V Košiciach ukázali trolejbusový cintorín. Na jeden deň sa na cesty vrátili aj zachránené vozidlá
V DPMK je v sobotu netradičný deň. Verejnosti neukazujú najnovšie kúsky svojho vozového parku, ale tie vyradené.
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) spoločne s odborným časopisom Československý Dopravák zorganizovali na sobotu v meste Košický trolejbusový deň. Pre návštevníkov pripravili bohatý program, ktorého súčasťou je aj prehliadka „trolejbusového cintorína“ v areáli DPMK na Bardejovskej ulici.
V Košiciach trolejbusovú dopravu oficiálne nikdy nezrušili, pozastavili ju v roku 2015. Primátor Richard Raši (Smer) a jeho nominanti vo vedení dopravného podniku rozhodnutie zdôvodňovali vysokými prevádzkovými nákladmi a nevyhnutnou komplexnou moderznizáciou električkových tratí, na ktorú mesto získalo eurofondy.
Verejnosť sa ráno od deviatej hodiny môže dostať k vrakovisku trolejbusov špeciálnou linkou E1 z Havlíčkovej. Do sedemnástej hodiny na nich premávajú dve historické električky Tatra T1 a T2, ktoré jazdili v Košiciach od 50. rokov.
Autor: Prvý v Európe
„Prezentovať vyradené vozidlá je veľmi netypické a neviem o prípade, kedy by sa iný dopravný podnik v Európe odhodlal k takémuto kroku. Sme radi, že sa nám podarilo presvedčiť DPMK, aby sa k takejto netradičnej prezentácii pripojil. Určite to chcelo veľkú dávku odvahy,“ povedal Libor Hinčica, autor programu a šéfredaktor Československého Dopraváku.
Na dvore podniku majú návštevníci prístup k miestu so šiestimi odstavenými trolejbusmi. V prípade troch najviac zachovaných vozidiel môžu vojsť aj dovnútra.
Ľudí pri organizovanej prehliadke sprevádza hovorca časopisu Martin Žarnovický. Upozorňuje ich aj na trolejbus, ktorý má demontované viaceré časti. Vyzerá tak, že ho technici DPMK v dielni opravovali do poslednej chvíle a práce zanechali zo dňa na deň.
[ad][/ad]Ako Černobyľ
„Rozhodnutie zrušiť trolejbusy bolo náhle. Na tomto vozidle preto vidíte priebeh generálky, ktorá nikdy nebola dokončená. Možno vám to pripomína zábery z filmu Černobyľ, z ktorého sa tiež náhle vytratil život a začal pustnúť,“ pomohol si porovnaním.
Pripomenul, že trolejbusová doprava sa v Košiciach zrodila, lebo bolo potrebné zabezpečiť MHD v kopcovitom teréne. Jej koncepcia vznikala v zložitom období transformácie minulého režimu a prvý trolejbus začal v Košiciach premávať v roku 1993.
Spustila sa len jedna trať s dvoma linkami z centra na sídlisko Furča. Aj keď sa trolejbusová sieť nikdy komplexne nedostavala do iných častí mesta, pred svojím odstavením túto dopravu podľa Žarnovického využívalo desať percent všetkých cestujúcich košickej MHD.
„Problém bol, že trolejbusy nejazdili napríklad na železničnú stanicu. Vznikali súbežné autobusové linky, ktoré tejto ekologickej doprave konkurovali a preto na jej prevádzku a údržbu vozidiel boli postupne krátené finančné prostriedky,“ povedal.
[ad2][/ad2]Návrh pre Polačeka
Obnovu trolejbusovej dopravy mal vo volebnom programe súčasný primátor Jaroslav Polaček (nezávislý). Žarnovický povedal, že zástupcovia Československého Dopraváku sa s ním v piatok stretli a navrhli mu, že oslovia partnerov v západnej Európe, či nie je možné odtiaľ kúpiť jazdené trolejbusy.
„Považujeme to za možné riešenie vzhľadom na súčasnú zlú finančnú situáciu DPMK. V porovnaní s niektorými autobusmi, ktoré v súčasnosti jazdia v Košiciach, by tieto vozidlá boli modernejšie,“ myslí si.
