V predajniach bicyklov takmer nemajú čo predávať
Obdobie koronavírusu ovplyvnilo aj trávenie voľného času mnohých Košičanov. Obľúbenou aktivitou počas karantény sa stala cyklistika, čo potvrdzujú aj výpovede majiteľov cykloobchodov. Opraviť si svoj bicykel prišli aj takí, ktorí na ňom nesedeli roky. Momentálne niektoré cykloobchody pociťujú kvôli pozastaveným dodávkam nedostatok tovaru.
Takúto situáciu momentálne zažíva aj cyklopredajňa LBike – Cyklocentrum, ktorá okrem internetového obchodu prevádzkuje v Košiciach aj dve kamenné predajne. Dopyt zo strany zákazníkov cítia, no od mája nemajú čo predávať.
„Realita je taká, že nič nie je dostupné. Tri mesiace sa nedodávalo z Číny, Talianska či Nemecka. Mohla to byť perfektná sezóna, ale nebude, keďže nemáme čo predávať,“ uviedla pracovníčka spoločnosti, ktorá nechcela byť menovaná. Podľa jej slov sú nedostatkovým tovarom aj servisné komponenty, ako duše či plášte.
[ad][/ad]Milionármi sa nestali
Najväčší nárast pociťovali počas marca, kedy na jednej strane začínala cyklistická sezóna, no na druhej strane boli zatvorené obchodné centrá. Bicyklové obchody a servisy boli totiž počas opatrení otvorené medzi prvými, od 30. marca.
„Akonáhle sa centrá otvorili, situácia sa opäť dostala do normálu. Nemyslím si, že by sme sa v dôsledku korony stali milionári.“ Kvôli nedostatku tovaru vylučuje aj rôzne výpredaje a sezónne akcie. Presné čísla predajnosti pracovníčka nevedela uviesť, myslí si však, že po spriemerovaní to budú porovnateľné údaje s uplynulým rokom. Predpokladaný termín návratu do normálu s tovarom predpokladá v októbri.
Vytiahli bicykle po rokoch
Cykloobchod MadBiker je zameraný najmä na ich servis a predaj príslušenstva. Plné ruky práce mali okamžite po otvorení servisných predajní. „Nosili nám tu kvantá bicyklov, bol to nával. Prišli aj takí, ktorí sami povedali, že na bicykli nesedeli desať rokov,“ uviedol Michal Kubík z MadBiker.
Bicykle, bez ohľadu na typ, šli ako teplé rožky a v súčasnosti majú problém s ich objednávaním. „Naši dodávatelia mali vyprázdnené sklady od mája či júna, kedy sa prakticky nedalo nič objednať. Teraz to už vôbec nie je možné,“ opisuje aktuálnu situáciu Kubík. S komponentmi zatiaľ problémy neevidujú a majú ich dostatok.
Tohtoročná úspešnejšia sezóna sa podľa predajcu môže prejaviť budúci rok poklesom. „Všetci už budú mať nakúpené bicykle. Títo koronacyklisti ich potom zase odložia do kočikárne na ďalších desať rokov,“ dodáva s úsmevom.
Nedostatok pre východný trh
Zvýšený dopyt, najmä zo strany rodín s deťmi, si všimli v Bicycle Garage približne v polovici apríla.
„Samotní zákazníci nám hovorili, že toto je jeden z tých vonkajších športov, ktorí vie robiť spolu celá rodina,“ uviedol spolumajiteľ firmy Martin Kondáš. Na prelome marca a apríla pocítili nedostatok tovaru z Číny, momentálne z Nemecka.
„Dodávatelia bicyklov, ktorí zastrešujú celoeurópsky dovoz, sústredili skladové zásoby na západný trh a na východ toho veľa neostalo,“ konštatuje Kondáš, podľa ktorého je momentálne horšia situácia s uspokojením dopytu zákazníkov.
Traja na jeden bicykel
V súčasnosti je na vzostupe trend elektrobicyklov. Najvyšší nárast však zaznamenali v horskej cyklistike, kde boli zákazníci ochotní minúť do tisíc eur. Táto cenová kategória je v súčasnosti v rámci skladových zásob obmedzená. Nad túto hranicu sú bicykle ešte dostupné bez problémov.
„Zažili sme situáciu, kedy sa nám traja zákazníci snažili zobrať z ruky jeden bicykel, ktorý bol posledný na sklade na Slovensku a vyslovene vznikla z toho dražba, ale nešli sme touto cestou,“ vraví Kondáš.
Uvažovať o tom, aký úspešný bude cyklistický trh najbližší rok, je podľa neho priskoro, no podľa viacerých ľudí z brandže je cyklistika na Slovensku na vzostupe posledných päť rokov. „Koronasituácia túto tendenciu možno urýchlila o jeden rok. Je to boom, ale nie zas taký šialený, aby nasýtil trh na tri roky dopredu a nebolo čo predávať,“ myslí si spolumajiteľ Bicycle Garage.
Zvýšený záujem o cyklistiku potvrdilo aj posledné májové sčítanie Cyklokoalície Košice, zaznamenali vysoký nárast v porovnaní s minuloročnými číslami.
Sčítanie cyklistov pod záštitou Cyklokoalície Košice prebieha každoročne – jeden týždeň pred letnou sezónnou a jeden týždeň po nej. V porovnaní s meraním zo septembra minulého roka bol počet cyklistov dochádzajúcich do práce relatívne podobný, počet rekreačných cyklistov však narástol takmer o 90 percent.
„V týždni počas sčítania sme online dotazníkom zisťovali, ako sa zmenili návyky ľudí týkajúce sa ich dochádzania do práce. Z výsledkov dotazníka sme sa dozvedeli, že až 23 percent z opýtaných, ktorí denne dochádzali do práce a teraz pracujú z domu, dochádzali za prácou na bicykli,“ uviedol ešte v júni Juraj Senič, člen košickej Cyklokoalície.
Odporúčané články
Dnešný zápas medzi FC Košice a Slovanom Bratislava priniesol presne to, čo fanúšikovia futbalu očakávali – emócie, drámu aj gólové momenty. Duel dvoch rozdielnych svetov slovenského futbalu skončil remízou 1:1, no priebeh stretnutia zanechal v divákoch množstvo zaujímavých dojmov.
Košický primátor Jaroslav Polaček má preskúmať možnosti premiestnenia alebo odstránenia Pamätníka vojakov Sovietskej armády na Námestí osloboditeľov. Dovtedy je prioritou trvalé odstránenie symbolov komunizmu, ako kosák a kladivo, ktoré sa na pomníku nachádzajú. Rozhodlo o tom mestské zastupiteľstvo na svojom utorkovom rokovaní, kde poslanci schválili príslušné uznesenie.
Pre všetkých, ktorí cestujú vlakom po Slovensku, prichádza Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) s prelomovým pilotným projektom. Odteraz budú vnútroštátne cestovné lístky dostupné aj na vybraných pobočkách Slovenskej pošty.