V uplynulom týždni sa na horských záchranárov obrátilo viacero ľudí, trom sa už pomôcť nedalo
V uplynulom týždni (10. – 16. októbra) sa na tiesňovú linku Horskej záchrannej služby (HZS) obrátili turisti, ktorí napriek zimnej turistickej výstroji a priaznivému počasiu podcenili ostražitosť, riziko pošmyknutia a kondičné vybavenie. Tri pády turistov z výšky skončili v dvoch prípadoch smrteľne, hubárska prechádzka skončila rovnako pre hubára smrťou. Ďalšie záchranárske výjazdy boli k napadnutému turistovi medveďom, náhlym kolapsovým stavom, úrazom končatín či k uviaznutému horolezcovi. V tlačovej správe o tom informovalo Ministerstvo vnútra SR (MV SR).
Nízko položené chaty sú podľa odporúčania HZS vhodné na pešiu turistiku, bez použitia zimnej výstroje, vo vyšších horských polohách je od 2000 metrov nadmorskej výšky vrstva veľmi tvrdého snehu. „Dôrazne odporúčame vziať si so sebou aj turistické mačky a čakan. Tiež čelovku, ktorú využijete nielen pri nástupe, ale aj pri návrate z túry,“ zdôraznil riaditeľ HZS Marek Biskupič.
V uplynulom týždni zasahovala HZS pri mužovi s poraneniami hlavy a končatín, ktoré utrpel po 15-metrovom páde v časti Blatník v Demänovskej doline. Zasahovali aj pri páde turistu, ktorý sa pošmykol pri zostupe z Kežmarského štítu, svoj pád nedokázal zastaviť a zrútil sa na stranu Skalnatej doliny. Telo turistu našli zakliesnené v žľabe, pri páde utrpel poranenia nezlučiteľné so životom.
Horskí záchranári boli zavolaní na pomoc aj v lokalite Chaty pod Rysmi, kde sa muž zrútil z Kohútika ku chate. Napriek snahe záchranárov a resuscitácii mužovi pomôcť nevedeli. Nad kúpeľmi Korytnica zase prišiel o život hubár, ktorý skolaboval v lesnom poraste. Horskí záchranári po príchode na miesto zahájili resuscitáciu, napriek ich maximálnemu úsiliu sa muža nepodarilo oživiť. Horská služba bola privolaná aj k bežcovi, ktorého v Lučanskej Malej Fatre opakovane napadol medveď. Zaútočil mu na tvár a hlavu, následne už ležiaceho ho pohrýzol ešte dvakrát.
Pomoc záchranárov v uplynulých dňoch potrebovala aj dvojica poľských horolezcov, ktorí uviazli v poslednej dĺžke Šádkovej cesty na Baranie rohy. Po zateplení a zaistení s nimi vystúpili späť na vrchol a pomocou istenia lanovou technikou spoločne zostúpili cez Baranie sedlo do doliny. Na tiesňovú linku HZS zavolali aj pre náhlu zástavu srdca turistu vo Furkotskej doline, ktorý upadol do bezvedomia. Muž bol letecky transportovaný do nemocnice.
Pod poludňovým grúňom si poranil končatiny český turista. Po zafixovaní a ošetrení bol transportovaný za pomoci rakúskeho vozíka k terénnemu vozidlu HZS. Slovenský turista začal počas schádzania z Rosutca pociťovať bolesti v oblasti hlavy, stratil koordináciu a bol dezorientovaný. Horskí záchranári muža vyšetrili a na nosidlách zniesli do Štefanovej.
Aj pri zdanlivo nenáročnej turistike môže dôjsť nedopatrením k nehode, a tým pádom aj k poistnej udalosti. HZS preto informuje, že od 1. júla 2006 na území SR podľa platného ustanovenia zákona o Horskej záchrannej službe je osoba nachádzajúca sa v horskej oblasti povinná uhradiť horskej služby náklady spojené s výkonom záchranárskej činnosti alebo s pátraním, ktoré sa jej týkajú. Uvedená povinnosť sa nevzťahuje na fyzické osoby, ktoré nie sú plnoleté teda deti, a fyzické osoby, ktoré nemajú spôsobilosť na právne úkony. HZS odporúča vybrať si poistenie podľa športovej aktivity, ktorú vykonávate.
Zdroj: (SITA, DSe;ju)
Odporúčané články
Všetkých 880 chodníkov v projekte „Adoptuj si chodník a zarábaj“ bolo počas prvých dní tohtoročného piateho ročníka adoptovaných. Mesto Košice tak od včera pridáva nové úseky, čím zvýši počet adoptovateľných chodníkov na viac ako 900.
V utorok, 29. októbra, zažili Košice sprísnené bezpečnostné opatrenia súvisiace s krátkym tranzitom ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského cez slovenské územie.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pokračujú v modernizácii železničnej infraštruktúry na Východnom Slovensku, pričom čerpajú finančné prostriedky z viacerých zdrojov, vrátane Programu Slovensko, Nástroja na prepájanie Európy (CEF), Plánu obnovy a odolnosti a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Tieto investície sa zameriavajú na modernizáciu tratí, železničných uzlov, elektrifikáciu a výstavbu prestupných terminálov.