Na akciu prišiel aj bývalý riaditeľ DPMK Igor Reiprich. Za jeho vedenia sa trolejbusy v Košiciach zaviedli. Rozhodnutie odstaviť ich kritizuje.
„Bola to fatálna chyba. Aj Praha sa vrátila k tomuto druhu dopravy. Fandím v tomto smere Polačekovi, aj keď aj iní primátori už sľúbili, že ju obnovia a neurobili to,“ povedal.
Za pravdu mu dáva študent žilinskej dopravnej univerzity Dominik Ľach, ktorý prišiel na trolejbusový deň zo Spišskej Novej Vsi. „Táto doprava by sa mala rozvíjať. Je výhodnejšia ako elektrobusy, ktoré sa musia po určitej vzdialenosti nabíjať. Trolejbusy môžu premávať neobmedzene,“ povedal.
Symbolický návrat
Podujatie neukazuje len trolejbusové vraky, ale na jeden deň symbolicky obnovili v Košiciach túto dopravu. Na cesty sa vrátili dva posledné prevádzkyschopné trolejbusy DPMK značky Škoda. Dočasná linka č. 70 vedie z Námestia osloboditeľov na Furču.
K týmto dvom dopravným prostriedkom sa pridal aj trolejbus rovnakej značky. Košickému podniku ho v rámci projektu „Československý trolejbus,“ bezplatne prenajalo periodikum Československý Dopravák. Jeho dobrovoľníci na ňom odpracovali celkovo 1 200 hodín, najmladší člen opravy mal iba 15 rokov.
„Je to rovnaký typ aký v roku 1993 spúšťal v Košiciach trolejbusovú dopravu. Pripomína jej zlatú éru a takýmto spôsobom ju popularizuje. Trolejbus je v autentickej retro verzii,“ dodal Žarnovický.
V Košiciach túto sobotu jazdia aj maďarské Ikarusy, ktoré sa stali symbolom veľkokapacitných autobusov a kedysi výrazne dopomohli zvládnutiu extrémnych prepravných nárokov k železiarňam z košických sídlisk.
Posledný Ikarus 280 viezol cestujúcich v Košiciach v septembri 2010. DPMK si ho ponechal ako historické vozidlo, ktoré jeden deň premáva na zvláštnej linke A1 z vozovne v Džungli do Čermeľského údolia.
Dve historické električky typu Tatra premávajú na trase Havlíčková – Trolejbusový cintorín (areál DPMK). Prvá z týchto električiek bola odstavené ešte v roku 1966, vyradená a odpredaná z Košíc do Ostravy. V roku 1983 sa Tatra T1 vrátila späť do Košíc a bola vystavená na pamätníku pred areálom vozovne.
Neskôr prešlo historické vozidlo opravou, po ktorej ho bolo možné vrátiť do občasnej premávky. Druhá Tatra modelu T2 je rovnaká, ako električky, ktoré jazdili v Košiciach až do roku 1990. Zachránený kus, ktorý ich pripomína, je z roku 1960 a bol odkúpený z Ostravy.
Foto: Iveta Vaculová
Čítajte aj:
Odporúčané články
Prezident Pellegrini rozhodnutím nevyhlásiť referendum konal v rámci ústavou zverenej právomoci. Informovali o tom z Kancelárie prezidenta (KP) SR. O vyhlásenie referenda o zrušení sankcií proti Rusku hlavu štátu v petícii žiadali zástupcovia Slovenského hnutia obrody (SHO).
Ako prepravca informoval na sociálnej sieti, od soboty 13. decembra prestane autobusová linka 34 zachádzať na zastávku OC Optima – dolný vstup.
Oddnes je časť parkovacích miest na Berlínskej ulici v košickej mestskej časti Sídlisko Ťahanovce spoplatnená. Ako informovala mestská časť na sociálnej sieti, k danému riešeniu dospeli po dlhoročných sporoch na základe dohody medzi mestskou časťou, mestom Košice a súkromným vlastníkom pozemkov, spoločnosťou MPV Družstvo.