treba platiť parkovné. Jednoducho auto nechá na parkovisku a platenie parkovného ide na úkor spoločnosti. Rovnaké je to aj s nabíjaním batérie. Dojazd auta na jedno nabitie je približne 100 kilometrov.
Keďže sú všetky neustále monitorované, vo firme zistia, ktoré je už vybité. Tím ľudí potom zvezie vozidlá do strediska, kde ich nabijú, umyjú a pripravia na ďalšie používanie.
[ad2][/ad2]Autá budú pribúdať
Košický SHARE’Ngo má zatiaľ dvadsať autíčok značky ZhiDou D1. „Zvolili sme stratégiu postupného rozvoja. Počet našich áut bude pribúdať s počtom klientov. Skúsenosti zo sveta hovoria, že ľudia chápu výhody carsharingu. Okrem faktu, že je to lacnejšie ako si kupovať vlastné auto, oceňujú celospoločenské prínosy systému. Verím, že aj v Košiciach máme dostatok uvedomelých ľudí,“ myslí si P. Liba.
K dispozícii budú autá pre zákazníkov v košických uliciach od 18. februára.
Malé elektromobily značky ZhiDou (ZD) začala vyrábať v roku 2012 nadnárodná čínska spoločnosť Shandong Xindayang Electric Vehicle pôvodne pre európsky trh. Obľúbenými sa stali najmä v Taliansku. Elektromobily ZD patria medzi najpredávanejšie elektromobily na svete a ich medziročný predaj sa takmer zdvojnásobuje. Spoločnosť okrem výroby automobilov vyvíja aj caresharingový systém pôvodne navrhnutý v Taliansku. Modely ZD D1, ktoré sú v Košiciach, už pri výrobe vybavili všetkými komponentami potrebnými na caresharing.
Caresharing má odľahčiť parkoviská a dopravu
Prvé caresharingové organizácie začali vznikať vo Švajčiarsku a v Nemecku v 80-tych rokoch 20. storočia. Impulzom pre ich vznik bol pokus o riešenie problému, ktorý je akútny aj v Košiciach.
V prvom rade totiž ide o parkovanie. Caresharing mal predovšetkým prispieť k riešeniu tohto problému.
„Jedno zdieľané auto dokáže nahradiť podľa štatistík 10 až 15 súkromne vlastnených áut. Rovnaké štatistiky hovoria, že vodič používa svoje súkromné vozidlo štyri percentá času, 96 percent času auto stojí nevyužité a zaberá parkovacie miesto. Caresharingové auto na rozdiel od súkromného nestojí na mieste, jazdí a používajú ho ďalší ľudia, teda slúži svojmu účelu, vysvetľuje konateľ košickej carsharingovej spoločnosti Peter Liba.
Novinka len u nás
Znížením počtu súkromných áut sa zníži aj hustota premávky, nie práve zanedbateľným benefitom je aj skrátenie času stráveného v dopravných zápchach.
V Košiciach, keďže firma používa len elektromobily, k tomu pristupuje ďalší benefit. Ich autíčka nevypúšťajú do ovzdušia žiadne výfukové plyny a exhaláty.
Carsharing je v Košiciach novinkou, ale vo vyspelom svete ho ľudia už roky používajú. Funguje v krajinách západnej, či severnej Európy, ale aj v Amerike, či v Číne.
Systém SHARE’Ngo, ktorý využíva výlučne elektromobily, je časťou života talianskych miest Miláno, Rím, Modena a Florencia. Funguje aj vo viacerých gréckych mestách a práve sa pripravuje jeho spustenie vo Viedni. Vo Francúzsku, v Británii či v USA sú viac orientovaní na caresharing s využitím vozidiel s klasickými spaľovacími motormi.
foto: Veronika Janušková
[ad3][/ad3]Odporúčané články
Na známom sídlisku Luník IX sa začal odvážny projekt, ktorý môže zmeniť životy mnohých detí. Riaditeľ školy a tím trénerov spustili pred časom tréning bojových športov pre deti s cieľom nielen naučiť ich sebaobrane, ale aj poskytnúť disciplínu a perspektívu lepšej budúcnosti. Tréningy sú pritom podmienené dobrým správaním a výsledkami v škole, čím sa motivujú deti k lepšiemu zápalu pre vzdelávanie. Deti aj napriek nepriaznivým podmienkam dosahujú skvelé výsledky, pričom sa jeden zo žiakov prebojoval až na majstrovstvá sveta.
Koncom augusta schválili poslanci mestského zastupiteľstva poskytnutie dotácií v celkovej výške 50 000 eur pre občianske združenia (OZ), ktoré zabezpečujú starostlivosť o nechcené túlavé a týrané spoločenské zvieratá, ich veterinárne ošetrenie ako aj ďalšie činnosti smerujúce k adopčnému procesu.
V Košiciach od 1. novembra začal platiť operačný plán zimnej údržby komunikácií, ktorý bude trvať až do konca marca 2025. Zabezpečuje ho spoločnosť KOSIT v spolupráci s Magistrátom mesta Košice. Zimná údržba pokrýva približne 700 kilometrov ciest a chodníkov a počíta s nasadením vyše 200 pracovníkov, vrátane vodičov, dispečerov a ďalších.